Annons

Zoom objektiv för nikon d40x

Produkter
(logga in för att koppla)

Flyborgen

Medlem
Hej ska införskaffa ett zoom objektiv till min d40x. Det ska mest användas för skidor och andra sporter. ska helst kosta runt 2000 kan kosta några hundralappar mer. några förslag?

Tack i för hand
Flyborgen

Begreppet zoom betyder bara "variabel brännvidd". Det finns vidvinkelzoomar, normalzoomar och telezoomar av alla de slag, så det är lite svårt att veta vad du vill ha.

nikons af-s 55-200/4-5.6 VR brukar anses som ett prisvärt objektiv, om det var en telezoom du var ute efter.
den funkar fint med din D40x.

Begreppet zoom betyder bara "variabel brännvidd". Det finns vidvinkelzoomar, normalzoomar och telezoomar av alla de slag, så det är lite svårt att veta vad du vill ha.

Inte egentligen, om vi ska vara ärliga, va? Visst har du rätt, och de flesta av oss blir irriterade när nybörjare missbrukar vår terminologi, men när en uppenbar nybörjare kliver in och frågar efter "en zoom" kan vi nog förutsätta att vederbörande menar en telezoom.

Med all respekt för din och alla andras kunskap.

Per, som också besserwissrar emellanåt! (Jag tror till och med att jag levererat exakt det svar som Martin ger ovan!)

Jag menade telezoom och nikons af-s 55-200/4-5.6 VR låter som ett frestande val! :)

tack för hjälpen och jag ska inte göra om mitt misstag med begrepet "zoom" igen...

Inte egentligen, om vi ska vara ärliga, va? Visst har du rätt, och de flesta av oss blir irriterade när nybörjare missbrukar vår terminologi, men när en uppenbar nybörjare kliver in och frågar efter "en zoom" kan vi nog förutsätta att vederbörande menar en telezoom.

Med all respekt för din och alla andras kunskap.

Per, som också besserwissrar emellanåt! (Jag tror till och med att jag levererat exakt det svar som Martin ger ovan!)
Klart att jag fattade vad han menade, men nång gång ska man ju lära sig;-) Dessutom är det en herrans skillnad på till exempel ett 70-200 och ett 200-500. Båda är telezoomar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar