Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss 85/1,8 med E-fattning - mums :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här tycker jag var ett intressant rykte bland alla som handlar om tjockkamerahybrider: http://www.sonyalpharumors.com/sr4-first-picture-of-the-85mm-f1-8-e-mount-lens/

Det blir förstås inte fullt så stora möjligheter till kort skärpedjup som med en 135/1,8 på småbild, men det räcker nog till bra ändå (och blir förmodligen ganska mycket mindre och lättare) :)

Verkar onekligen som Sony växlar ut mycket utveckling på en gång nu. Ryktet om en revolutionerande sensor/bajonettlösning är ju väldigt spännande. Men själv är jag mest glad för att glasen börjar trilla in.

Vågar man hoppas på en 56 eller 70 mm Touit också månntro? :)

Man ska kanske inte hoppas på för mycket :)

Just 85mm på APS-c tycker jag är trevligt, då det är väldigt nära 135 mm på småbild vilket är en av mina favoriter.

Man ska kanske inte hoppas på för mycket :)

Just 85mm på APS-c tycker jag är trevligt, då det är väldigt nära 135 mm på småbild vilket är en av mina favoriter.

Min 50/1,8 OSS är annars helt ok för porträtt, men ibland lite kort, och min 105/2,5 (nikkor) är lite lång.

Min 50/1,8 OSS är annars helt ok för porträtt, men ibland lite kort, och min 105/2,5 (nikkor) är lite lång.

Lite samma här. Har 35:an, och tycker inte 50 är tillräckligt lång för att motivera båda. Canon FD 100/2.8 är på tok för lång.

Får se om det blir 50 eller 85 härnäst.

Kul att det rör på sig iaf:)

Jag har både 35 och 50, och du har rätt i att 50 är lite kort. Kanske Sigmas 60mm kan vara nåt under tiden :)

Mitt gamla 50/1,7 plast och mycket lätt, gör min relativt stora A77 väldigt behändig och trevlig, stor skillnad mot att ha 16-50/2,8 påskruvad, fast man förlorar lite vidvinkel så klart. Även om kamerahusen kan vara tunga så gör det stor skillnad med lättare objektiv, och som i fallet med 50/1,7 så blir balansen och stadigheten med det korta lätta objektivet mycket behändig att hantera.

Märker att man behöver inte backa så värst många meter eller för att få med lite mera, och så har man ljusstyrkan som hjälp, så man kan få snabbare tider om man vill.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar