Annons

Det är inte bara annonser på Blocket som är uppåt väggarna

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej naturligtvis, ska jag upprepa mig igen?

Bara för att en sak inte är olaglig betyder väl inte det att det inte finns orsak att kritisera den?

Nej, det finns säkert mycket att kritisera på den fria markanden, och det skall man göra. Men frågan är obesvarad; vilket alternativ är bättre?
 
Nu kan det ju faktiskt vara så med i vissa fall att en del sätter lockpriser med.
Vem vet om cyber i det här fallet kanske tom gör förlust medan rajala inte har lust att göra det.

Att ena parten skulle luras för det tycker jag inte.
Dom lever på att tjäna pengar så enkelt är det, om man som kund inte har kollat det hela innan är ju kundens fel.

Eller ska man säga så att alla som säljer saker dyrare än någon annan lurar köparen ?
 
Om man vet om priset innan man köper en vara kan man väl inte bli lurad? Man vet vad man köper och man vet vad man ska betala innan köpet. Marknaden styrs av kunderna, är det för dyrt går det inte att sälja. :)
 
Jag har köpt några begagnade grejer på Rajala i Stockholm och en sak kan jag säga, de brukar inte utmärka sig med att ligga för högt, snarare låga priser för att vara affär med begagnad. Kolla vad Scandinavianphoto och Schönherrs tar, då kan man snacka om höga begagnatpriser. Så denna diskussion är lite orättvis mot Rajala, även om de säkert ligger högt på just den produkt som tråden avser. Men så är det väl med allt, vissa saker är man billig på, vissa dyrare, vid prissättning av begagnat är det svårare att ha koll på exakt pris alltid.
 
Enl Prisjakt ligger företaget Dagspris på 8 489:- och då är kanske inte 7500:- för mycket om man kan få det i handen.
En fråga till de som tycker att ett beg pris över ny pris hos billigaste är felaktig prissättning; hur ställer ni er till den variation som finns i nyprissättningen på nya varor?
Att som Dagspris ha ny priset på en vara ca 40% högre än billigaste internet butik är det OK och upp till konsumenten att hålla koll på?
 
Ja, han är lurad eftersom det inte finns någon orsak att betala mer för ett begagnat objektiv än vad ett nytt kostar oavsett om det kunde levereras i förrgår!

Visst, skillnaden skulle kanske vara mindre nu än om de haft ett nytt och ett beg hemma för omedelbar leverans, men dyrare kan det aldrig bli.

En person handlar 1 liter mjölk på Shell eller 7Eleven för 12 spänn. Samma person helghandlar 8 liter mjölk på CityGross för 6.39 kr styck. Vad är rätt pris? Vem luras? Vem blir lurad?
 
En person handlar 1 liter mjölk på Shell eller 7Eleven för 12 spänn. Samma person helghandlar 8 liter mjölk på CityGross för 6.39 kr styck. Vad är rätt pris? Vem luras? Vem blir lurad?

I detta fall så vet personen troligen om prisskillnaden och ifall 7Eleven finns i samma hus eller kvarter så är det befogat att betala 12 kr/l istället för att åka 5 km till stormarknaden för att vinna 5kr.

Rätt pris på en vara är väl när både köpare och säljare är nöjda. Blir produkten såld direkt så är priset kanske i underkant eller att säljaren har rätt produkt när en köpare MÅSTE ha det. Ifall köparen är nöjd med köpet och får reda på några veckor senare att en ny av samma sak finns för 500 kr mindre så kan han bli missnöjd trots att han varit nöjd tidigare. Ligger produkten 6 mån och blir såld efter prissänkning så har priset varit för högt.

När jag köpte mitt 70-200/2.8 Mk II var det billigare i tyskland med frakt än vad ett varuhus i finland skulle ha för en Mk I:a
 
Finns Pentax-gluggen kvar till salu? Eller har någon hunnit fynda?

Vi lever i ett fritt land. Och vad jag vet är det upp till säljaren att själv sätta ett pris.
Ibland går det att pruta.

Olika handlare har väl också olika möjlighet att sätta lämpliga priser.
Just nu dalar väl den amerikanska dalern gentemot vår egen. Så priserna borde väl sjunka ganska rejält på kameraprylar. Men det märks ju knappast.

Om fotokonsumenterna verkligen var måna om den svenska handeln så borde de rimligtvis visa solidaritet och handla svenskt. Och handla av kunnig personal med god service och generösa garantivillkor.

J O
 
Alla glada????????? Är det möjlig?

Rätt pris på en vara är väl när både köpare och säljare är nöjda. Blir produkten såld direkt så är priset kanske i underkant eller att säljaren har rätt produkt när en köpare MÅSTE ha det. Ifall köparen är nöjd med köpet och får reda på några veckor senare att en ny av samma sak finns för 500 kr mindre så kan han bli missnöjd trots att han varit nöjd tidigare. Ligger produkten 6 mån och blir såld efter prissänkning så har priset varit för högt.

Jag undrar på varför TS ( och andra) inte svarar Curt L. på hans fråga............

Den är ju mkt. enkel: Vem skal bestämma priset?

För at göra detta ennu enklare; föreslår jag några alternativ:

1 Mona S.
2 Frederik R.
3 J(äm)O ( ni kann välja Härnström eller Borgström)
4 LO
5 DU
6 Säpo
7 JAG
8 Christer Björkman
9 Nån annnan
10 Vet ej

Nu väljer jag att slå en sjua till en början...............................

/ Emil
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.