Fredrikpersson
Aktiv medlem
Jahapp, Rajala kan man tydligen inte handla hos. De skulle ta hem objektivet åt mig från deras lager i Finland. Det skulle ta "max 5 arbetsdagar". Efter 7 arbetsdagar hade jag inte hört ett dyft och när jag gick dit och frågade så "skulle det ha kommit den 18:e", men hade uppenbarligen inte kommit idag (22:a).
Därtill hade produkten utan förklaring försvunnit från hemsidan och efter lite undersökande så kostade den nu plötsligt 3000:- mer än när jag bad dem ta hem det. Tack och ajö då! Väl hemma såg jag att det fanns kvar till ordinarie pris på Rajalas finska hemsida.
Hur kan man sköta en affärsverksamhet på det här viset? Varför ska jag handla i en Svensk affär när det är mer problematiskt än att handla från utlandet?
Nu återstår att beställa från utlandet. Frågan är bara varifrån. Jag råkade få tillräckligt hög lön för att kunna pröjsa på ett bräde dessutom, så jag slipper avbetalning.
Är det någon som köpt direkt från Zeiss egen webshop? https://photo-shop.zeiss.com/Welcome
Köpte precis ett CZ 135/1.8 (ZA) från Pixmania. De var avsevärt billigare än alla andra leverantörer (inkl. Rajala) och de hade gluggen i lager. Nu gillar jag egentligen inte elektroniska stormarknader som Pixmania och alla deras irriterande erbjudande om försäkringar och "trygga köp" men faktum kvarstår att de levererade varan snabbt och till lägsta pris. Vet dock inte om pixmania har ZM-optik
Har aldrig köpt direkt från CZ men skulle inte tveka att göra det (ZA objektiven säljer Zeiss inte på sin sajt)
OT; Samtidigt med CZ 135/1.8 så kom Samyang 85/1.4. Zeissen är bättre och exklusivare på alla sätt men likväl är det Samyangen jag tycker är roligast att använda. Vet inte varför men den har mer "soul".
/F