Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom-objektiv till Nikon D40x - tips och förslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

qatesh

Avslutat medlemskap
Jag har länge velat köpa ett zoom-objektiv till min Nikon D40x men känner att jag inte har någon som helst koll på vad för sorts objektiv jag ska satsa på. Efter lite sökande på nätet hittade jag AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm som inte verkar så blodigt dyrt (ca 3000:) och kanske är något för mig. Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv till en D40x eller som har andra tips till mig? Hör av er snälla

Ett 55-200 från Nikon är ett utmärkt objektiv, speciellt om du köper versionen med bildstabilisering, vilket heter VR hos Nikon. Objektivet är både bra och realtivt billigt, och är gjord för precis det du tänkt: att komplettera den paketglugg som du gissningsvis har (18-55mm vanligtvis).

Jag tycker att du slår till, helt enkelt.

Per.

PS. Jag vet inte om jag ska kommentera ditt ordbruk, men zoomobjektiv är helt enkelt ett objektiv med varierbar brännvidd. Det du letar efter är vad vi kallar ett telezoom. Det du redan har kallas normalzoom. DS

NIKON AF-S 70-300 VR.
Om du vill komma lite längre och få snäppet bättre skärpa.
Ny pris från 6000:- beg pris från 4000:-

Ett 55-200 från Nikon är ett utmärkt objektiv, speciellt om du köper versionen med bildstabilisering, vilket heter VR hos Nikon. Objektivet är både bra och realtivt billigt, och är gjord för precis det du tänkt: att komplettera den paketglugg som du gissningsvis har (18-55mm vanligtvis).

Jag tycker att du slår till, helt enkelt.

Per.

PS. Jag vet inte om jag ska kommentera ditt ordbruk, men zoomobjektiv är helt enkelt ett objektiv med varierbar brännvidd. Det du letar efter är vad vi kallar ett telezoom. Det du redan har kallas normalzoom. DS

Jättetack för svaret på frågan. När det gäller begreppen så har jag itne pratat så mycket objektiv så jag är inte riktigt hemma där. ;) Men tack!

NIKON AF-S 70-300 VR.
Om du vill komma lite längre och få snäppet bättre skärpa.
Ny pris från 6000:- beg pris från 4000:-

Mmmm... jag är lite inne på det alternativet just nu. Lite mer pengar men det är väl värt det antar jag. Jag får väl grubbla lite till så får vi se vad det blir...

Det är just Nikons 70-300 som jag är inne på att köpa då jag hellre vill kunna zooma lite mer än vad 200 (trots cropfaktor) skulle ge mig. Sen verkar det lite mer robustare än 55-200 enligt mig. Är bara priset som hindrar mig för tillfället, och jag har inte hittat ett enda på begagnatmarknaden eller har jag tittat dåligt?

Det är just Nikons 70-300 som jag är inne på att köpa då jag hellre vill kunna zooma lite mer än vad 200 (trots cropfaktor) skulle ge mig. Sen verkar det lite mer robustare än 55-200 enligt mig. Är bara priset som hindrar mig för tillfället, och jag har inte hittat ett enda på begagnatmarknaden eller har jag tittat dåligt?

För mig är situationen densamma - inte heller hittat något begagnat. Om det nu blir aktuellt med ett helt nytt så har jag hittat ett på Inet:
Nikon Objektiv 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED AF-S VR
Någon som har erfarenhet av att beställa varor från Inet?

En grej jag inte har så bra koll på är alla konstiga bokstavs- och sifferbeteckningar i namnet. Vad betyder de? Några av dem har jag koll på men inte alla...Känner att jag är på okänd mark här och tacksamt tar emot all hjälp jag kan få för att ta ett bra beslut...

Jag har inte beställt från Inet, men handlat i deras två butiker här i Gbg och har inte något att klaga på. Jag har förstås inte behövt reklamera något, men... Bra och snabb service. Dock är det ju ett företag som främst har kompetensen inom datorer, men som (så många andra företag) utökat sortimentet till allt möjligt.

Visst är 70-300 ett något bättre val än 55-200 om man inte tar hänsyn till priset. Bättre optiskt, mer välbyggt och mer tele. Men jag är väldigt nöjd med mitt 55-200. Det är prisvärt, lätt, kompakt och presterar bra från största bländare. Betydligt billigare än 70-300. Men som någon sa, köp varianten med VR, det är klart användbart på de här brännvidderna.

Om jag inte missminner mig så är D40 en kamera utan inbyggd AF-motor, så de objektiv du väljer måste ha inbyggd AF-motor (AF-S på Nikon-språk), så kolla extra om du köper ett begagnat 70-300. De tidigare (äldre) objektiven har inte inbyggd motor.., som den nya generationen har.

Det finns ju också billiga telezoomar i prisklassen omkring 2000kr från Tamron och Sigma, men de lämnar en hel del att önska så jag planerar byta bort mitt Sigma så fort jag får råd med ett bättre. Sigman är oskarp på långa brännvidder och tamronen har jag hört har undermålig autofokus....

Tänker man satsa över 5000kr kan det dock vara ett bra alternativ att kika på de alternativ dessa märken erbjuder som klarar bländare 2.8 på alla brännvidder. Att vara låst med maxbländare f/5.6 på de längsta brännvidderna är inte så kul, då det tvingar en att pressa upp iso så högt att objektivet praktiskt taget blir oanvändbart i lite svagare belysning än dagsljus. I alla fall om man inte gillar stativ. Bildstabilisator (VR på nikonspråk) är förstås ett plus som finns på Nikons objektiv, som gör att man kan använda ett par tre gånger längre slutartider utan att behöva oroa sig för mycket för skakningsoskärpa. Men bländare 2.8 gör också att autofokusen blir säkrare så det gör dessa objektiv bättre i sämre ljusförhållanden.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto