Palletheking
Aktiv medlem
Nu drar jag igång en evig diskussion som är ständigt återkommande i olika tappningar. men undrar lite hur ni övriga resonerar, handen på hjärtat så att säga. har själv i alla år förespråkat fast optik som det absolut bästa för bildkvaliten och dessutom möjligheten till kortare skärpedjup med riktigt ljusstark optik. Har på senare tid börjat ändra uppfattning och tittar jag bakåt i backspegeln så använde jag inte den fasta optiken i särskilt stor utsträckning när jag hade tillgång till bra zoomobjektiv. Ex blev mina fasta 28 1,8 50 1,8 och 85 1,8 väldigt lite använda då jag också har 24-70 2,8 och 70-200 2,8. Zoomens flexibilitet tycker jag ofta fäller avgörandet. det är ju skönt att kunna gå iväg med bara ett objektiv och slippa objektivbyten.
Funderar idag på om jag skall slå till på en 35 1,4 eller en 85 1,4 som ljusstarkt alternativ men börjar tveka. Kanske är det zoom som gäller. har också börjat använda (gud förbjude) bl 4-5,6 rätt mycket senaste tiden då jag tycker bilderna många gånger tjänar på den ökade skärpa och kontrast de bländartalen ofta ger. Undrar hur ni andra tänker o gör. Använder ni er fasta optik mycket trots att ni sitter på kvalitetszoomar.
Funderar idag på om jag skall slå till på en 35 1,4 eller en 85 1,4 som ljusstarkt alternativ men börjar tveka. Kanske är det zoom som gäller. har också börjat använda (gud förbjude) bl 4-5,6 rätt mycket senaste tiden då jag tycker bilderna många gånger tjänar på den ökade skärpa och kontrast de bländartalen ofta ger. Undrar hur ni andra tänker o gör. Använder ni er fasta optik mycket trots att ni sitter på kvalitetszoomar.