Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zone Matching

Produkter
(logga in för att koppla)
När man har Low aktiverat (Motsvarar ca ISO 80 på 5D och 150 på 7D har jag för mig) så optimerar den för att ta fram detaljer i lågdagrar, mörka områden alltså.

På High (ISO 200 på 5D och 250 på 7D tror jag) Optimerar den för högdagrar, ljusa områden.

Fotar du t.ex. en person i svart kostym så kan du ställa kameran på Low för att ta fram detaljer i kostymen som kanske blir utfrätta normalt.

Inte säker på ISO-talen på 7D riktigt, men orkar inte gå och hämta manualen :)

Det är en enkel sorts Dynamic Range Optimizer skulle man kunna säga.

Anddje skrev:
När man har Low aktiverat (Motsvarar ca ISO 80 på 5D och 150 på 7D har jag för mig) så optimerar den för att ta fram detaljer i lågdagrar, mörka områden alltså.

På High (ISO 200 på 5D och 250 på 7D tror jag) Optimerar den för högdagrar, ljusa områden.

Fotar du t.ex. en person i svart kostym så kan du ställa kameran på Low för att ta fram detaljer i kostymen som kanske blir utfrätta normalt.

Inte säker på ISO-talen på 7D riktigt, men orkar inte gå och hämta manualen :)

Det är en enkel sorts Dynamic Range Optimizer skulle man kunna säga.

Typ så ja. Dock mest en försäljningsgimmick och enligt mina små tester inget att arbeta med...

//Larsa

.Z. skrev:
Typ så ja. Dock mest en försäljningsgimmick och enligt mina små tester inget att arbeta med...

//Larsa
Jag har inte jämfört och testat mot att köra vanligt, så vet inte riktigt hur bra det fungerar, men om jag fotar något mörkt eller ljust brukar jag använda det ändå :) dock bara på 5D, på 7D är det alldeles för jobbigt att komma åt det. (om det inte finns någon genväg jag inte hittat :O)

Så jag hittade den var att man kan ställa om ISO knappen till att välja zone matching istället för ISO tal.

Har testat lite, och det verkar som det enda som kameran gör är att ändra iso mellan 100 och 250. men jag kan ha fel

Senast ändrad:
Douglas Johnsson skrev:
Så jag hittade den var att man kan ställa om ISO knappen till att välja zone matching istället för ISO tal.

Har testat lite, och det verkar som det enda som kameran gör är att ändra iso mellan 100 och 250. men jag kan ha fel
Ja den ändrar inte bara iso, den pillar med en massa grejer du inte kan se, bland annat kontrast.

På 5D ligger ISO och Zonmatchning under ISO-knappen (som 7D, men du behöver inte byta funktion på knappen), det är mycket lättare än att behöva leta i menyer på 7D :)O)

Anddje skrev:
Ja den ändrar inte bara iso, den pillar med en massa grejer du inte kan se, bland annat kontrast.

På 5D ligger ISO och Zonmatchning under ISO-knappen (som 7D, men du behöver inte byta funktion på knappen), det är mycket lättare än att behöva leta i menyer på 7D :)O)
Har ingen järnkoll men det mesta den gör är väl att ändra kontrasten, om jag inte missminner mig. Sen gör den nåt mer också men inget av vikt.

Om man kör Raw så grejar man det den ska göra mycket bättre med en handvändning, om man kör jpeg så gör man det bättre genom att vara noggrann med var man lägger exponeringen.

Vad jag vill säga är att den gör oerhört lite, vid RAW så kan man göra samma sak men mycket mer eller ännu viktigare, med kontroll & i lämplig mängd.

//Larsa

Lekte precis med High/Low key i mogondimman i morse.
Jag har tidigare provat detta i nomala ljusförhållaned med väldigt liten skilnad i resultatet, men idag så bleb det en markant skillnad.

Low key zone

Bilagor

• pict4046_low.jpg
    pict4046_low.jpg
    50.9 KB · Visningar: 174
Frågan är om man inte kan uppnå samma resultat med curves om man utgår ifrån RAW filerna.
Jobbar man enbart i jpg så kan det finnas en fördel eftersom man bara har 8-bitar att justera med.

en sak jag har märkt är att med i övrigt samma exponering och 2 bilder, en med ISO 200 och en med High 200, så kan man få utbrända högdagrar med vanlig 200, men teckning i det vita när man kör High, vid t.ex. studiofoto.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar