ANNONS
Annons

Det är inte bara annonser på Blocket som är uppåt väggarna

Produkter
(logga in för att koppla)
Att man har et förtroende betyder inte att man ska lite på någon till 100%, men det betyder att man ska kunna lita på att den andre inte gör något heltokigt som det här.

Om jag uttrycker mig så här då: Får de sålt sitt objektiv för mer än ett nytt kostar har de lyckats lura någon.

Tycker du att köparen är lurad, även om han själv är helnöjd över att ha fått objektivet han absolut behövde snabbt levererat, istället för att vänta x veckor på ett billigare ex.?
 
Ja, han är lurad eftersom det inte finns någon orsak att betala mer för ett begagnat objektiv än vad ett nytt kostar oavsett om det kunde levereras i förrgår!

Visst, skillnaden skulle kanske vara mindre nu än om de haft ett nytt och ett beg hemma för omedelbar leverans, men dyrare kan det aldrig bli.
 
Att man har et förtroende betyder inte att man ska lite på någon till 100%, men det betyder att man ska kunna lita på att den andre inte gör något heltokigt som det här.

Om jag uttrycker mig så här då: Får de sålt sitt objektiv för mer än ett nytt kostar har de lyckats lura någon.

Vem bestämmer priset på svenska jordgubbar i april och årets första hummer?
 
Om tillgängligheten på Cyberphoto (beställningsvara) är problemet och en anledning att betala mer för ett begagnat än ett nytt är bara för att man kan få det NU! så finns det två till erkänt seriösa svenska butiker där det kan beställas och (påstått) finns i lager - dessutom nästan tusen kronor billigare än det begagnade alternativet.

Å andra sidan är det väl så här internetforum fungerar - man kan påstå att det finns en överhängande chans att solen kommer att gå upp i morgon, och någon kommer att argumentera för att den kanske inte alls gör det - eller till och med hävda att den minsann inte gick upp idag heller.
 
Ja, han är lurad eftersom det inte finns någon orsak att betala mer för ett begagnat objektiv än vad ett nytt kostar oavsett om det kunde levereras i förrgår!

Visst, skillnaden skulle kanske vara mindre nu än om de haft ett nytt och ett beg hemma för omedelbar leverans, men dyrare kan det aldrig bli.

Kan ingen leverera objektivet nytt men det finns ett begagnat så är det säljarens marknad. Finns det mer att välja på är det köparens marknad. Vilken nivå på priset som är "värt det" kan inte du bestämma, bara köparen, behöver man prylen just nu av någon anledning kan det vara värt priset och lite till. Det kan bero på vad du ska använda prylen till - har du t.ex ett bra betalt jobb där du behöver prylen kan prisskillnaden vara helt ointressant om du gör en vinst oavsett. Köparen är inte lurad om man går in i köpet med öppna ögon och vet vad man betalar för.
 
Marknaden naturligtvis. Hade någon sålt fryst hummer från förra året för mer pengar än årets första färska hummer kostar är det däremot inte ok.

Just de´; marknaden....och det är köparen, eller hur.

Kom inte med fryst hummer, det är en annan vara. Sammenlikne priset på årets första färska hummer och vad den kostar efter 1 vecka eller 2.

Du borde f.ö. bara handla på Tradera och e-Bay....;-)
 
Alternativet till att ta mer än ett nytt för objektivet är ju inte att inte sälja det alls eller? Det är ju att ta ett vettigt pris! Det kan ju lika gärna vara så att någon verkligen behöver objektivet i fråga men inte har råd med det eftersom det är för dyrt.

Kom inte med fryst hummer, det är en annan vara. Sammenlikne priset på årets första färska hummer och vad den kostar efter 1 vecka eller 2.

Det är ju samma sak som ett nytt och ett beg objektiv! D

Det du menar är mer att en nylanserad kameramodell kostar mycket med sedan när den funnits på marknaden ett tag faller priset.
 
Det behöver väl ingen bestämma! Det är ju helt uppenbart.

Observera att jag inte pratar om att man ska stämma den som sätter ett för högt pris, men en fri marknad fungerar ju för att man på ett rimligt sätt kan lita på varandra. Börjar någon utnyttja ett förtroende försvinner det snart.

Ett exempel från den fungerande fria marknaden då:
Canon 24-105, spannet är 8.995 till 17.039 enligt Prisjakt
Villket pris ska du jämföra med på begagnatmarknaden?

Fråga: "Vem i hela världen kan man lita på?"
Svar: Endast sig själv, gör hemläxan och tacka nej om priset inte passar ...
 
Vem tycker du ska ha ansvaret för dina val då, och bestämma hur mycket en produkt får vara värd för dig?
 
Jag naturligtvis, men kom inte och påstå att någon som är vid sina sinnes fulla bruk köper ett objektiv för 70% högre pris än nödvändigt om han inte blir lurad!

Och ja, jag anser att man ska kunna gå in i en affär utan att bli lurad. Jag tror inte att man kan det, men jag tänker fortsätta säga att det är förjävligt att man inte kan det.
 
Vem tycker du ska ha ansvaret för dina val då, och bestämma hur mycket en produkt är värd för dig?

Jag ser inte riktigt motsägelsen mellan att ta ansvar för sina egna val och att påpeka att en viss affär verkar sälja en begagnad vara till ett högre pris än vad som kan anses marknadsmässigt och dessutom mena på att det kanske inte är helt schysst mot den oinsatte konsumenten att de gör det. Affären i fråga brukar ju dessutom i sin marknadsföring ge sken av att ha låga priser (dvs lägre än "ordinarie").

Det finns ju till exempel en väldigt lång tråd här där (mestadels) privatannonsörer som begär höga begagnatpriser häcklas rätt hårt, det är väl ett tecken på att många verkar tycka sig veta vad som är rimliga priser och vad som är schysst att försöka få ut. ;)
 
På det fria markanden är inte priset det enda konkurrensmedlet, ibland inte ens det viktigaste. Faktorer som t.ex. tillgänglighet, service, support, garantier, betalningsvillkor, kvalitet, mm. kan ha väl så stor betydelse för affärsbeslutet.
 
Jag naturligtvis, men kom inte och påstå att någon som är vid sina sinnes fulla bruk köper ett objektiv för 70% högre pris än nödvändigt om han inte blir lurad!

Och ja, jag anser att man ska kunna gå in i en affär utan att bli lurad. Jag tror inte att man kan det, men jag tänker fortsätta säga att det är förjävligt att man inte kan det.

Jo men som sagt, vad en vara är värd för en annan person kan inte du bestämma.

Spannet på nypriser gör ju också att det helt beror på vilket pris du jämför med. Om du alltid jämför med det lägsta nypriset blir det kanske snett, ofta finns inte ens varan för leverans från dom som uppger dom priserna.

Hur som helst, välkommen till den fria marknaden. Det är vanligtvis inte olagligt att sätta ett högre pris och det är upp till dig som köpare att veta vad du gör. Det är ingen som bryter upp armen bakom ryggen på dig och tvingar dig att köpa. Tacka bara nej om priset är absurdt, med ett gapskratt om du så vill, eller upplys säljaren om alternativen så kanske priset faller till det du vill betala.

Naturligtvis är det trist om folk sätter för höga priser, men vad vill du göra åt det? En myndighet som kontrollerar begagnatpriset och meddelar säljaren vad han får sätta för pris? Jag tror man måste acceptera att det finns baksidor av en fri marknad, och man får själv ta ansvar för att skydda sig.
 
Om man är intresserad av en produkt och man konstaterat att den ligger för högt bör ju ett sätt att lösa det vara att informera säljaren om prisbilden och be denne justera priset om så inte blir i detta fall så är det ju bara att inhandla det någon annanstans. Senast inköpta objektiv var hos Rajala då de låg ca 15% under våra två stora Sverigeaktörer.
/Bergman.
 
Nej naturligtvis, ska jag upprepa mig igen?

Bara för att en sak inte är olaglig betyder väl inte det att det inte finns orsak att kritisera den?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.