Fredrik183
Aktiv medlem
Skulle du kunna dra iväg en länk till det?
Ja det är ganska roligt objektiv för det har även macro funktion och man zoomar väldigt konstig, man drar liksom i "zoomreglaget" fram och tillbaka och ställer in skärpan med att vida på den, dock äre inget Nikon objektiv tror jag.
Nu blir nog Ztenlund lite orolig
Nackdelarna i nikonfattning måste ju framhållas: långsam inbyggd fokusmotor i objektivet, dessutom klagas det ofta på ljudnivån. Ingen bildstabilisering. Å andra sidan finns det lovprisade betydligt längre telen utan bildstabilisering i andra prisklasser. Där är det liksom ok utan stabilisering. Man måste dessutom kunna bildbehandla för att ibland avlägsna kromatisk aberration. Oftast ganska enkelt sedan man kan det, men man måste lära sig och ha ett lämpligt program för detta.
Ett tips om du vill ha tillgång till bra makro är en Raynox DCR-250 flerlinsig närbildslins för ca 500 kr i kombination med ett 55-300 objektiv. Blir faktiskt en mycket smidig makrolösning, då Raynoxen tar liten plats och är lätt att ta av och på. Blir riktigt bra bilder.
Här en lämk till Tamronet: http://www.japanphoto.se/product/ob...objektiv-70-300mm-f-4-5.6-di-nikon-med-motor/
-I länken står det ju snabb fokusmotor, kanske har någon uppgradering skett? Du måste nog testa detta först om du tänker köpa.
Edit: Ja, det verkar ha skett en uppgradering, med bla ny motor och zoomlås, varför nu det skulle behövas. På den gamla glider zoomen inte det minsta, men det kan ju vara den nya konstruktionen som gör det nödvändigt. Ta mig dock inte på orden för att det verkligen uppgraderats, det är bara vad jag tolkar ur Japanphotos länk.