Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoominformation i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

ND300

Avslutat medlemskap
Köpte en Nikon 18-200 då samtidigt som d300 och funderar över om det i sökaren (eller på annat ställe på själva kameran) på något sätt går att se hur mycket man zoomat?

Eller det är bara på objektivets "zoom skalan" som ger den information?

Köpte en Nikon 18-200 då samtidigt som d300 och funderar över om det i sökaren (eller på annat ställe på själva kameran) på något sätt går att se hur mycket man zoomat?

Eller det är bara på objektivets "zoom skalan" som ger den information?

Varfor vill du se det? Pa vilket satt skulle det gora bilden battre?

Jag hade också gärna sett den infon i sökaren. Om man fotar och det är lite dåligt ljus så man ligger i kanten för skakningsoskärpa så är det viktigt att veta vilken brännvidd man har.

Har funderat på att sätta små klisterduttar på objektivet så jag kan känna brännvidden med fingrarna.

Alternativt hade det varit trevligt med en automatik som ställde in tiden efter brännvidd. Lite som ISO-auto.

Intressant problem, jag förstår ungefär hur ni menar, men jag förstår inte vad informationen skulle innebära för hjälp. Det känns lite som om biltillverkare skulle bygga in visning av vilken växel man kör på i instrumentpanelen.
Utveckla gärna vad nyttan skulle vara.

För att inte få skakningsoskärpa i bilden när man jobbar på frihand behöver man ungefär 1,5 gånger brännvidden i tid på en kamera med dx-sensor. Alltså jag behöver 1/300 vid 200 mm, men klarar mig på 1/60 vid 40 mm.

Om jag önskar så stort skärpedjup som möjligt vill jag ha så lång tid som möjligt, jag vill alltså hela tiden ligga på gränsen till vad jag kan handhålla utan att få skakningsoskärpa. Därför måste jag ändra tiden så fort jag ändrar brännvidden. Således vill jag veta vad jag har för brännvidd.

För att inte få skakningsoskärpa i bilden när man jobbar på frihand behöver man ungefär 1,5 gånger brännvidden i tid på en kamera med dx-sensor. Alltså jag behöver 1/300 vid 200 mm, men klarar mig på 1/60 vid 40 mm.

Om jag önskar så stort skärpedjup som möjligt vill jag ha så lång tid som möjligt, jag vill alltså hela tiden ligga på gränsen till vad jag kan handhålla utan att få skakningsoskärpa. Därför måste jag ändra tiden så fort jag ändrar brännvidden. Således vill jag veta vad jag har för brännvidd.

Det finns ett läge på kameran som sköter detta, det heter lite olika på olika märken, kolla boken, jag vet att detta är töntigt enligt alla systemkameraägare, att köra på automatiska lägen. Man köper ju inte en stor dyr kamera för att köra på AUTO. Men faktum är att funktionen finns, kameran känner av vilken brännvidd du befinner dig på och ändrar tid, bländare och ISO så att du alltid får ut maximalt ur bilden.

Fördelen med DSLR är ju just att man kan köra manuella lägen, då gör ju kameran exakt vad du säger till den, säger du fel, blir det fel.
Ibland är det bra med ett förprogrammerat läge på kameran.

Jag hade också gärna sett den infon i sökaren. Om man fotar och det är lite dåligt ljus så man ligger i kanten för skakningsoskärpa så är det viktigt att veta vilken brännvidd man har.

Har funderat på att sätta små klisterduttar på objektivet så jag kan känna brännvidden med fingrarna.

Alternativt hade det varit trevligt med en automatik som ställde in tiden efter brännvidd. Lite som ISO-auto.

ett litet tipps "komponera baklänges" börja på gränsen för vad du klarar att hand hålla säg 105mm så zoomar du innåt då vet du att du alltid ligger under 105mm brännvidd hoppas du fattar hur jag menar det kan vara hjälpligt ibland.

Men faktum är att funktionen finns, kameran känner av vilken brännvidd du befinner dig på och ändrar tid, bländare och ISO så att du alltid får ut maximalt ur bilden.

Om du kan berätta var jag hittar detta på min D300 vore jag glad. Jag har läst manualen utan att hitta det. P-läget gör inte det jag vill, tyvärr. Och jag använder bl a originalobjektiv.

ett litet tipps "komponera baklänges" börja på gränsen för vad du klarar att hand hålla säg 105mm så zoomar du innåt då vet du att du alltid ligger under 105mm brännvidd hoppas du fattar hur jag menar det kan vara hjälpligt ibland.

Det är så jag ofta jobbar, men när ljuset ligger på gränsen och jag verkligen vill ha max skärpedjup, då uppstår problemet.

Det finns ett läge på kameran som sköter detta, det heter lite olika på olika märken, kolla boken, jag vet att detta är töntigt enligt alla systemkameraägare, att köra på automatiska lägen. Man köper ju inte en stor dyr kamera för att köra på AUTO. Men faktum är att funktionen finns, kameran känner av vilken brännvidd du befinner dig på och ändrar tid, bländare och ISO så att du alltid får ut maximalt ur bilden.

Fördelen med DSLR är ju just att man kan köra manuella lägen, då gör ju kameran exakt vad du säger till den, säger du fel, blir det fel.
Ibland är det bra med ett förprogrammerat läge på kameran.

På D300 har man tagit bort alla dessa "töntlägen" (se förklaring ovan) så man får köpa en enklare kamera för att få den hjälpen. Jag hittar i alla fall inte någon motsvarande inställning någonstans.

Du kan väl köra i manuellt läge annars? Sätt en slutartid på 1/300 så du tar höjd för teleläget och välj sedan bländare beroende på hur du vill styra skärpedjupet. Om ljuset inte räcker/om du bländar ner för mycket så tar Auto-ISO hand om resten...och valt ISO ser du alltid i sökaren om det nu skulle sticka iväg för mycket för din smak. Det blir nästan lite "Auto-M-läge" med Nikons ISO funktionalitet

Du kan väl köra i manuellt läge annars? Sätt en slutartid på 1/300 så du tar höjd för teleläget och välj sedan bländare beroende på hur du vill styra skärpedjupet. Om ljuset inte räcker/om du bländar ner för mycket så tar Auto-ISO hand om resten...och valt ISO ser du alltid i sökaren om det nu skulle sticka iväg för mycket för din smak. Det blir nästan lite "Auto-M-läge" med Nikons ISO funktionalitet

Jo, det är en variant som jag kör ibland. Gillar ISO-auto skarpt. Men om jag hade koll på brännvidden i sökaren skulle jag kunna vara ännu snabbare och exaktare i exponeringarna.

Vi kan väl helt enkelt konstatera att det finns ett antal sätt att ta sig runt problemet, men att det i vissa lägen hade varit bra med brännviddsinfo i sökaren.

Sen inser jag att det är begränsat med utrymme i sökaren och det är en prioritering som tillverkaren gjort. Och vi får leva med den.

Nu ska jag sätta klisterduttar på objektivet och sen ska jag ut och fota!!!

Upptäckte precis att jag förirrat mig in på Nikonisternas terretorium.
Canonägare som jag är drar jag mig långsamt härifrån och hoppas på att slippa pilar i ryggen. ;-)

Lösningen är som sagt auto-ISO.

Sen har jag lite svårt att förstå hur en siffra skulle hjälpa mer för att se vad man klarar att handhålla, än vad själva sökarbilden gör. Ser man att man inte kan hålla still så får man väl sänka slutartiden helt enkelt. Det beror ju helt på hur tungt objektivet är och hur bra grepp man har om det.

Sen har jag lite svårt att förstå hur en siffra skulle hjälpa mer för att se vad man klarar att handhålla, än vad själva sökarbilden gör. Ser man att man inte kan hålla still så får man väl sänka slutartiden helt enkelt. Det beror ju helt på hur tungt objektivet är och hur bra grepp man har om det.

Det går inte att se i sökaren hur skakningsoskärpan kommer att bli. När jag ser i sökaren så är ju min "exponeringstid" med ögonen väldigt lång, så visst skakar det då. När jag tar en bild får jag alltid med en liten del av denna skakning. Ju kortare tid ju mindre hinner kameran röra sig under själva exponeringen.

Om jag fotograferar med vidvinkel på 1/100 så är det ett väldigt brett utsnitt av verkligheten som jag "panorerar" och det kommer att bli i stort sett skarpt. Om jag däremot fotar med tele så kommer samma kamerarörelse på det lilla utsnittet att få en kraftig skakningsoskärpa, om jag inte minskar slutartiden.

ifall du vill veta efteråt vilkenbrännvidd du använde så skrivs det in i EXIF-infot till bilden

Jo det har jag sett och det är också därför lite som jag undrar om kameran kanske till och med kan visa den informationen. Uppenbarligen "sitter" den med den informationen eftersom den sparar ner informationen i bilderna.

Personligen hade jag uppskattat att bland annat kunna se det i sökaren (exempelvis 44 bara som indikerar zoomen) eller åtminstone i lila displayen. Saker som "Beep indicator" (den lilla notan högst upp i lilla displayen) har jag liksom ingen nytta av att se eller ISO-talet på 2,3 olika ställen. Allra minst om jag inte kör auto-iso som jag brukar vilket då jag ändå vet vad jag har ställt in det på och beöver då liksom inte den informationen lite överallt.

Användningsområden för kunna ha "digital koll" på zoomen är ju hur många som helst (även om Nikon kanske tycker en "Beep indicator" är viktigare för dem). Ett av användningsområde skulle till exempel kunna vara om man vill fota något eller något område från avstånd med en eller flera dagars intervall.
Inte alltid säkert då som folk har möjlighet att lämna kameran på plats utan kan då lugnt kan använda den och ändå kunna ställa in samma inställningar vid nästa fototillfälle.

Senast ändrad:
Bara för att märka lite ord och vara en anings dryg... nej, men för att hjälpa dig med rätt ord. Det du vill ha i displayen är inte zoominformation. Det du vill ha där är information om vilken brännvidd du har för tillfället. Att du har zoom märker du på att du kan variera brännvidden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar