marcus_karlberg
Aktiv medlem
Hej! Jag är inte helt nöjd med det skärpedjup som min kamera levererar på slutare 2.8 och undrar om jag kan påverka detta genom att ha en kraftig resp. kort brännvidd på zoomen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
I det exemplet så använder du ju olika utsnitt..ljusinsläppet är den samma dock, f/2.8.Nekomy skrev:
Med makor kan man testa detta på bästa sätt. Först tar man en bild på en blomma (eller nått annat man hittar) med f 2.8 och tele sedan med f 2.8 och vidvinkel; då dser man tydligt att vidvinkeln har större skärpedjup och det beror på att den släpper in mäst ljus.
Ju mindre bländare ju längre skärpedjup..f/13 ger längre (större) skärpedjup än f/11..o.s.v.Nekomy skrev:
Bilder med störst skärpedjup tas med f 11 och vidvinkel en klar sommardag med låg luftfuktighet.
Nej, bländaren ger givetvis samma skärpedjup, det är ju samma objektiv...därimot så måste man använda olika brännvidder (om man har en sensor som är mindre än småbildsformatet) för att få samma utsnitt som med småbildsformatet, vilket ger olika förstoringsgrad och därmed olika skärpedjup.johsäf skrev:
Betyder detta att om jag använder ett objektiv tillverkat för en analogkamera på en digital systemkamera så ger bländare 2.8 olika skärpedjup beroende på att storleken på sensorn/filmen är olika för de olika kamerorna?