Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss Ikon o deras nya mätsökarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Emil-G skrev:
Åh fy fasen. Zeissen är ju vacker, inget monster som den där! =)

Redan 1936 så gjorde Zeiss vackra kameror...!

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4115

De e klart,
litet tradigt kan det väl bli, dom brukar hålla ganska länge...
Så vi får se hur många år man måste släpa på en Zeissikon (om man köper en) ;)

Ps. Å det här med kvalitet/livslängd kanske ändå är ganska Ok.
Köpte min M6:a 1985 tror jag..
12.000:-
Tyckte det var en del pengar, men tänkte, jag slår ut det på en 20-25 år så blir det inte så mycket pengar! :)
Ännu inga problem eller nå'n service, bara film och batterikostnader! :)

Senast ändrad:
Benganbus skrev:
Ps. Å det här med kvalitet/livslängd kanske ändå är ganska Ok.
Köpte min M6:a 1985 tror jag..
12.000:-
Tyckte det var en del pengar, men tänkte: jag slår ut det på en 20 år så blir det inte så mycket pengar! :)
Hittils inga problem/service, bara film/batterikostnad! :)
Driftskostnaden överstiger förmodligen inköpspriset ganska rejält vid det här laget antar jag?

Avskrivningarna klarar jag, den initiala utbetalningen blir värre...

Emil-G skrev:
Driftskostnaden överstiger förmodligen inköpspriset ganska rejält vid det här laget antar jag?

Avskrivningarna klarar jag, den initiala utbetalningen blir värre...

Å det va inte så enkelt, det fanns synpunkter på utlägget inom den ekonomiska enheten!
Men numera kan hon gärna ha M 6:an hängande runt halsen..
Då passar jag på att påminna om "svunna tider".... ;) :)
litet försiktigt bara...
Annars bär hon M 6:an längre än nödvändigt! :)

Galaxens President skrev:
Den där var ju inte så jätteolik deras R9 (fast det är ju ingen mätsökare förståss):
http://www.leica-camera.com/digitalekameras/digitalmodul/index.html

Leicas spegelreflexer ja....

Hoppas ingen ägare hör, men tycker dom ofta e väldigt nära ett bojsänke! ;) ;)

Såklart,
tekniskt intressanta/bra grejer..
men... ;)

Men gluggarna verkar Ok, fick igår en "förläsning" av en ägare till en digital fullformatare, (Canon),
som skippat Canons gluggar och bla. satt på en Leicaglugg, 1:2,8/21 mm.
Han tog en del bilder och visade kantskärpan!
Förstorad! Då får man ge sig litet!

(Enligt honom så har Canon nu börjat medge att man har en del kantproblen på sina vidvinklar, så något nytt bör komma från Canon....)

Visst gillar jag min Leica M2. Jag har dock fått lära mig att det är inte sant att Leica M inte behöver servas. Slutaren behöver justeras med jämna mellanrum, antagligen i takt med hur mycket den används. Det kostar nog runt 2500 kr på en verkstad... Dessutom händer det att remöglorna slits ut, det finns svaga punkter även på Leicas underbara mätsökarkameror.

Jag pratade just med YFO i Göteborg och de meddelade att de gladeligen kommer att ta in Zeiss Ikon när den finns att tillgå. Problemet är att den närmaste månadens produktion och lite till redan är sålt till ffa Asien. YFO håller på att ta fram en prislista och han jag pratade med hoppades att den skulle vara klar innan januari tar slut.

Tydligen var jag inte den förste som ringde och frågade, på min hälsningsfras "Hej, jag heter Emil och undrar lite om den nya Zeisskameran" svarade han "Ja, det är det många som gör"! Verkar lovande!?

Under tiden kan vi ju dräggla lite över broschyren (3,3mb). Lite kul att en interiörbild från Göteborgsoperan finns med i slutet...

Har just fått YFOs preliminära prislista för Ikonen (priser ex moms):
  • Kamerahus 11800kr
  • Distagon 15mm 28700kr
  • Biogon 21mm 9900kr
  • Biogon 25mm 8800kr
  • Biogon 28mm 7900kr
  • Biogon 35mm 7900kr
  • Planar 50mm 6300kr
  • Sonnar 85mm 20900kr
  • Externa sökare 3200kr/st
  • Motljusskydd 650kr/st
Har dock ingen aning om när den finns tillgänglig, Daniel på Yfo i Malmö hade bara fått hålla den en enda gång. Maila danieln(a)yfo.se för mer information. För jämförelsens skull tar Robert White i England £780 (ca 10550kr ex moms), Stephen Gandy på Cameraquest.com $1300 (ca 9850kr ex moms). Inte så blodig differens mellan England och Sverige, det är momsen som gör den stora skillnaden...

Emil,

Hur tyckte han den kändes? Gedigen? Jag funderar på en Zeiss Ikon eftersom jag gärna vill ha tidsautomatik, men inte har lust att punga 32 000 kr för en M7:a..

Fick tyvärr ingen uppfattning om det, men han pratade om att åka ut på en demotur med kameran till de olika butikerna. Hör av dig till Daniel i Malmöbutiken, han lovade att skicka ut inbjudningar med exakta datum till de som är intresserade.

Hittills har jag bara hört positiva omdömen om Ikonen, det är bara Leica-nördar som klagar på att den inte är lika gedigen som en M3 -57...

.Z. skrev:
En liten reflektion bara. Vilket intresse det verkar ha blivit för mätsökare här på FS! Detta med tanke på inläggen, kul!

Blir nästan sugen...

//Larsa

Mätsökarkamera,
det är för riktiga fotografer! ;) :)

/B

Ps. Stänger av Pc:en ett tag nu! :)

Migsjälv skrev:
Hej, är det ngn som vet var man kan handla Zeiss Ikons nya mätsökarkamera för 35mm film? Länken som visas på Zeiss Ikon hemsida leder inte ngn vart.http://www.zeissikon.com

Mvh Håkan.

Den här informationen fanns på hemsidan du hänvisar till.

SWEDEN Profoto Nordic
Box 2023
Flygfältsgatan 4
128 21 Skarpnäck
Tel. +46-8-447 53 60
Fax. +46-8-447 53 36
E-mail: [email protected]

Bilagor

• system.camera.jpg
    system.camera.jpg
    11.4 KB · Visningar: 385
Jag var och fingrade lite på den i dag på Yfo i Malmö. Den kändes väldigt härlig men kändes kanske inte lika gedigen som Leica M7 som jag jämförde med. Sökaren var dock kanon och den var betydligt tystare än min Bessa R3A. Biogon-optiken ingav också minst sagt förtroende.. Med tanke på att den kostar 1/3 av en M7 så måste man nog betrakta den som mycket prisvärd!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar