Douglas Johnsson
Aktiv medlem
Satt och fipplade lite med kameran häromdagen och hittade denna funktion. Vad är detta?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Anddje skrev:
När man har Low aktiverat (Motsvarar ca ISO 80 på 5D och 150 på 7D har jag för mig) så optimerar den för att ta fram detaljer i lågdagrar, mörka områden alltså.
På High (ISO 200 på 5D och 250 på 7D tror jag) Optimerar den för högdagrar, ljusa områden.
Fotar du t.ex. en person i svart kostym så kan du ställa kameran på Low för att ta fram detaljer i kostymen som kanske blir utfrätta normalt.
Inte säker på ISO-talen på 7D riktigt, men orkar inte gå och hämta manualen
Det är en enkel sorts Dynamic Range Optimizer skulle man kunna säga.
Jag har inte jämfört och testat mot att köra vanligt, så vet inte riktigt hur bra det fungerar, men om jag fotar något mörkt eller ljust brukar jag använda det ändå dock bara på 5D, på 7D är det alldeles för jobbigt att komma åt det. (om det inte finns någon genväg jag inte hittat :O).Z. skrev:
Typ så ja. Dock mest en försäljningsgimmick och enligt mina små tester inget att arbeta med...
//Larsa
Ja den ändrar inte bara iso, den pillar med en massa grejer du inte kan se, bland annat kontrast.Douglas Johnsson skrev:
Så jag hittade den var att man kan ställa om ISO knappen till att välja zone matching istället för ISO tal.
Har testat lite, och det verkar som det enda som kameran gör är att ändra iso mellan 100 och 250. men jag kan ha fel
Har ingen järnkoll men det mesta den gör är väl att ändra kontrasten, om jag inte missminner mig. Sen gör den nåt mer också men inget av vikt.Anddje skrev:
Ja den ändrar inte bara iso, den pillar med en massa grejer du inte kan se, bland annat kontrast.
På 5D ligger ISO och Zonmatchning under ISO-knappen (som 7D, men du behöver inte byta funktion på knappen), det är mycket lättare än att behöva leta i menyer på 7D O)