Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom & skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus_karlberg

Aktiv medlem
Hej! Jag är inte helt nöjd med det skärpedjup som min kamera levererar på slutare 2.8 och undrar om jag kan påverka detta genom att ha en kraftig resp. kort brännvidd på zoomen?
 
Skärpedjupet påverkas av bländaren och avbildningsskalan. En stor avbildningsskala minskar skärpedjupet.

Oavsett brännvidd får du samma skärpedjup på en och samma bländare så länge du fotograferar samma utsnitt. Ökar du avbildningsskalan (minskar utsnittet) genom att gå närmare eller öka brännvidden minskar skärpedjupet
 
Är på väg ut så det blir kort.....

tror inte att du har slutare 2,8 det är bländare du menar. Slutartiden påverkar inte skärpedjupet, det kan däremot brännvidden göra i viss mån. Men det har jag inte tid att gå in på nu...Så testa med att ändra bländaren istället....

Liten bländaröppning = stort skärpedjup
(d.v.s. höga tal på bländarvärdet t.ex. 11, 16 o.s.v.)

Stor bländaröppning = kort skärpedjup
(låga tal på bländarvärdet som i ditt fall var 2,8...)

//Jonas
 
Jag gissar på att du menar att skärpedjupet blir för stort med f/2.8 på din Z1 jämfört med din systemkamera..

f/2.8 på Z1 ger mycket längre skärpedjup än vad f/2.8 på en systemkamera ger, då bländaröppningen är i proportion till storleken på sensorn/filmen...och ju större bländaröppning, ju kortare skärpedjup.

Det är inget man kan göra något åt, liten sensor ger längre skärpedjup (vid samma utsnitt).
 
Jag tycker mig se och höra att folk söger att tele inte änderar skärpe djupet. Enligt mig får man kortare skärpedjup med tex 200 mm än vad man får med 28 mm.

Med makor kan man testa detta på bästa sätt. Först tar man en bild på en blomma (eller nått annat man hittar) med f 2.8 och tele sedan med f 2.8 och vidvinkel; då dser man tydligt att vidvinkeln har större skärpedjup och det beror på att den släpper in mäst ljus.

Bilder med störst skärpedjup tas med f 11 och vidvinkel en klar sommardag med låg luftfuktighet.

Eller har jag fel?
 
Det är precis som Janne skriver...man får samma skärpedjup med 28mm som med 200mm (exempelvis) så länge utsnittet (förstorningsgraden) och bländare är den samma....därimot så blir givetvis perspektivet olika eftersom man måste vara på olika avstånd för att få samma utsnitt med 28 resp. 200mm.
Nekomy skrev:
Med makor kan man testa detta på bästa sätt. Först tar man en bild på en blomma (eller nått annat man hittar) med f 2.8 och tele sedan med f 2.8 och vidvinkel; då dser man tydligt att vidvinkeln har större skärpedjup och det beror på att den släpper in mäst ljus.
I det exemplet så använder du ju olika utsnitt..ljusinsläppet är den samma dock, f/2.8.
Nekomy skrev:
Bilder med störst skärpedjup tas med f 11 och vidvinkel en klar sommardag med låg luftfuktighet.
Ju mindre bländare ju längre skärpedjup..f/13 ger längre (större) skärpedjup än f/11..o.s.v.

Luftfuktigheten kanske påverkar hur stort skärpedjupet uppfattas..det vet jag inget om.

Bäst skärpa (därimot) brukar ligga på mellan f/5.6 och f/11...(på en småbildskamera).
 
Senast ändrad:
Så här får jag det till genom att testa med min kamera.

Jag stälde kameran på f 3.5, s 1/250 och lade fokus på en meter och sedan tog jag en bild med 200 mm och en med 28 mm

Bilden som är tagen med 200 mm ligger till vänster och den som är tagen med 28 mm ligger till höger och vad jag gör för bedömning är att skärpedjupet är stärre med vidvinkel. Därför säger jag att skärpedjupet inte enbart beror på bländaren.

Eller har jag missuppfattat frågan eller tänker jag i fel bana?
 

Bilagor

  • djup.jpg
    djup.jpg
    30.8 KB · Visningar: 434
Dina exempel visar ju helt olika utsnitt..(olika förstoringsgrad), klart som 17 det ger olika skärpedjup då.
 
Precis. Gör ditt test med blomman som du refererade till tidigare istället så skall du se att du får samma skärpedjup.

Det finns dock en faktor till som spelar in, och som jag tror är orsaken till missuppfattningen om vidvinklars stora skärpedjup. Teleobjektivets snävare bildvinkel gör att det är lättare att renodla och förenkla bakgrunden. Och det är ju klart att en jämn enfärgad bakgrund ser oskarpare ut än en där man fått med massa barnvagnar och cyklar.
 
Ja ja, nu ska vi inte klösa ut ögonen poå varandra för det här. Jag vill bara ha svar på om jag t.ex. vill ta en porträtt bild med så litet skärpedjup som möjligt, bör jag då stå nära eller lång ifrån objektet med en liten BLÄNDARE. Eller kvittar det?
 
För att få så kort skärpedjup som möjligt så ska du använda största (litet bländartal, exempelvis f/2.8) möjliga bländare med tajt utsnitt...och ha bakgrunden så långt bort som möjligt.
 
Senast ändrad:
Med exempelvis 200m @ f/2.8 på 1.5m avstånd med en 10D (x1.6) har du inte många millimeters skärpedjup. Här gäller det att inte nysa när man ska trycka av :)
 
Jag hör ofta att storleken på sensorn påverkar skärpedjupet. Ju mindre sensorn är desto större blir skärpedjupet och det är därför kompaktkamerorna har större skärpedjup än systemkameror.

Men beror det inte i själva verket på storleken på optiken som påverkar skärpedjupet? En kamera med stor optik men liten sensor borde ge mindre skärpedjup än en med samma sensor fast mindre optik. Det borde bero på exakt samma orsak som bländarens påverkan av skärpedjupet.

Eller har jag fel?
 
Skärpedjupet avgörs av två saker..avbildningsskalan och bländaröppningen.

Om man använder en liten sensor så blir avbildningsskalan givetvis mindre än med en större sensor om man fotograferar samma utsnitt.

Bländartalet på objektivet är ju i förhållande till storleken på sensorn..om man har f/2.8 på en digitalkompakt så är givetvis den bländaren väldigt mycket mindre än samma f/2.8 på ett objektiv för småbildsformatet.
 
Nu blev jag nyfiken. Kim skriver i sitt inlägg:

" f/2.8 på Z1 ger mycket längre skärpedjup än vad f/2.8 på en systemkamera ger, då bländaröppningen är i proportion till storleken på sensorn/filmen...och ju större bländaröppning, ju kortare skärpedjup"

Betyder detta att om jag använder ett objektiv tillverkat för en analogkamera på en digital systemkamera så ger bländare 2.8 olika skärpedjup beroende på att storleken på sensorn/filmen är olika för de olika kamerorna?

Nu vet jag inte hur en bländaröppnings storlek mäts, men är bländaröppningen lika stor på ett objektiv med f2,8 som är tillverkat för en analogsystem kamera, som ett objektiv avsett endast för en digitalsystemkamera? Antar att så är fallet. Visst finns det väl objektiv avsedda endast för digitalasystem kameror.

Jag har precis köpt Nikon D70 kittet och funderar på att kompletera med ett TeleZoom. Är det något jag skall tänka på. Är inne på att köpa Nikkor 70-300f/4-5.6G
 
Hoppsan, jag skriver långsamt. Ser att Kim redan givit mig svar på den frågan jag långsamt satt och formulerade.
 
Hur stor bländaren är på objektiven beror ju på hur stor yta den ska teckna..och inte på sensorn i sig.

Objektiven för systemkameror är ju gjorda för att teckna ut småbildsformatet (med några undantag).

johsäf skrev:
Betyder detta att om jag använder ett objektiv tillverkat för en analogkamera på en digital systemkamera så ger bländare 2.8 olika skärpedjup beroende på att storleken på sensorn/filmen är olika för de olika kamerorna?
Nej, bländaren ger givetvis samma skärpedjup, det är ju samma objektiv...därimot så måste man använda olika brännvidder (om man har en sensor som är mindre än småbildsformatet) för att få samma utsnitt som med småbildsformatet, vilket ger olika förstoringsgrad och därmed olika skärpedjup.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.