Annons

Zeiss ZM-objektiv i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Vilka återförsäljare för Zeissobjektiv med M-fattning finns i Sverige? På Zeiss egen hemsida får man inget veta, och små fotohandlare listas sällan på sidor som Prisjakt och Pricerunner. Så det är lite svårt att veta var man ska börja leta. Det enda jag vet är Rajala (f.d. Fotovideo), men de har inte just det objektiv som jag fikar efter, nämligen 35/2,8 C Biogon.
 
Varför inte köpa online direkt från Zeiss?
För att jag föredrar att ha en fysisk person att avreagera mig på om något går fel.

Förresten kan jag inte riktigt bestämma mig för 28/2,8 eller 35/2,8. Den förstnämnda finns hos Rajala. Emellertid är de helt värdelösa på att sköta sin hemsida, så att det står att den finns i lager betyder oftast att den inte finns i lager.

Tillägg: Förresten är det trevligt med avbetalningsmöjligheter, vilket ju inte finns om man köper på nätet. Om man inte orkar hålla på och ta vidstående lån alltså.
 
För att jag föredrar att ha en fysisk person att avreagera mig på om något går fel.

Förresten kan jag inte riktigt bestämma mig för 28/2,8 eller 35/2,8. Den förstnämnda finns hos Rajala. Emellertid är de helt värdelösa på att sköta sin hemsida, så att det står att den finns i lager betyder oftast att den inte finns i lager.

Tillägg: Förresten är det trevligt med avbetalningsmöjligheter, vilket ju inte finns om man köper på nätet. Om man inte orkar hålla på och ta vidstående lån alltså.
Håller med dig - strulfaktorna ökar kolossalt när man köper från utlandet. Ofta blir det dyrare, dessutom.
 
För att jag föredrar att ha en fysisk person att avreagera mig på om något går fel.

Förresten kan jag inte riktigt bestämma mig för 28/2,8 eller 35/2,8. Den förstnämnda finns hos Rajala. Emellertid är de helt värdelösa på att sköta sin hemsida, så att det står att den finns i lager betyder oftast att den inte finns i lager.

Tillägg: Förresten är det trevligt med avbetalningsmöjligheter, vilket ju inte finns om man köper på nätet. Om man inte orkar hålla på och ta vidstående lån alltså.

OK. Det är väl rätt att det är enklare att komma inklampande i en butik och ställa till med en scen om man är missnöjd. Åtminstone når man troligen sitt syfte snabbare.

Fast jag har bara bra erfrenheter av att handla på nätet och kan rekommendera det. En avsändare som Zeiss måste man väl kunna handla med utan att vara rädd för att det blir fel. Dessutom lär Zeiss vara billigare än vilken handlare som helst i Sverige.

Good luck!

F
 
OK. Det är väl rätt att det är enklare att komma inklampande i en butik och ställa till med en scen om man är missnöjd. Åtminstone når man troligen sitt syfte snabbare.

Fast jag har bara bra erfrenheter av att handla på nätet och kan rekommendera det. En avsändare som Zeiss måste man väl kunna handla med utan att vara rädd för att det blir fel.
Jag litar inte på någon i fallet kameraoptik. Mitt första Nikkor 24-70 hade kass zoomring. Hade man kunnat räkna med det på ett så dyrt objektiv? Om jag köpt det från utlandet så hade jag snällt fått behålla det, eller betala massa frakt och skit för att få det utbytt. Nu var det bara att knalla in och "ställa till en scen", så fick jag bums ett nytt.

Dessutom lär Zeiss vara billigare än vilken handlare som helst i Sverige.
Faktiskt inte! Exempelvis kostar 28/2,8 799 Euro utan frakt, medan det kostar 9250:- hos Rajala. Det torde bli ungefär samma pris i slutändan. En aaaning dyrare i butik, men det betalar jag gärna för att få möjligheten till service, samt förstås avbetalning.
 
Trist med dyra prylar som inte håller måttet. Jag har fått prylar (även billiga) utbytta från näthandlare i t.ex England men visst är det mekigare. Det hela kommer väl ner till priset.

Jag håller helt med dig om att om priset hos handlaren på mammas gata är samma eller tom lite högre än på nätet så är det där man handlar. Mer socialt och man gynnar sin egen omgivning. Men ofta är prisskillnaderna mellan näthandlare och butik helt absurda. 25-30 % till butikens nackdel kan det röra sig om ibland (t.ex när det gäller vissa bättre papper) och då tycker jag att man känner sig lurad. Då blir det "konsumentmakt genom näthandel".

Rajala har klart aggressiv prissättning. Vet inte exakt hur det går till men jag köpte en Sony Alfa 850 och Sony 28-75/2.8 i kit för 19.999:-. Ett pris som var 5000 spänn lägre än närmsta konkurrent. Men Rajala ändrar priserna ganska snabbt också (priserna styrs helt från Finland och kan ändras på dagen). Mycket riktigt kostar "mitt" kit nu 26.000 samtidigt som Canon 5d Mk2 är nere i 21.000 lite drygt vilket är en ordentlig sänkning jämfört med vad man tog för några dagar sedan.

Hälsn.

F
 
Jag mailade Rajala och frågade om de kunde ta in ett 35/2,8 trots att det inte finns i deras sortiment. Mailet studsade på grund av full inkorg. Proffsigt!

Varför är det så vanligt att svenska butiker missköter sina hemsidor och sin mailkorrespondens? Förra gången jag mailade dem dröjde det flera veckor innan de svarade. Det framgick då att deras Leica-objektiv inte finns i lager, trots att det står så på hemsidan. Nu, flera månader senare, har de fortfarande inte ändrat statusen.

Jag blir så trött. Det är i alla fall inte konstigt att folk köper från utlandet.
 
Att ringa går väl bra också, besöka butiken går alltid om man har tid eller lust. :)
Att ringa gick inte bra. Jag kom till en telefonsvarare. Att gå dit gick däremot bra. Mycket riktigt fanns objektivet jag sökte INTE i lager trots att det stod så på hemsidan. Precis samma sak som förra gången.

Nåja, leveranstiden från det finska lagret skulle vara ungefär 5 arbetsdagar. Frågan är om man kan lita alls på det med tanke på hur resten verkar fungera:-S Jag tror jag ska ge dem en chans.
 
Att ringa gick inte bra. Jag kom till en telefonsvarare. Att gå dit gick däremot bra. Mycket riktigt fanns objektivet jag sökte INTE i lager trots att det stod så på hemsidan. Precis samma sak som förra gången.

Nåja, leveranstiden från det finska lagret skulle vara ungefär 5 arbetsdagar. Frågan är om man kan lita alls på det med tanke på hur resten verkar fungera:-S

Nej verkligen inte att lita på alls... Det tog bra tid innan dem fick in en jävla 580EX II för ett tag sedan, samma sak gäller jävla objektivet 17-40. Fast priset och svar är jag helt nöjd. Jag skulle typ, finns det inte så köper jag inte.

Kolla med Audio Video? Dem verkar ha bra många leverantörer, tar in i princip allt om det finns hos leverantör, priset är inte dyrare än andra. T.ex. köper dem in från Aifo så är det samma pris :) fast gratis frakt.
 
Nej verkligen inte att lita på alls... Det tog bra tid innan dem fick in en jävla 580EX II för ett tag sedan, samma sak gäller jävla objektivet 17-40. Fast priset och svar är jag helt nöjd. Jag skulle typ, finns det inte så köper jag inte.
Då blir det ju tyvärr inget, eftersom knappt någon utom Rajala verkar ha ZM-objektiv. På generalagentens hemsida står en bunt återförsäljare, men samtliga utom Rajala och Wibers håller sig bara med spegelreflexobjektiv. Wibergs har två inne, och inte något av de jag är intresserad av.

Kolla med Audio Video? Dem verkar ha bra många leverantörer, tar in i princip allt om det finns hos leverantör, priset är inte dyrare än andra. T.ex. köper dem in från Aifo så är det samma pris :) fast gratis frakt.
Jaså? Den firman har jag bara hört talas om i samma segment som ONOFF, Elgiganden och sånt. Kanske inte riktigt vad man väntat sig.

Och du, i all välmening: om du inte kan skilja på "de" och "dem", skriv "dom":) Det ser hemskt ut med "dem" på fel plats. Ungefär som att skriva "mig vill köpa ett objektiv";-)
 
Har du pratat med YFO då?
När jag köpte Zeiss för ca 3 år sedan så var det endast de som sålde Zeiss i Sverige.
 
Har du pratat med YFO då?
När jag köpte Zeiss för ca 3 år sedan så var det endast de som sålde Zeiss i Sverige.
Nej, men jag förstår inte varför de skulle sälja Zeiss om de inte skriver det på sin sida. De anges också av generalagenten, men om de inte vill tala om att de säljer så kan de gott vara utan kunder.
Jag beställer med största sannolikhet ett 28/2,8 av Rajala imorgon. Trots värdelös webshopshantering så vet jag sedan tidigare att de är bra att ha att göra med. Det väger ganska tungt, främst med tanke på att jag alltid blivit mycket bra bemött i butik.

Tillägg: När jag var där idag så påtalade jag förstås missförhållandena med web-tjosan, som beklagades. Och det är ju inte butiksbiträdenas fel, utan någon klåpare vid högre instans. Helt obegripligt är det dock hur man kan förbise viktigheten i att ha en fungerande mailfunktion och förtroendeingivande webshop.
 
Extremt OT, men via den här tråden halkade jag in på Maktens lovsånger till Samyang 85/1.4. Verkar vara en spännande glasbit. Har precis beställt en och ser nu fram emot att 25 megapixlar på alfa 850 skall fyllas med outsägligt vacker bokeh.


Skall bli spännande att testa objektivet! Full öppning verkar det vara som gäller.

/F
 
Jahapp, Rajala kan man tydligen inte handla hos. De skulle ta hem objektivet åt mig från deras lager i Finland. Det skulle ta "max 5 arbetsdagar". Efter 7 arbetsdagar hade jag inte hört ett dyft och när jag gick dit och frågade så "skulle det ha kommit den 18:e", men hade uppenbarligen inte kommit idag (22:a).
Därtill hade produkten utan förklaring försvunnit från hemsidan och efter lite undersökande så kostade den nu plötsligt 3000:- mer än när jag bad dem ta hem det. Tack och ajö då! Väl hemma såg jag att det fanns kvar till ordinarie pris på Rajalas finska hemsida.

Hur kan man sköta en affärsverksamhet på det här viset? Varför ska jag handla i en Svensk affär när det är mer problematiskt än att handla från utlandet?

Nu återstår att beställa från utlandet. Frågan är bara varifrån. Jag råkade få tillräckligt hög lön för att kunna pröjsa på ett bräde dessutom, så jag slipper avbetalning.

Är det någon som köpt direkt från Zeiss egen webshop? https://photo-shop.zeiss.com/Welcome
 
Jahapp, Rajala kan man tydligen inte handla hos. De skulle ta hem objektivet åt mig från deras lager i Finland. Det skulle ta "max 5 arbetsdagar". Efter 7 arbetsdagar hade jag inte hört ett dyft och när jag gick dit och frågade så "skulle det ha kommit den 18:e", men hade uppenbarligen inte kommit idag (22:a).
Därtill hade produkten utan förklaring försvunnit från hemsidan och efter lite undersökande så kostade den nu plötsligt 3000:- mer än när jag bad dem ta hem det. Tack och ajö då! Väl hemma såg jag att det fanns kvar till ordinarie pris på Rajalas finska hemsida.

Hur kan man sköta en affärsverksamhet på det här viset? Varför ska jag handla i en Svensk affär när det är mer problematiskt än att handla från utlandet?

Nu återstår att beställa från utlandet. Frågan är bara varifrån. Jag råkade få tillräckligt hög lön för att kunna pröjsa på ett bräde dessutom, så jag slipper avbetalning.

Är det någon som köpt direkt från Zeiss egen webshop? https://photo-shop.zeiss.com/Welcome

Fan vad risigt av Rajala. Usch.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.