Annons

zenitar fisheye + eos 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

majo84

Medlem
halloj, har en 350D som jag nyligen köpte ett fisheye till ,märke zenitar, nu är det så att dom bilder jag tar inte blir någon vidare "fisheye effekt" på, läste nått om att det har med sensorn att göra,att min är för liten för att kunna se hela bilden, nu till frågan, finns det nån mellanring eller liknande som gör att jag kan få ut hela bilden alt. större del av bilden?
 
En EOS D-SLR som 350D har inte fullstor sensor, du får multiplicera mm på objektivet med 1,6. Alltså, exempelvis ett 100mm objektiv blir 160mm med en 350D.
Du skall nog ner till 8 eller 10 mm om du vill ha riktig fisheye-effekt.
 
ok, finns ingen mellanring som kan lösa det??
om jag skulle köpa ..låt säga en analog eos 300 har den fullstor sensor då?
 
Mellanringar multiplicerar ändå mer, så det ger motsatt effekt. Mellanringar är jättebra att ha vid Telefotografering. Då det finns upp till 2* brännvidd har jag för mig. Alltså ett 300mm med en 2* mellanring blir 600mm. Rätta mig om jag har fel någon.
Så använder du den på en analog kamera så blir det rejäl skillnad. Analoga kameror är ju "mallen" för fullsensorformat" Analoga 35mm alltså.
 
Sure. Det finns fullformats digitalkameror också, men de är ganska dyra. Själv skall jag köpa en Canon EOS 5D inann sommaren, den är det fullformatssensor på.
 
hmmm...

jag körde samma glugg på en 300D och det blev allt fisheye känsla dock inte lika mycket som på en fullformat...
 
Tim_H skrev:
Mellanringar multiplicerar ändå mer, så det ger motsatt effekt. Mellanringar är jättebra att ha vid Telefotografering. Då det finns upp till 2* brännvidd har jag för mig. Alltså ett 300mm med en 2* mellanring blir 600mm.


Ja, du tänker på fel sak.. Konverter heter det som du tänker på. Mellanringar används för att förbättra närgränsen.

De fisheye-objektiv som finns och ligger runt 14-15mm är sk raktecknande, de tecknar ut hela bilden. Du måst ner mot 8mm för att få en rund bild, men även då kommer sensorn att skära lite i bilden.
 
Jag är också sugen på ett fisheye till min 350D, någon som har nån exempel bild tagen med ett 8mm fisheye ?
 
Jeppe skrev:
(...)
De fisheye-objektiv som finns och ligger runt 14-15mm är sk raktecknande, de tecknar ut hela bilden. (...)

Blandar du inte ihop begreppen nu? Jag skiljer mellan raktecknande extremvidvinklar och fisheye-objektiv. Alltså en raktecknande 15mm återger raka linjer någorlunda rakt även i bildens kant, medan ett fisheye med samma brännvidd är en helt annan konstruktion med helt annat resultat, även då båda tecknar hela bildrutan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.