Annons

Zoom till D80

Produkter
(logga in för att koppla)
ceciliajacobson skrev:
Hej igen.
Okej. Får tacka oherhört mycket för alla tipsen! Nu, en sista grej jag undrar, Är de stor skillnad på bildkvalitén m.m om man har AF-S? Eller är vilket tycker du man ska satsa på? Af, eller AF-S ?
Ja varsågod! Som tack kan du ju gärna lägga nån kommentar på mina bilder hahaha..

Bildkvalitén är så bra att du inte kommer bli missnöjd vilket du än väljer. Det skiljer inte mycket (om ens något) mellan dessa gluggar.. Sen är det ju om du ska ha AF-S eller ej, det beror lite på. AF i den utan är väl inte direkt sölig, men det går ju snabbare med AF-S. Sen är det ju den med tyngden, det blir ju en rejäl pjäs att bära. Ett tips är nog att du skaffar ett enbensstativ (ett enkelt duger gott och väl). Sen är ju AF-S lite dyrare också..
 
Mushkot skrev:
Ja varsågod! Som tack kan du ju gärna lägga nån kommentar på mina bilder hahaha..

Bildkvalitén är så bra att du inte kommer bli missnöjd vilket du än väljer. Det skiljer inte mycket (om ens något) mellan dessa gluggar.. Sen är det ju om du ska ha AF-S eller ej, det beror lite på. AF i den utan är väl inte direkt sölig, men det går ju snabbare med AF-S. Sen är det ju den med tyngden, det blir ju en rejäl pjäs att bära. Ett tips är nog att du skaffar ett enbensstativ (ett enkelt duger gott och väl). Sen är ju AF-S lite dyrare också..

Hejsan igen!
Haha, ja det kan jag alltid göra om jag nu kan lista ut hur!

Okej, jag har nu annonserat att jag söker detta objektiv. Och har redan fått ett svar, där en snubbe säljer ett Nikon AF-S 80-200 för 9.000 begagnat. Och det finnsi närheten av mig och jag är välkommen att komma och testplåta med det.
Grejjen är väl att jag tycker 9.000 är kanske lite för mycket för min del, men samtidigt är de ju ett kanon objektiv! hm, hjälp. Vad ska man tänka på om jag nu ska testa gluggen med mitt kamerahus?

Mvh Cecilia
 
Att välja en 80-200/2,8 zoom är nog inte så svårt.

Den första stora skillnaden ligger mellan 2,8 och de andra 3,5 - 5,6.
Vikten är något som en del absolut inte vill ha och då är valet att undvika 2,8-zoomarna.

Klarheten och ljuset som blir i sökaren uppväger lätt priset enligt mig.

Det finns den begagnade 70-210 för endast någon tusenlapp om man nu vill pröva om zoomomfånget räcker. Optiskt är det ett mycket bra objektiv och lättare men mörkare. Använder man mycket blixt så kan man i princip välja detta i stället för 2,8.

Skjutzoomen kan man hitta från 2500 till 4500 kr och det är inget fel med den. Själv fotar jag en del skidåkning och har inget problem med följande AF.
MEN Under skjutreglaget ligger filt som motstånd. När filten blir äldre och slits så minskar motståndet och följden blir att skjutringen kommer åka kana av sig själv om man lutar objektivet uppåt eller neråt. Detta utesluter smidigt fotograferande om man använder stativ och lutar kameran. Då är skjutzoomen inget brra val helt enkelt. Filten går att byta för ca 1500 kr hos Nikon.

Den enda gg jag kokmmer ihåg att jag irriterat har missat skärpan pga slö AF var en ekorre som kom springandes rakt emot mig. Jag driver objektivet med en F5.

Optiskt har 2,8 orna ingen större skillnad.
Men givetvis skall man testa objektiv om man köper dem begagnade.

Jag tycker att 9000 för AFS varianten kan vara i mesta laget iom att om man köper ett Sigma nytt så får man garantier. Men titta runt och se var priserna har slutat på olika auktioner.
MEN om nu säljaren är såpass seriös som i detta fallet att du kan få komma och testa objektivet en halvdag så tycker jag att det kan vara värt priset.

Att tänka på:
Vikten - trivs du med den?
Priset - Det är inte så farligt med att betala mycket för detta objektiv för det är lättsålt om du ångrar dig, men du kommer bli fast!
Kvalitén - Min skjutzoom är köpt begagnad och har funkat i 20 år.
Optiskt - Skall du ha bättre kvalité så får du välja fast optik i stället, vill du det?

Vad fotar du?
Naturfoto = stativ och då behövs inte 2,8.
Är det rörliga saker i dåligt ljus? Räcker 2,8? VR hjälper dig inte i detta fallet.

Räcker 200mm - JAG påstår att det räcker till allt utom småfågel och skygga djur fotografering. Men då pratar vi oxå om HELT andra priser och förstoringsgrader.

Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.