Annons

Zeiss ZM-objektiv i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)
Jahapp, Rajala kan man tydligen inte handla hos. De skulle ta hem objektivet åt mig från deras lager i Finland. Det skulle ta "max 5 arbetsdagar". Efter 7 arbetsdagar hade jag inte hört ett dyft och när jag gick dit och frågade så "skulle det ha kommit den 18:e", men hade uppenbarligen inte kommit idag (22:a).
Därtill hade produkten utan förklaring försvunnit från hemsidan och efter lite undersökande så kostade den nu plötsligt 3000:- mer än när jag bad dem ta hem det. Tack och ajö då! Väl hemma såg jag att det fanns kvar till ordinarie pris på Rajalas finska hemsida.

Hur kan man sköta en affärsverksamhet på det här viset? Varför ska jag handla i en Svensk affär när det är mer problematiskt än att handla från utlandet?

Nu återstår att beställa från utlandet. Frågan är bara varifrån. Jag råkade få tillräckligt hög lön för att kunna pröjsa på ett bräde dessutom, så jag slipper avbetalning.

Är det någon som köpt direkt från Zeiss egen webshop? https://photo-shop.zeiss.com/Welcome

Köpte precis ett CZ 135/1.8 (ZA) från Pixmania. De var avsevärt billigare än alla andra leverantörer (inkl. Rajala) och de hade gluggen i lager. Nu gillar jag egentligen inte elektroniska stormarknader som Pixmania och alla deras irriterande erbjudande om försäkringar och "trygga köp" men faktum kvarstår att de levererade varan snabbt och till lägsta pris. Vet dock inte om pixmania har ZM-optik

Har aldrig köpt direkt från CZ men skulle inte tveka att göra det (ZA objektiven säljer Zeiss inte på sin sajt)

OT; Samtidigt med CZ 135/1.8 så kom Samyang 85/1.4. Zeissen är bättre och exklusivare på alla sätt men likväl är det Samyangen jag tycker är roligast att använda. Vet inte varför men den har mer "soul".

/F

Jahapp, då står man utan objektiv då.

Jag lyckades till slut lägga en order på objektivet hos Rajala, men när jag sedan ringde efter en vecka (de hade naturligtvis inte hört av sig, som vanligt) så fanns det plötsligt inte i lager, vilket det skulle ha gjort när jag lade ordern. Där försvann det sista lilla förtroendet jag hade kvar.
Under tiden hann jag sälja mitt Voigtländer, så nu har jag inget fungerande objektiv att använda.

Jag inser nu att det är helt omöjligt att få tag i Zeiss- och Leicaobjektiv i Sverige. Jättekul, verkligen. Varför säger man sig vara återförsäljare för saker som man inte säljer?

Jag gjorde mitt bästa, men nu blir det utlandsbeställning. Sverige är fantastiskt.

Jahapp, då står man utan objektiv då.

Jag lyckades till slut lägga en order på objektivet hos Rajala, men när jag sedan ringde efter en vecka (de hade naturligtvis inte hört av sig, som vanligt) så fanns det plötsligt inte i lager, vilket det skulle ha gjort när jag lade ordern. Där försvann det sista lilla förtroendet jag hade kvar.
Under tiden hann jag sälja mitt Voigtländer, så nu har jag inget fungerande objektiv att använda.

Jag inser nu att det är helt omöjligt att få tag i Zeiss- och Leicaobjektiv i Sverige. Jättekul, verkligen. Varför säger man sig vara återförsäljare för saker som man inte säljer?

Jag gjorde mitt bästa, men nu blir det utlandsbeställning. Sverige är fantastiskt.

Fan vad segt. Jag tror att det kvittar om du beställer från RobertWhite eller direkt från Zeiss, det är nig ingen större prisskillnad med frakt.

Dock så förenklar det ju om du kan betala med kort och inte banköverföring.

Fan vad segt. Jag tror att det kvittar om du beställer från RobertWhite eller direkt från Zeiss, det är nig ingen större prisskillnad med frakt.

Dock så förenklar det ju om du kan betala med kort och inte banköverföring.
Ja, detta är verkligen segt. Men ett lyxproblem som heter duga, så det är ju synd att klaga. Jag har andra prylar att plåta med, och dessutom är det inte direkt "Leicaväder" ändå;-)

Jag har också funderat på att hosta upp för ett 28/2,8 Elmarit-ASPH istället, men jag är inte så säker på att jag skulle tycka att det var "bättre". Jag har inte haft något Zeiss-objektiv än, men jag brukar verkligen gilla deras karaktär när jag sett bildexempel runtom på nätet. Tämligen annorlunda stuk än med Leica-objektiv och annat.
En fördel med Elmarit:en är att det är mycket mindre. Dessutom lär andrahandsvärdet vara bättre, plus att man kan skicka hela klabbet för kalibrering om det skulle bli något fokusproblem.

Jag tror jag avvaktar lite. Det såldes en äldre Elmarit 28/2,8 på Blocket för en vecka sen, för 6500:-. Vet inte om det var ett bra pris, men jag tror det.

Var på en promenad i Gamla Stan idag och fotoaffären som ligger mitt i där säljer Zeiss. Han hade en 28a hemma och kunde utan problem ta hem gluggar på beställning.

Västerlånggatans Foto:www.bildverkstan.com

Ha sa också att han brukade få erbjudanden direkt från Zeiss på demo exemplar till bra pris.

Kanske kan vara värt att kolla upp?

Har en kompis som köpte en sån glugg igår, en 35/2,8 C Biogon, på Photografica i Köpenhamn. Kanske lite dyrare, men de har bra service. Han ville ha en krom, men de hade bara svart, därför fick han låna en svart tills de fick in en kromad. Bra service det. Sen om man har möjlighet att dra av momsen (om man har företag), så kan också göra det direkt vid köp. Lite smidigare. Det negativa är ju den danska kursen.

Var på en promenad i Gamla Stan idag och fotoaffären som ligger mitt i där säljer Zeiss. Han hade en 28a hemma och kunde utan problem ta hem gluggar på beställning.

Västerlånggatans Foto:www.bildverkstan.com

Ha sa också att han brukade få erbjudanden direkt från Zeiss på demo exemplar till bra pris.

Kanske kan vara värt att kolla upp?
Absolut! Har aldrig hört talas om denna butik. Just för tillfället har jag ingen deg eftersom jag köpt ett Distagon till D700:an, men jag ska knalla förbi och kolla lite:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar