ANNONS
Annons

Prisvärd blixt till Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men du har en Sony A500 och en sony HVL-F43AM. Då har du kunnat göra det även innan du inhandlade sladden.

Du behöver inte något extra alls,varken sladd eller radiotillbehör för att använda blixten trådlöst off-camera med fullständig TTL/ADI exponeringsmätning med Sony-systemet.

Gör så här:

Tack för tipset Mats, hade varit bra om jag läst hela tråden lite noggrannare innan jag beställde kabeln :-(

Du har helt rätt, klart begränsad nytta med den sladden, suck, måste testa detta vid tillfälle.

Får nästan lust o skaffa en eller två 43M till begagnade... :)

/Leif

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=865318

Sony har ett suveränt system för trådlös blixtstyrning med ADI-mätning (utökad TTL) som funkar med alla Sony-kameror och alla Snoyblixtar, men inte med tredjeparts. Min personliga åsiktär att det är helt bortkastat att köpa en icke-Sony blixt.

Sony har ett mycket bra blixtsystem med trådlös blixtstyrning!

Det funkar så att om du vill använda trådlös blixt väljer du WL under Fn-knappen på kameran, sen är det bara att ta bort blixten från kameran och fälla upp den interna. Sedan är det bara att fotografera på och placera den externa blixten på massor av kreativa sätt och det blir perfekt reultat varje gång tack vare avancerad automatisk exponeringsmätning med ADI som är en förbättrad version av TTL som även mäter avstån och automatiskt justerar efter det.
/Mats

Att det trådlösa systemet fungerade med endast en blixt har jag inte förstått innan. Det är ju hur bra som helst. Är det endast Sonyblixtarna som klarar det? Inte de dyra modellerna av tex Sigma super 610 eller 530?

Kan HVL-F43AM styra äldre blixtar också? Som 3600HS, 5600HS, F36AM, F56AM och F42AM?

I så fall kan jag ju lugnt köpa en F42AM nu och om jag sedan vill köra med två blixtar kan ja köpa en F43AM till.

För jag antar att det inte funkar att köra 2x F42AM utan någon form av radioutlösare?

Jodå, det funkar alldeles utmärkt!
Kamerans inbyggda blixt kan styra flera externa blixtar, finns egentligen ingen begränsning i hur många. Exponeringen blir helt rätt.

Begränsningen med att använda kamerans inbyggda blixt som controller ligger bara i att det inte går att ställa "ratio" bland blixtarna på det sättet, utan det blir lika mycket ljus från alla (fast man kan ju såklart ställa två externa blixtar på ena sidan av motivet och en på den andra). Använder man F43 eller F58 som controller-blixt så kan man dela upp blixtarna i tre olika grupper med olika inbördes styrka och i det fallet kan även den som sätts på kameran delta i exponeringen och är i så fall en av de tre grupperna.

Alla Sony-blixtar och Minolta 3600HS(D) och 5600HS(D) fungerar som externa blixtar och kan styras av den inbyggda blixten eller en F43, F58 eller F20.

Även utan ratio blir det superbra med flera blixtar. Jag har kört studio-setup med 3 blixtar på det sättet och det blir hur bra som helst. Lite irriterande dock att blixtarna går ner i viloläge efter ett tag och man måste efter ett par minuter gå fram och peta igång dem igen.

Jag har en F58 och självklart har jag provat ratio-funktionen, men jag tycker det kostar mer än det smakar. Blir helt enkelt en massa krångel. Om man ska bygga en studio ska man nog satsa på ett riktigt paket med studioblixtar osv.

Däremot är det väldigt värdefullt att ha minst två blixtar och det fungerar som sagt alldeles utmärkt att styra flera med hjälp av kamerans inbyggda blixt och fullständig TTL/ADI-mätning. Jag hade tidigare tre st. Minolta 3600, men har gjort mig av med två av dem och har nu bara en F58 och en m3600 som jag har byggt om till special macro-blixt a´la elefant :).

Var kan man handla F42 för 800-1300 kr?
Det är jag också intresserad att köpa ett par till av i så fall.
Enligt prisjakt kostar de ju lika mycket som F43.

/Mats

Att det trådlösa systemet fungerade med endast en blixt har jag inte förstått innan. Det är ju hur bra som helst. Är det endast Sonyblixtarna som klarar det? Inte de dyra modellerna av tex Sigma super 610 eller 530?

Visst, det ÄR hur bra som helst!
Tidigare har det i alla fall varit så att det inte fungerat med några tredjeparts-blixtar alls.

Jag sökte lite på sigma 610 och enligt den här sidan, http://www.srsmicrosystems.co.uk/6546/Sigma-EF-610-DG-Super-Flash---Sony-Fit.html , så verkar det som om det faktiskt fungerar,
men vet inte säkert.

Någon som har en sådan och har provat kan gärna dela med sig av erfarenheten här.
Sigma super 610 är ju rejält stark i alla fall, men kostar ju mer än en Sony F43.

/Mats

J

Var kan man handla F42 för 800-1300 kr?
Det är jag också intresserad att köpa ett par till av i så fall.
Enligt prisjakt kostar de ju lika mycket som F43.

/Mats

Jag har kollat begagnade på Ebay och Amazon. (UK sidorna inte US)
Tex: http://www.ebay.co.uk/itm/Sony-HVL-...ashUnits_JN&hash=item2a1ceb018d#ht_500wt_1413
Men vad innebär det att F42:an enbart har två kanaler för trådlöst? Om det nu funkar att köra hur många blixtar som helst med TTL trådlöst.

Jag har kollat begagnade på Ebay och Amazon. (UK sidorna inte US)
Tex: http://www.ebay.co.uk/itm/Sony-HVL-...ashUnits_JN&hash=item2a1ceb018d#ht_500wt_1413
Men vad innebär det att F42:an enbart har två kanaler för trådlöst? Om det nu funkar att köra hur många blixtar som helst med TTL trådlöst.

Två kanaler är för att det inte ska krocka om man är flera fotografer som kör trådlöst samtidigt så att man utlöser varandras blixtar.

Om du ställer in CH1 på kameran och tre olika blixtar så utlöses alla blixtarna.
Med kamerans inbyggda som controller används bara en grupp, dvs alla blixtarna hanteras likadant ljusstyrkemässigt.

Har man en F43 eller F58 kan man dela in blixtarna i 3 olika grupper så att de får olika ljusstyrka. En av grupperna utgörs av den som sitter på kameran och även fungerar som controller och sedan kan de andra blixtarna finnas i en av två grupper. Alla blixtar i samma grupp använder samma channel.

/Mats

Jag lyckades köpa en Sony HVL-F56AM för 1100kr och håller nu på att läsa manualen. Jag är förvånad över hur avancerad och hur mycket funktioner den har. Inbyggt stroboskåp hade jag inte ens kunnat fantisera om att det fanns. Det har hänt en del sedan jag köpte en blixt till min Minolta 7000i för 20 år sedan :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar