Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

bredsjomagnus

Ny medlem
Hej!

Ursäkta om detta är en dum fråga men jag är väldigt ny med allt detta.

Kan man beräkna vilken zoom ett objektiv har med hjälp av infon om dess brännvidd (eller på något annat sätt för den delen).

Skulle bra gärna vilja veta.

Tack på förhand.

Hej Magnus

Haka inte upp dig på begreppet "zoom". Det är en siffra som används av försäljare, ffa när det pratas om kompaktkameror eller så kallade "superzoom-objektiv" till systemkameror. Det är viktigare att titta vilket "brännviddsområde" objektivet du är intresserad av har......och att lära dig vad olika brännvidder har för effekt på fotoresultatet.

Ett exempel, bägge nedanstående fiktiva objektiv har samma "zoom-faktor" men HELT olika egenskaper fotografiskt.

20-60mm (= 3x zoomfaktor)
70-210mm (= 3x zoomfaktor)

För att räkna ut ett objektivs "zoom-faktor" (= hur mkt dess brännvidd kan ändras) dividerar du helt enkelt längsta möjliga brännvidd med kortaste möjliga brännvidd.

Som sagt...."zoom" är inte ett begrepp som mer vana fotografer rör sig med....brännviddsomfånget är det man talar om :)

mvh / Matti

Om ett zoomobjektiv har brännvidden 35-70mm så är zoomomfånget 2x. Dela med andra ord högsta brännvidden med lägsta så har du zoomomfånget, det har alltså inget med brännvidden att göra utan är förhållandet mellan lägsta-högsta brännvidd. /FW

Fast optik har en brännvidd.
Zoomoptik kan variera brännvidden.

Jag gissar att du egentligen menar förstoringsgraden.

Ja förstoringsgraden är enkelt att beräkna.
Brännvidden / normalbrännvidd.

film, 24mmx36mm ger en normalbrännvidd mha pytagoras sats på ca 43 mm

Med brännvidd 200mm får jag 200/43= ca 4,5 ggr förstoring

Erik Schalin skrev:
Jag gissar att du egentligen menar förstoringsgraden.

Det tror inte jag....tror snarare han hört på försäljarnas snack om superobjektiv med "burton" gångers zoom :) Förstoringsgrad är ett begrepp man anammar först efter att begripa en hel del av grunderna ;-)

// Matti

Eller du kanske har rätt Erik.....Magnus kanske funderar på förstoringsgraden (läste hans inlägg lite långsammare och mer eftertänksamt :)

// Matti

bredsjomagnus skrev:
Tack för alla svar.

Jag menade förstoringsgraden.

Vad är normalbrännvidden på en EOS 400D?

Om du med normalbrännvidd menar en som ger ca 45 graders bildvinkel (vilket man ofta gör när man pratar om "normal-objektiv").....då är det ca 30 mm :)

mvh / Matti

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar