Jag har Batis 25 sedan ett par dagar tillbaka. Jag har även FE 16-35 (Sony/Zeiss). Så här långt vågar jag bara kommentera form och kvalitetskänsla:
Sony's Zeiss är (tycker jag) mer gedigna än Batis: metall(skal) kontra plast (känns som det iaf på Batis, men jag kan dubbelkolla...). Detta gör förstås också att vikten på Batis är lägre vilket var en av anledningarna till att jag köpte den... Sony's Zeiss kommer med en (falsk) läderpåse vilket jag alltid uppskattat. Batis kommer i en billig kartong. Å andra sidan har Sony länge (sedan E-mount) snålat på objektivlocket fram som inte bär Zeiss-logga. Locket på Batis är jättesnyggt, men jag har svårt att montera det på mitt B+W filter(...) En annan sak som stör mig är "gummibandet" som styr manuell fokus. Av erfarenhet vet jag att dessa blir ganska fula över tid. Hade föredragit metall. Men skönt är det att ratta i alla fall. En sak som jag upplever positivt är att Batis har en mkt tätare koppling mot kamerahuset: här kan Sony's egna objektiv ibland kännas lösa (jag har haft 4-5 olika på både A7 och A7R och det finns alltid litet spel), men Batis känns väldigt solid mot huset. Det gillas.
Bildkvalitet? Har inte laddat över till dator ännu och det finns ju massor med bra tester online. Kan bara säga att FE16-356 ger fantastiska bilder (bästa jag sett genom åren) så jag tror det blir svårslaget. Däremot så hoppas jag att hanteringen med Batis (mindre, lättare, bättre vädertätning?) väger upp. Samt att den är F2 förstås: jag hoppas kunna skjuta dottern inomhus med denna också (sålt min 55:a) i väntan på Batis 85 eller G Master någonting...
EDIT: skall väl tillägga att jag har min FE1635 ute på annons (har inte råd att behålla båda), men det är självklart inte därför den lovordas (kommentarerna ovan tror jag tolkas som objektiva).