Annons

Zoomen har fastnat - vad ska jag göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

e19

Ny medlem
Hej!
Jag äger en Nikon D40x som jag köpte för knappt 1,5 år sedan, tillsammans med objektivet AF-S Nikkor 18-55.

Jag har tidigare haft problem med kamerans fokusering, både i samband med 18-55an och min 55-200. Den har raspat underligt och inte velat fokusera. Både huset och de båda objektiven har åkt fram och tillbaka till Nikon, som inte hittat något fel, men 18-55an bytte de ut i julas.

Nu, alldeles nyligen, beter sig (den nya) 18-55an underligt igen, men den här gången har själva zoomringen fastnat. Det går att rubba den några mm om man verkligen tar i, men jag vågar inte av rädsla att jag ska bända sönder något. Allt annat fungerar, det går bara inte att zooma ut.

Min första tanke var att det kommit in något, sand eller liknande, i objektivet, men jag har handskats med den väldigt försiktigt så det ska inte ha varit möjligt.

Jag köpte kitet på PC City, som inte längre finns här där jag bor, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Känner någon igen problemet?

det finns ingen knapp som låser zoomen så den inte ut/in under transport?.. annars kan du snacka med elgiganten dom har hand om garantiärenden från PC-city

Korta Zoomen

Jag har haft samma problem.För ett år sedan kraschade min 18-55 kit-zoom,betedde likadant som din innan nånting lossnade inuti. Köpte ett nytt likadant och samma sak hände med det för ett par veckor sedan.Behövde en ny ögonaböj och sprang till Fotokungen och de hade en likadan fast med VR hemma. Köpte det.Men de hade hört att det hade hänt nån kund tidigare. Har en knappt 3 år gammal Nikon D50,tar runt 12000-13000 bilder om året.Tycker ändå att gluggen borde hålla bättre.Tänkte kolla ifall nån här haft samma fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar