Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom eller fast optik till Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)
hazard skrev:
...
Priset är ju dock högt, det håller jag med om. Tyvärr gäller det i princip alla "pro" -grejor som Sony tagit över rakt av från Minolta :(

/Andreas
Jo, Konica Minolta märkte säkert ganska snart att Sony-gubbarna var SYNNERLIGEN angelägna att ta över Minoltasystemet för att slippa ett 10 till kanske 20 år långt mödosamt arbete med att klämma in en nyutvecklad Sony-fattning på marknaden med initialt 0 köpare (istället för att direkt ta över 10-20 miljoner Minolta-intressenter), så KM har säkert klämt ut blodspengar för varje Minolta-glugg och tillbehör som Sony ville ta över. Och då blir dessa i slutändan dyra för oss.

Men vi kanske kan se en ljusning framöver. Det nya Sony Alpha 70-300/4,5-5,6 tycks ju faktiskt hamna på ett förvånansvärt humant pris med tanke på att det är såväl ett G som ett SSM objektiv (runt 8.500 kr istället för kanske 15-30.000 kr).

Och Sony A200 + 18-70 + 55-200 dubbelpaket för 7.500 kr torde vad jag kan se ge mer för pengarna än något annat som f.n. erbjuds på marknaden.

hazard skrev:
På (url) Så står det vilka objektiv den är kompatibel med.
Jovisst men precis som jag sa så står det varken att det funkar med SZ eller inte, det var det jag tyckte var mobbingen. Saknar fortfarande "hård" information på vilken/vilka TC som funkar med SZ, Sony eller annat...

Med lite kännedom om vad som gäller generellt för telekonvertrar kan du på egen hand få en ganska hygglig uppfattning om till vilka objektiv som det kan vara lönsamt att använda dessa.

1) Telekonvertrar är konstruerade för långa brännvidder (200 mm och längre).

2) De är konstruerade för ljusstarka objektiv. För att AF ska fungera behövs minst:
..... F4 med en 1,4x TC
..... F2,8 med en 2x TC

3) Telekonvertrar är konstruerade för fasta objektiv, inte zoomobjektiv (ett undantag är 70-200/2,8, förmodligen för att detta uppfyller kraven i punkt 4 nedan.

4) Objektivet måste som grund ha väldigt hög bildkvalitet, eftersom man tappar lite grand med en 1,4x TC och ännu mer med en 2x TC.

När det gäller Zeiss 135/1,8 så är anledningen till att detta inte står med på kompatibilitetslistan förmodligen att detta objektiv antingen rent mekaniskt inte går att montera pga att bakre linselementet sticker ut för mycket, eller att man anser att kvalitetssänkningen blir för stor i detta fall, kanske speciellt vid full ljusstyrka.

FlyerOne skrev:
När det gäller Zeiss 135/1,8 så är anledningen till att detta inte står med på kompatibilitetslistan förmodligen att detta objektiv antingen rent mekaniskt inte går att montera pga att bakre linselementet sticker ut för mycket
Jag är med på resonemanget, saknar fortfarande fakta, får väl testa själv helt enkelt och sedan upplysa omvärlden. Att det skulle vara "för kort för TC" köper jag inte riktigt, Canons TC funkar på 135mm och uppåt. Det andra resonemanget om att det blir kass bildkvalitet håller bara om det är en dålig TC och det vill jag inte tro. Hursom, jag stannar där tills någon helt enkelt vet.

Tittar man på dina punkter för en TC-kandidat så passar SZ135 på alla utom då den första där jag helt enkelt väljer att inte hålla med ;-) OK?

Jag skrev inte alls att "det blir kass bildkvalitet" med telekonvertrar (även om det finns sådana också...) utan jag skrev att "man tappar lite grand" med en 1,4x och lite mer med en 2x TC. Och det gör man, fast i praktiken märker nog de flesta inte av skillnaden det blir med en 1,4x TC av god kvalitet.

Ytterligare en förklaring kan ju vara att Sony helt enkelt ännu inte har infört denna Zeiss-glugg i sin kompatibilitetslistning.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar