Annons

Zoomfråga kring objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Antal gånger zoom säger inte särskilt mycket och är mest ett marknadsföringsbegrepp enligt modellen "Mer är bättre!". Det är mer intressant vilka bildvinklar som objektivet kan ge. Dessutom går det att byta objektiv på en SLR så det är bara att skaffa ett annat objektiv om man vill få tillgång till någon annan bildvinkel.

Det är dock 3x eftersom 55/18=~3.

Ok, men lol, nej fan då blir de ingen systemkamera för mig inte, fett dyrt, blir nog en Lumix tz 20 =)

Joo precis, objektiv är ju inte direkt gratis, ända anledningen till att ja vill ha system är för o kunna ställa in bländare, för o kunna knäppa kort på bilar i fart osv. Har kört tz7 & tz10 nyss, o dom är helt okey, dock har ja råkat paja båda.

Man kan förvisdo ställa in bländare på många kompaktkameror men det spelar ingen större roll på dem (enl min mening). Sensorerna är så små och pixlarna så små att diffraktion sänker upplösningen direkt redan från maxbländare och f u i kanske mer extrema teleläget är skärpedjupet så stort (f u på riktiga närbilder) att nedbländning inte har någon större effekt på skärpedjupet heller. Däremot kan de fungera för att fota bilar på racerbana då man kan förinställa fokus och låte skärpedjupet göra resten.

Då har jag 25 ggr zoom, upptäcker jag när jag räknar efter. Från 10 till 250 mm via tre gluggar. Det låter ju jättemycket... Men jag nöjer mig inte! På kompaktkameror kan det fínnas något som kallas digital zoom också, dvs kameran beskär bilden så man får ytterligare teleeffekt. På min APS-sensor på 10 Mpix och skarpa gluggar kan jag beskära till halva bildstorleken utan att förlora alltför mycket kvalitet, och även lite till om jag kompromissar en aning med skärpan. Hurra, då har jag 50 ggr zoom! Minst! Kanske t o m 100 ggr!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto