Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss Batis 85 och 25 mm för FE

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser ju väldigt fina ut och kostar därefter. Jag utökade nyligen i FE-arsenal med 100% (från ett till två stycken) och skulle gärna skeppa iväg alla a-Mount och adaptern. Denna 85 mm skulle få ersätta mitt minolta 85 1,4 och säkert göra ett ännu bättre jobb.

Pressrelease på Zeiss hemsida:

http://www.zeiss.com/corporate/en_d...w-full-frame-autofocus-lenses-from-zeiss_2015

New Full-Frame Autofocus Lenses from ZEISS
ZEISS Batis 2/25 and ZEISS Batis 1.8/85 – exclusively designed for Sony's E-mount cameras

Börjar skeppas i juli.

Om displayen skriver de: "For the demanding photographer, the cutting-edge OLED display is a major highlight – an innovation that is currently unparalleled in the world of camera lenses. The electronic display is easy to read even in low light. It shows the distance between the camera system and the focal plane as well as the depth of field."

Jag undrar hur skärpedjupet visas. Vore praktiskt om det står i klartext, t ex 12 cm. Kanske rentav går att konfigurera så att det visas i tum för de som har svårt för SI-enheter :)

Det undrar jag med eftersom skärpedjupet även beror på hur stor bilden är när den visas.
På den här bilden ser man att i mitten står det "2.5 m" och med lite mindre siffror står det "2.0" till vänster och "3.2" till höger.

http://www.zeiss.de/content/dam/media/img/2015/en/pi-0056-2015_batis-2-25.jpg

Det tolkar jag som att det är 2,5 meter till fokusplanet och skärpedjupet börjar vid 2,0 meter och slutar vid 3,2 meter.
Sedan är det säkert så att skärpedjupet anges efter vissa premisser som står beskrivna i manualen. Men när man fått kläm på det så måste det vara riktigt användbart att ha denna info snabbt och enkelt tillgängligt.

Någon som hört några rykten om när det kommer skickas efter att de verkar ha problem med leveranserna?

Något datum har jag inte sett, bara att Zeiss har bett om ursäkt för förseningen, som beror på att efterfrågan avsevärt översteg vad de hade förutsett. De meddelade också att de höll på med att bygga ut produktionslinan. Saxar ett av dessa uttalanden, från en intervju av ilovehatephotography 2015-11-05:

"Dave asks: How will you address the backorder issue with the current Batis lenses? (Dave tried to ordered the Batis twice but was unavailable due to stock issues. This question was asked multiple times by people from across the world).

Zeiss Managers: First we would like to apologize for this situation. We are well aware of the problem and it goes without saying that we are not happy with the situation. We have to admit that we have been surprised by how popular the A7 markII series (A7II, A7rII and now the A7sII) has become over the past few months. The demand for the Batis lenses have been a lot higher than expected. We are working on this to reduce the waiting time as quickly as possible."

Vilket jag tolkar som att de fortfarande har en kö av beställare som de inte har betat av ännu, så man får nog vara inställd på att få vänta ett tag till.

På den här bilden ser man att i mitten står det "2.5 m" och med lite mindre siffror står det "2.0" till vänster och "3.2" till höger.

http://www.zeiss.de/content/dam/media/img/2015/en/pi-0056-2015_batis-2-25.jpg

Det tolkar jag som att det är 2,5 meter till fokusplanet och skärpedjupet börjar vid 2,0 meter och slutar vid 3,2 meter.
Sedan är det säkert så att skärpedjupet anges efter vissa premisser som står beskrivna i manualen. Men när man fått kläm på det så måste det vara riktigt användbart att ha denna info snabbt och enkelt tillgängligt.

Liknande skärpedjupsskala hade ju nästan alla objektiv förr.
Nikkors system med färgade streck för mappning mot vald bländare var nog bland det fiffigaste
http://www.kenrockwell.com/nikon/images1/58mm-f12-noct/D3S_6708-1200.jpg

Petter...

Fördelen med att visa skärpedjupet i en liten skärm är att man kan ta hänsyn till sensorstorlek.

Någon som hört några rykten om när det kommer skickas efter att de verkar ha problem med leveranserna?
Jag såg nyss att "Lensrentals" lovar att ha Batis 85 mm tillgängligt den 27 November. Såg även tidigare i dag att Scandinavianphoto i Mölndal plötsligt hade ett ex tillgängligt i butiken men det var borta efter ngn. tim. Så man får nog hålla sig framme när de dyker upp igen.

Jag såg nyss att "Lensrentals" lovar att ha Batis 85 mm tillgängligt den 27 November. Såg även tidigare i dag att Scandinavianphoto i Mölndal plötsligt hade ett ex tillgängligt i butiken men det var borta efter ngn. tim. Så man får nog hålla sig framme när de dyker upp igen.

Jag tittade runt lite också. Dom hade 2 i Mölndal nämligen så jag ringde direkt och bokade det ena. Kommer med posten idag, men nu är dem slut. 😀
Tack för infon iaf.

Någon som har jobbat med Batis-objektiven? Erfarenheter mottages tacksamt.

Jag har Batis 85:an.
Ska jag vara helt ärlig så är jag inte så nöjd med vinjetteringen i vissa fall men det är en fröjd att fotografera med objektivet.

Jag har haft det någon månad nu och är grymt imponerad av objektivet bildmässigt. Även landskap går att fotografera på bländare 1.8 utan några större problem att få det användbart. Det är lite färgeffekter med vinjetteringen som stör för min del men det är det enda.

Någon som har jobbat med Batis-objektiven? Erfarenheter mottages tacksamt.

Jag har Batis 25 sedan ett par dagar tillbaka. Jag har även FE 16-35 (Sony/Zeiss). Så här långt vågar jag bara kommentera form och kvalitetskänsla:

Sony's Zeiss är (tycker jag) mer gedigna än Batis: metall(skal) kontra plast (känns som det iaf på Batis, men jag kan dubbelkolla...). Detta gör förstås också att vikten på Batis är lägre vilket var en av anledningarna till att jag köpte den... Sony's Zeiss kommer med en (falsk) läderpåse vilket jag alltid uppskattat. Batis kommer i en billig kartong. Å andra sidan har Sony länge (sedan E-mount) snålat på objektivlocket fram som inte bär Zeiss-logga. Locket på Batis är jättesnyggt, men jag har svårt att montera det på mitt B+W filter(...) En annan sak som stör mig är "gummibandet" som styr manuell fokus. Av erfarenhet vet jag att dessa blir ganska fula över tid. Hade föredragit metall. Men skönt är det att ratta i alla fall. En sak som jag upplever positivt är att Batis har en mkt tätare koppling mot kamerahuset: här kan Sony's egna objektiv ibland kännas lösa (jag har haft 4-5 olika på både A7 och A7R och det finns alltid litet spel), men Batis känns väldigt solid mot huset. Det gillas.

Bildkvalitet? Har inte laddat över till dator ännu och det finns ju massor med bra tester online. Kan bara säga att FE16-356 ger fantastiska bilder (bästa jag sett genom åren) så jag tror det blir svårslaget. Däremot så hoppas jag att hanteringen med Batis (mindre, lättare, bättre vädertätning?) väger upp. Samt att den är F2 förstås: jag hoppas kunna skjuta dottern inomhus med denna också (sålt min 55:a) i väntan på Batis 85 eller G Master någonting...

EDIT: skall väl tillägga att jag har min FE1635 ute på annons (har inte råd att behålla båda), men det är självklart inte därför den lovordas (kommentarerna ovan tror jag tolkas som objektiva).

Hint: jo, sensorstorleken påverkar skärpedjup eftersom det har med avbildningsskala att göra.

Du resonerar säkert så att om man fyller motivet med ett visst utsnitt med kameror med olika storlekar på sensorerna så måste man antingen ändra brännvidde eller avståndet till motivet och då ändras ju såklart skärpedjupet.

I det här fallet handlar det inte om det, utan ett specifikt objektiv.

Om du har en viss brännvidd och en viss bländare och ett visst avstånd till motivet så får du ett visst skärpedjup. Det påverkas inte det minsta av hur du beskär bilden (= använder mindre sensor).

(Avbildningsskala är det som man ofta pratar om i samband med macro-objektiv och anges som 1:2, 1:1 osv. Det påverkas inte heller av sensorstorleken, men mer eller mindre stora delar kan förstås komma med på bilden.)

/Mats

Jag har Batis 25 sedan ett par dagar tillbaka. Jag har även FE 16-35 (Sony/Zeiss). Så här långt vågar jag bara kommentera form och kvalitetskänsla:

Sony's Zeiss är (tycker jag) mer gedigna än Batis: metall(skal) kontra plast (känns som det iaf på Batis, men jag kan dubbelkolla...). Detta gör förstås också att vikten på Batis är lägre vilket var en av anledningarna till att jag köpte den... Sony's Zeiss kommer med en (falsk) läderpåse vilket jag alltid uppskattat. Batis kommer i en billig kartong. Å andra sidan har Sony länge (sedan E-mount) snålat på objektivlocket fram som inte bär Zeiss-logga. Locket på Batis är jättesnyggt, men jag har svårt att montera det på mitt B+W filter(...) En annan sak som stör mig är "gummibandet" som styr manuell fokus. Av erfarenhet vet jag att dessa blir ganska fula över tid. Hade föredragit metall. Men skönt är det att ratta i alla fall. En sak som jag upplever positivt är att Batis har en mkt tätare koppling mot kamerahuset: här kan Sony's egna objektiv ibland kännas lösa (jag har haft 4-5 olika på både A7 och A7R och det finns alltid litet spel), men Batis känns väldigt solid mot huset. Det gillas.

Bildkvalitet? Har inte laddat över till dator ännu och det finns ju massor med bra tester online. Kan bara säga att FE16-356 ger fantastiska bilder (bästa jag sett genom åren) så jag tror det blir svårslaget. Däremot så hoppas jag att hanteringen med Batis (mindre, lättare, bättre vädertätning?) väger upp. Samt att den är F2 förstås: jag hoppas kunna skjuta dottern inomhus med denna också (sålt min 55:a) i väntan på Batis 85 eller G Master någonting...

EDIT: skall väl tillägga att jag har min FE1635 ute på annons (har inte råd att behålla båda), men det är självklart inte därför den lovordas (kommentarerna ovan tror jag tolkas som objektiva).

Jag har också båda, men jag är nog mer inne på sälja min Batis. Hur kommer de sig att du hellre säljer ditt 16-35 om man får fråga?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar