Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss Ikon o deras nya mätsökarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
En liten reflektion bara. Vilket intresse det verkar ha blivit för mätsökare här på FS! Detta med tanke på inläggen, kul!

Blir nästan sugen...

//Larsa

.Z. skrev:
En liten reflektion bara. Vilket intresse det verkar ha blivit för mätsökare här på FS! Detta med tanke på inläggen, kul!

Blir nästan sugen...

//Larsa

Back to Basic, kanske? Känslan och designen? I digitalåldern kanske det känns coolt att det fortfarande tillverkas kameror som ser ut som dom gjorde på 30-talet och fungerar i princip likadant. Och att dom fortfarande är förstklassiga redskap och står sig väl i konkurrensen. Zeiss Ikon har många drag av Zeiss Ikons Contax I från början av 30-talet, inte en slump kanske? Inte heller konstigt att man struntar i autofocusen i Contax G-serie och istället utvecklar en traditionell manuellt focuserad kamera med M-bajonett som verkat bli standard. Manuell focus fungerar, som jag upplever det, bättre vid gatufoto och snabba bilder.

Jag fick i dag smaka på Zeiss Ikonen i butiken. Du milde! Kameran med stort K. Slutaren är enormt tyst & diskret. Och kvalitetsskänslan är helt otrolig. Jag fick också titta på de olika objektiven och samma känsla där. Små näpna paket kommer dom i (säkert samma paket som Cosinas övriga...)
Ja, och jag tycker att priset är rimligt. Drygt 2000 e för kamera och 50 mm 2.0. Men, men inte nu för mig, tyvärr!

.Z. skrev:

Blir nästan sugen...

//Larsa

Man blir onekligen väldigt sugen Dock räcker inte pengarna till varken en Bessa eller en Leica just nu. Istället kommer jag köpa en Zorki-4 eller en Kiev-4 (Contax II kopian) på Ebay.

Zepofan skrev:
Man blir onekligen väldigt sugen Dock räcker inte pengarna till varken en Bessa eller en Leica just nu. Istället kommer jag köpa en Zorki-4 eller en Kiev-4 (Contax II kopian) på Ebay.
Tänkte också jag skulle börja där, har läst lite om dem på nätet. Det finns en hel del intressant (om ryssar såväl som japaner och tyskar på Rangefinder Forum). Det lutar åt en Zorki-4 för min del (jag vill nog ha M39-gängan) så får vi se om det kan bli en Bessa eller nåt annat senare.

*Vill också ha en Ikon!* =)

Ge inte helt upp hoppet! På rangefinderforum annonseras just nu ut en ny tävling för mätsökarfotografer. Och vad är priset man tävlar om? Jo en ny Zeiss Ikon med ett Planar T* 50mm/2!

Nu jävlar ska det fotas!

I länken från Rangefinderforum till företaget som skänker Zeiss Ikon-kameran som pris finns lite intressanta bilder av kameran jag inte sett förut. Bl.a en bild där bajonettlocket är avtaget och man ser in mot slutarridån. Kameran tillverkas ju av Cosina-Voigtländer och av bilden att döma är det samma metallridåslutare som sitter i mina båda Voigtländerhus Bessa L och Bessa R2. Den ser exakt likadan ut. Är det kanske exakt samma slutarmekanism helt och hållet? Tidsomfånget är ju detsamma.

Jag har för mig att Voigtländer använder någon av Copal Square-varianterna. Det är en oerhört spridd slutare (sitter i många spegelreflexer också, bl a i Nikonkameror) och jag skulle inte bli förvånad om även CZ använder den.

"Vertical-travel metal focal-plane shutter, with electronically controlled speeds (1/12 f-stop resolution) from 8 sec to 1/2000 sec in automatic mode; 1 sec to 1/2000 sec with 1-stop increments in manual mode, B"

Jag skulle tro att det är samma som i R2A och R3A. Har till och mig för mig att jag läst det nånstans.

Det är nog riktigt att det är samma som i R2/3A eftersom L och R2 enbart har mekaniska tider. Samma tillverkare Copal-Square alltså. Finns det fler likheter med Bessa-kamerorna? Mätbas, sökarförstoring etc? Börjar nästan tro att det är en Bessa i grunden som givits ny design?

Jag sökte lite på nätet och fick bekräftat att Voigtländer använder Copal.

Copals metallridåslutare finns i både mekaniska och elektriska varianter.

Graal skrev:
Det är nog riktigt att det är samma som i R2/3A eftersom L och R2 enbart har mekaniska tider. Samma tillverkare Copal-Square alltså. Finns det fler likheter med Bessa-kamerorna? Mätbas, sökarförstoring etc? Börjar nästan tro att det är en Bessa i grunden som givits ny design?

Sökaren: 0,74x
Mätbasen: 75mm (55,5mm effektiv)

Mätbasen är i alla fall längre än på bessorna men mycket är likt.

Broschyren finns som pdf på http://www.zeissikon.com/index.htm

Det finns likheter mellan ZI och Bessorna med byggkvaliteten verkade nog vara av helt annan kaliber. Killen i butkien påstod att det var äkta läder också ... Men ni har säkert helt rätt i det att det finns samma delar som i Bessorna. För inte är väl dom helt dåliga heller.

.Z. skrev:

Blir nästan sugen...

//Larsa

Inget konstigt!

En mätsökarkamera är liten, "diskret", och har kompakta gluggar!
(Behövs inga retrofocus-konstruktioner vad gäller optiken pga. avsaknad av spegel. Det blir bättre optiska konstruktioner)

Klart intressant om man vill ha "lätt utrustning", och vill ha med en kamera överallt,
utan större problem! :) :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar