Annons

Ziger Teknik AB, usel service.

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Jag sände in min Minolta A1 till service och den blev lagad av Zieger Teknik AB, när jag fick tillbaka den var det damm på sensorn samt att de inte sände tillbaka rätt batteri till kameran. Nu har min Pentax K100D vart på service på samma ställe och kameran har återvänt med damm på CCD samt på spegeln vilket jag nu måste åtgärda då dammet inte lossnade trots att jag använde den inbyggda anti damm funktionen. Enligt mig skall en kameraservice vara dammfri och damm är nått en servicetekniker skall se och absolut inte acceptera. Jag klagade tidigare på Zieger men nu har jag fått det bekräftat att detta bolag inte borde få utföra service på märkes produkter, jag vill hellre att man sänder kameran direkt till Tyskland än att man anlitar detta lilla och usla bolag som är så dåliga på service att de inte ens kan upptäcka att det är damm på sensorn. För kan de inte se dall så kan man undra hur de skall kunna se de brister som jag talat om när jag talade om moiré samt döda pixlar?

Eller är det bara jag som har haft otur med detta bolag eller är det andra som fått usel service? Det tog fyra veckor för Zieger att inte hitta några fel på kameran och släcka ett par döda pixlar.
 
Jag har positiva erfarenheter från Ziger Teknik AB. Lämnade in min Minolta A1 med trasig sensor. Lagades och skickades tillbaka utan problem. Kanske jag hade tur eller så hade du kanske otur.
/Thomas Svärd
 
...även min A1 skickades till Zieger för byte av trasig sensor. Det gick relativt snabbt (ett par veckor) och jag har inte upptäckt några missar/fel.
 
Våren 2005 var min KM Dynax 5D hos Zieger. De bytte slutare (vad jag vet). Det tog kanske två veckor, jag tror att de kan ha raskat på lite eftersom jag skrev att jag hade bråttom inför en resa (mitt eget fel såklart.. :))

Jag var väldigt nöjd. Visserligen var det svårt att få mailkontakt med dem, men eftersom de lagade kameran och det gick fort så kan jag inte klaga.

Damm och döda/heta pixlar har jag öht inte kollat efter på min kamera. Det finns garanterat där, men så länge jag inte ser det i mina vanliga bilder så är jag hellre ovetande.
 
kenny_lex skrev:
Jag sände in min Minolta A1 till service och den blev lagad av Zieger Teknik AB, när jag fick tillbaka den var det damm på sensorn samt att de inte sände tillbaka rätt batteri till kameran. Nu har min Pentax K100D vart på service på samma ställe och kameran har återvänt med damm på CCD samt på spegeln vilket jag nu måste åtgärda då dammet inte lossnade trots att jag använde den inbyggda anti damm funktionen.

Har du kontaktat dem och påtalat att du anser att servicen inte är utförd enligt beställning?
 
Inte då...

Har anlitat Zieger 3 gånger.
Någon gång har jag tyckt att de dragit ut på tiden. Men de har alltid gjort vad de skulle med gott resultat och de har alltid vart trevliga när jag har ringt och stressat dem.
 
Har kontaktat den och de har sagt att de skall åtgärda detta, men jag har behövt Minoltan under tiden min Pentax var på service och det har dragit ut nära på två månader nu innan jag kan sända tillbaka den och just nu hittar jag inte service kvittot. Men att sända kostar pengar och skall jag få båda kamerorna åtgärdade kostar detta mig 260 kr samt att jag igen blir utan kamera i två veckor.

Men enligt mig är damm i kameran en av de största synderna en kamera service kan göra och sådant är nått som de borde se och kontrollera innan de sänder tillbaka en kamera till kunden. Sedan är två gånger nått mer än att jag bara har otur, enligt mig tyder det på att deras lokaler är dammiga och att de inte har rätt utrustning.

Men jag skall sända tillbaka min Minolta då den måste öppnas, men rengöringen va Pentax överlåter jag till min polare innan jag skaffat mig rätt utrustning för detta.

Dock måste jag säga att jag blivit trevligt bemött och så, men service är mer än så.
 
Har haft både D5D och D7D inne för "Black frame" mitt under semestertiden.
Båda kamerorna åtgärdades perfekt och på kort tid.
Dessutom var firman mycket tillmötesgående beträffande inlämning och hämtning.
 
Hade hopplösa problem med zieger förra sommaren och hösten. De kunde inte byta avtryckare eller få vitbalansen att funka på min dåvarande Dynax 5d. Fyra försök fick de innan jag reklamerade kameran. Synd att man ska behöva göra det pga kassa reparationstekniker och inte iom att kameran är dålig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.