Annons

Zeiss Ikon ZM

Produkter
(logga in för att koppla)

johanbryggman

Aktiv medlem
Hejsan!

Har sökt omkring på internet ang. info om en Zeiss Ikon ZM. Verkar vara ganska sällsynt då jag inte hittat nån vidare bättre info. Förutom på Zeiss tyska sida, och min tyska är rätt obefintlig.

Nån här som har koll? Som kanske provat den och om den fungerar bra. Sökaren ska ju tydligen vara helt magisk.

Den säljs tydligen på fotovideo(rajala) men där finns det ingen vidare information heller. Har inte hunnit ringa dom än!

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=15ZEISSIKON
 
Den har fallit i glömska av nån anledning, kanske pga priset. Den har svårt att konkurrera med Cosina/Voigtländers Bessakameror och optik med de nuvarande priserna. Zeiss verkar inte själva marknadsföra den så hårt heller.

Leicas digitalmätsökare, som inte fanns som FF när Zeiss kom, har säkert påverkat också. Optiken ska det inte vara nåt fel på :)
 
Det finns en fotohandlare i Gamla Stan, Västerlånggatans Foto som har Zeiss Ikon hemma. Gå dit och kläm och känn, ägaren kan garanterat ge dig mer kött på benen.
 
Misstänker att du redan tittat på Zeiss egen info om kameran

https://photo-shop.zeiss.com/en/Products/1408-731

Du kan köpa den direkt från Zeiss men priset är ungefär detsamma som hos Rajala (1449Euro).

Det är säkert en fin kamera men utifrån de testar jag läst verkar den vara lite mindre robust i byggkvalitet än Leicas MP och M7 samt ha en sämre sökare. Detta är bara hörsägen. Jag har aldrig sett en i verkliga livet. Och även om Z Ikon inte när upp till Leica på alla punkter så är kvaliteten i absoluta tal säkert mycket hög. Och priset är rejält mycket lägre än Leicas motsvarigheter, men precis som sades här tidigare är det nog Voigtländer som är huvudkonkurrenter.

För egen del tycker jag att det skulle vara spännande om Zeiss Ikon kunde släppas som FF digitalkamera. Men jag är skeptisk till om det kommer att ske. Marknaden för digitala mätsökare är nog inte jättestor.

F
 
Det är säkert en fin kamera men utifrån de testar jag läst verkar den vara lite mindre robust i byggkvalitet än Leicas MP och M7 samt ha en sämre sökare.

F


Det är faktiskt ZM eller en beggad M7 som det står mellan just nu. Och om jag inte missminner så har jag läst att sökaren ska vara bättre på ZM. Därav mitt nyfunna intresse för kameran. :) Att den är mindre robust får man nog anta. Med det sagt, inte alls orobust.

Kollar man tex youtube så är det också ganska sparsmakat med bra filmer om kameran. Ofta är det objektivena fokus ligger på.



Ska absolut kolla upp västerlånggatans foto. Var bara rajala som dök upp då jag googlade vilka som kunde tänkas sälja den.
 
Den har fallit i glömska av nån anledning, kanske pga priset. Den har svårt att konkurrera med Cosina/Voigtländers Bessakameror och optik med de nuvarande priserna. Zeiss verkar inte själva marknadsföra den så hårt heller.

Leicas digitalmätsökare, som inte fanns som FF när Zeiss kom, har säkert påverkat också. Optiken ska det inte vara nåt fel på :)



Vilken av Bessa-kamerorna är det man ska jämföra med i första hand?
 
Senast ändrad:
ZM fick otroligt bra kritik för sin sökare när den lanserades, ungefär "det är så här Leica borde gjort", och även om finish och byggkvalitet är lite (mycket lite) sämre än Leica så är prisskillnaden desto större. En fördel för en "nybörjare" är att man laddar Zeissen "som vanligt", dvs genom att öppna hela bakstycket och inte som på en Leica där man lossar bottenplattan och öppnar en liten lucka i bakstycket för att peta filmen rätt. Det senare går rätt fort det med när man vant sig men äldre Leica som M2 och M3 kan vara lite kinkiga innan man fått in snitsen. Även Bessa laddas "som vanligt".

Bessa R2A/R3A är också bra kameror men betydligt enklare byggda än Zeiss och Leica men för sitt pris är de ganska oslagbara. Dock har de varit löjligt dyra i Sverige jämfört med utlandet men nu verkar det som om LP-foto har slutat sälja dem. Robert White, Ffordes och Cameraquest är bra handlare i England, Skottland resp USA.

Har du använt mätsökare förut? Det är lite annorlunda än spegelreflexkameror så om du aldrig provat vet jag inte om jag skulle rekommendera att lägga 15000-20000kr på en ZM det första du gör. Själv skulle jag hellre köpt en MP om jag hade haft de pengarna men vill man ha slutartidsautomatik får det ju bli en M7.
 
Bessorna har mycket kortare mätsökarbas, så de kanske inte är så lämpliga till riktigt ljusstarka objektiv. Något att tänka på.
Sen vill jag påpeka att Leica M6 har avsevärt "dyrare" byggkvalitet än Ikonen. Den kanske inte är mer robust, men det känns verkligen att man lagt ner mer på att få allt att passa perfekt.
 
Har du använt mätsökare förut? Det är lite annorlunda än spegelreflexkameror så om du aldrig provat vet jag inte om jag skulle rekommendera att lägga 15000-20000kr på en ZM det första du gör. Själv skulle jag hellre köpt en MP om jag hade haft de pengarna men vill man ha slutartidsautomatik får det ju bli en M7.

Tack för ett grymt svar! Ang. mätsökarkameror så har jag på senaste utvecklat nån sorts besatthet. Har ett par stycken enklare kameror, däribland Leica CL.
 
från en tidigare ZM-ägare

Jag hade min ZM i ca två år och det är en mycket trevlig kamera. Sökaren är jättebra, men jag har glasögon vilket jag upplever funkar mindre bra med ZM – dock bättre än med Bessa R3A som jag hade innan.

Min ZM funkade jättebra, det var inga mekaniska eller elektroniska problem alls med den. Jag köpte min begagnad från Popflash photo i USA och skickade hit den. Tror det gick på 7000 kr plus moms o frakt. Jag körde Voigtländer Heliar 50mm f/2 och Voigtländer Color-Skopar 21mm f/4, båda är mycket bra gluggar. Heliaren saknar jag fortfarande, det är ett jävla gött släpp i den.

Anledningen till att jag sålde var två: jag tröttnade på att skanna eller kopiera småbildsneg. Och så kom Nikon D700 vilket är en mycket bättre kamera än ZM – på nästan alla fronter. Dessutom är sökaren på D700an bättre för mig med glasögon.

Jag håller med tidigare inlägg att det är rätt trist att skanna småbild. Man måste nästan ha en Imacon/Hasselblad-skanner för att komma åt detaljerna och kornet, eller kopiera bilderna analogt. Det senare är jävligt kul, men tar så mycket tid.
 
Hejsan!

Har sökt omkring på internet ang. info om en Zeiss Ikon ZM. Verkar vara ganska sällsynt då jag inte hittat nån vidare bättre info. Förutom på Zeiss tyska sida, och min tyska är rätt obefintlig.

Nån här som har koll? Som kanske provat den och om den fungerar bra. Sökaren ska ju tydligen vara helt magisk.

Den säljs tydligen på fotovideo(rajala) men där finns det ingen vidare information heller. Har inte hunnit ringa dom än!

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=15ZEISSIKON


Jag kände på Zeiss Ikon några gånger när YFO i Stockholm hade den inne.
Tyckte den skulle bli litet dyr då om man jämförde med en begagnad Leica M6.
Ligger väl i kvalitetskänsla (känsla alltså) mellan Cosina och M Leica, men den är inte dålig!!
Och tyckte ljudet va aningen litet högre än en på en M Leica..

Jag tycker även att Zeiss-gluggarna är litet stort byggda, men nu har ju även Leica börjat bygga stora grejer,så det är bara Voigtländer/Cosina kvar som bygger litet kompakt numera. (Tycker jag)

Men det finns ju Zeiss C Sonnar 1,5/50 mm och C Biogen 1:4,5/21 mm som är hyffsat kompakta.

Om jag skulle hitta ett Zeiss Ikon-hus till ett bra pris,
då skulle jag nog.. :)
Å vad är då ett bra pris... ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.