Annons

Zeiss Ikon o deras nya mätsökarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Leica M2 är väl ändå det riktigt klassiska? har inte haft någon själv, men Christer Strömholm hade /har väl en sån. Alltid beredd...

mmmmums....

Jag har en gammal Zeiss Ikon 512/16 och den är underbar (ca1938-1940) tar väldigt bra bilder med sv film i 6x9 format så jag är en fan av Zeiss.

Om jag inte hade varit en fattig student hade jag nog investerat i detta underverk.

Men allvarligt talat, om en firma som Zeiss anser att det finns ekonmi för en HighEnd FILMkamera så måste det ju definitivt betyda att den digitalarevolutionen inte har tagit död på filmen ännu på ett bra tag. Ett företag som Zeiss måste ju räkna med att film kommer att finnas kvar i en hel del decenier om de vågar lancera en nykamera, då de inte har gjort kameror sedan 1970-nånting(72?)....

Jag njuter nästan mer av detta än av en 30årig Cao Illa =)

Chris

när man inte trodde att legenden om Zeiss Ikon kunde bli bättre så blir den gudomlig... Zeiss har valt Hasselblad som huvuddistrubutör för Ikon systemet... Snacka om att spä på sitt eget mythos =)

Det är dessutom nästan bara svenska fotografnamn på deras hemsida... man blir lite lätt patriotisk även som skåning =)

Yes I'm tired and geeking out, but so are you =)

Chris...

Senast ändrad:
klerk skrev:
Leica M2 är väl ändå det riktigt klassiska? har inte haft någon själv, men Christer Strömholm hade /har väl en sån. Alltid beredd...

Svart M2:a (eller svart M3:a) det är nog de "klassiska"...!?

Men en normal, eller en 35:a..

Och lös exponeringsmätare! :)
(Och ett noteringshäfte i fickan...)

Och Tri-X!!

Inte så mycket mer! :)

Migsjälv skrev:
Hej, är det ngn som vet var man kan handla Zeiss Ikons nya mätsökarkamera för 35mm film? Länken som visas på Zeiss Ikon hemsida leder inte ngn vart.http://www.zeissikon.com

Mvh Håkan.

Fått meddelande från
YFO
Daniel Nilsson
Östra förstadsgatan 1
211 31 Malmö
040-121340
0733-121341

Nu finns Mätsökarkameran Zeissikon för leverans!!! :) :)

http://www.zeiss.de/C12567A8003B58B9/ContentsWWWIntern/5FCF6DFD7DA96A31C1256F7000680C3E

/B

Ps. Verkar dags för en skåprensning...
för att få in litet kulor! :)

Just det! 50 mm Planaren var fast i den. Suck.

Det vara nog så nära att den kommit med hem.
Men lyckades hålla igen. Det har under det senast året blivit allt får många kameror ... allt för många. Nytt digi(SORRY!!!)objektiv avhämtas dessutom idag.

Zeiss & Leica försäljaren sade att det skulle ha skurit sig med Zeiss och Hasselblad. Zeiss söker väl ny distributör åtm här i österled.

Har försökt samla ihop några av intrycken efter titt på en svart Zeiss Ikon hos YFO i Stockholm...

Bad även min Zeissmagister
(Zeissguru)
Peter Hennig att åka till YFO för koll! :)
Hans omdöme gjorde mig trygg! :)

Kameran är bra!
Sökaren är suverän!
Och Zeissoptiken....!!!!

Det finns alltid synpunkter..
Beror ofta på att man vant sig med en annan kamera..
Så jag tänker inte ta dom här! :)

Så,
för mig alltså,
så skulle en svart Zeiss Ikon med 1:2,8/28 mm fungera minst lika bra som min M6:a "på gatan"!

Sannolikt skulle den fungera litet bättre/snabbare just genom slutarautomatiken! :)

Zeiss-info från:
http://www.cameraquest.com/zeiss_ikon_m.TA.htm

Så nu gäller planering framöver...
Skall jag köpa 28:an först..
Eller hus och 28:an... ?? :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar