Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zigview (lcd-sökare för SLR-kameror) - ett bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

MisterMattias

Aktiv medlem
Jag har funderat ett tag nu på om det är värt att lägga runt 1700 spänn på en LCD-sökare till min Canon 350D. Det innebär ju ändå en viss frihet att "slippa" (så jobbigt är det inte) kolla genom sökaren när man ska fota, men jag vet inte om det är värt att önska sig en sån här och riskera att inte få nåt annat i julklapp.

Är det nån som har testat den? Det står att upplösningen inte är den bästa, och att det kan ställa till det om man kör med manuell fokus. Det verkar vara en av de första såna här som dykt upp till SLR-kameror, och kanske är det bättre att vänta tills barnsjukdomar har botats och det finns fler alternativ på marknaden och priset har gått ner.

Den ser ju rätt cool ut ändå, så det hade ju varit roligt att ha den bara för det. Men, som sagt... runt 2000 spänn för en kanske meningslös pryl är kanske att ta i. Jag vet att det skrivits om den här inne förut, men jag såg ingainlägg från nån som sa att de hade köpt en och tyckt att den var bra/dålig. Ta en titt på
http://www.atphototech.se/ och skrolla ner en bit så ser ni den. Zigview heter den, för er som inte vet vad det är för en pryl.
 
Senast ändrad:
MisterMattias skrev:
Det innebär ju ändå en viss frihet att "slippa" (så jobbigt är det inte) kolla genom sökaren när man ska fota...

Slippa titta genom sökare? Du har nog missuppfattat användningsområdet för Zigview. Den är ett komplement när man ska ta till exempel makrobilder i marknivå, där det är svårt att använda sökaren. En vanlig vinkelsökare passar bättre för detta. Om du hade tänkt att Zigview skulle fungera som sökare för normal fotografering kan jag tala om att den inte ens är i närheten av kvaliteten hos en vanlig TFT-färgmonitor hos en kompaktdigital. Så glöm den idén och använd pengarna till nåt vettigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.