Annons

zeiss ZM 18-21 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

nalleg

Aktiv medlem
Har någon erfarenhet av ZEiss Zm objektiv vidvinkel 18 eller 21 mm med adapter till Canon EOS. Funkar det och är i så fall vinjetteringen och distortionen mindre än på Canon L 24 mm?
Tacksam för alla tips
MVH
Björn Gustafsson

Jag vet inte tvärsäkert, men jag har svårt att tänka mig att ZM-objektiven går att använda på ett EOS-hus. ZM-är ju leica-m fattning, och har ett avsevärt kortare avstånd mellan bajonett och film/sensorplan än objektiv avsedda för en spegelreflexkamera.

-- MW

Nej, det går inte med bibehållen funktionalitet på både objektiv och kamerahus. Det är inte några större problem att tillverka en adapter men eftersom båda objektiven är symmetriska vidvinkelkonstruktioner (till skillnad från retrofokala dito) så kommer spegeln att sitta i vägen. Med uppfälld spegel kommer du förmodligen tillräckligt nära sensorn men du får då problem med vignettering pga för skarp infallsvinkel på ljuset mot sensorns hörn och du kan inte använda sökaren för att fokusera och komponera.

Det finns förmodligen adaptrar med optiska element för att förlänga avståndet mellan bajonetten och sensorn men räkna inte med att de är bra och/eller billiga. I värsta fall får du en liten telekonverter på köpet och då faller ju idén med vidvinkeln. Zeiss ZS-serie har M42-gänga och med EOS-adapter går de att montera på en Canon. Tyvärr är den kortaste ZS/ZF-gluggen en 25mm och du får själv blända ner efter att ha fokuserat.

Två RFF-trådar på ämnet: Voigtlander lens adapter och Mated Argus Cintar 50 3.5 with Canon 20D!

Voigtländers 12mm och 15mm mätsökaroptik finns också i versioner för Nikon F-bajonett med manuell spegeluppfällning. Länk här! Möjligtvis skulle man kunna använda en Nikon/EOS-adapter för att använda dessa på Canon EOS? Men de garanterar bara pasning till vissa Nikon F SLR-modeller så om det funkar med olika EOS-hus är väl osäkert?

Använder du analog EOS kan du bortse från de problem med infallsvinkeln mot sensorn som beskrivs ovan. Med film är detta inget problem.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar