Annons

Zeiss 50 mm eller Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

perolito

Ny medlem
Jag har ett favoritobjektiv i form av Carl Zeiss Planar T 50mm f1.4 som nästan alltid sitter på min kamera.

Jag verkligen älskar detta objektiv men nu vill dotter och fru oxå börja använda kameran och de fixar inte riktigt detta manuella objektiv.

Funderar nu på att antingen komplettera med ett Canon 50/1.4 eller köpa ett 50/1.2L och sälja Zeissen

Har någon något råd att komma med?
Använder en EOS 5D Mark I

/per
 
Jag tycker egentligen valen är Canon 50/1,4, Canon 50/1,2L eller Sigma 50/1,4.

Canon 50/1,4: Rel billig. Hyffsad byggkvalitet. Rel säker och snabb AF. Väldigt skarp nedbländad. Rel skarp över bildfältet bl 2,7-3,2. Nervös bokeh.
50/1,2L: lite skarpare vid nära full glugg. Härlig byggkvalitet. Inte så rapp AF. Skön bokeh. Lider av fokusshift vid nedbländning. CA longitudinell märks vid hög kontrast.
Sigma: bra byggkvalitet. Skarpare än 1,4 Canon nära full glugg. Snabb men lite oberäknelig AF. Skön bokeh. Lider ab longitudinell CA vid hög kontrast.

Sammanfattning: allmänfoto, lite nedbländat Canon 50/1,4 bäst. Porträtt, ej starkt ljus Canon 50/1,2 bäst. Liknande krav som 1,2 men lite sämre bygg och optiskt men mycket billigare, Sigma 50/1,4.
 
en normal zoom till dem annars ? Canon 50 1.4 är trevlig och bra. Har några nacke men de går att leva med.
 
Mitt EF 50/1.4 är skarpt även fullt öppet (nytt, på en 5DMkII). Visst ökar skärpan vid nedbländning men den skäms inte alls för sig på 1.4. Med 21MP finns gott om utrymme även för stora skarpa förstoringar.

Sigmat har som sagt fin bokeh (mjukare än EF50/1.4) och borde vara värt att beakta. Skulle i båda fallen prova de tänkta exemplaren i butik för att vara säker på att få bra exemplar, Sigma har rätt dåligt AF-rykte, speciellt på Canon.

Har tyvärr inget att säga om 50/1.2L, bortom min budget. Men det finns faktiskt en sevärd hands-on review av DigitalRev (youtubekanal) - med betoning på hands-on. Faktiskt befriande och på många sätt mer intressant än att läsa MTF-charts... :)
 
I alla fall var mitt 50/1,4 hyffsad i mitten vid 1,4 men luddig i kanterna. En diskret decentrering gjorde alla hörn utom ett hyffsat vid 2,8 och väs skarp vid 3,2 över hela bilden. Detta stämmer ju hyffsat med MTF. Sålde och köpte Sigman ffa p g a den fina bokehn. Kör 1DsII.
 
oavsett om du kör canon 50 1,2L med af på korta skärpedjup så är du nästan tvungen att ställa skärpan manuellt för skärpedjupet är så kort. Jag har canons 50 1,2L o hade zeiss förut. Om du tex kollar mtf mätningar på tidningen foto så ser du att dom är likvärdiga i skärpan jag tycket att zeissen har något bättre motljus egenskaper. Egentligen är dom rätt lika båda är riktigt bra byggda. Om jag fick ett vettigt bud på min knappt 1 år gamla canon så skulle jag lätt kunna sälja den o köpa zeiss igen för jag använder nästan aldrig af på canon i alla fall.
 
Manuell af funkar inte när det rör på sig och jag tycker 1.2an är tillräckligt rapp tom servo af funkar.
 
Manuell af funkar inte när det rör på sig och jag tycker 1.2an är tillräckligt rapp tom servo af funkar.

Du menar väl då med nu aktuella objektiv och kameror? Annars skulle ju inga skarpa foton på rörliga objekt kunnat ha tagits före 1985 sådär!! Nu är det ju i o f s lite realtivt vad man åsyftar med "rörligt" / "rör på sig", men jag har i alla fall lyckats ta några skarpa bilder på sånt genom åren med MF-objektiv. Å andra sidan har jag ju misslycktas nån gång också. Men det har även hänt med AF-objektiv, så...
 
Du får väl ge frugan och dottern en crash course i manuell fokusering? ;)

Canon 50 1.4 och 1.2 är fina gluggar båda två men har du redan en Zeiss då vete fan... Ett alternativ är väl kanske att köpa en, i sammanhanget, relativt billig 1.8:a tills ni alla bemästrar manuell fokus?
 
Det där med att köpa en aps-kamera med kitobjektiv är nog den bästa idén trots allt.
Då slipper ni också bråka om vem som skall ha kameran.
Inte många som precis börjar fotografera förstår vitsen med fasta brännvidder ändå.

Sen det där med att bemästra manuell fokus...
Tror inte det är vettigt att man insisterar på att en nybörjare skall använda enbart manuell fokus idag.

Det där snacket om att "det gick ju bra förr" tror jag inte på.
Faktum är att det inte alls gick så bra förr, det mesta var oskarpt. Och blev en bild skarp så var det enligt
principen "en blind höna kan också hitta ett korn".
 
Du menar väl då med nu aktuella objektiv och kameror? Annars skulle ju inga skarpa foton på rörliga objekt kunnat ha tagits före 1985 sådär!! Nu är det ju i o f s lite realtivt vad man åsyftar med "rörligt" / "rör på sig", men jag har i alla fall lyckats ta några skarpa bilder på sånt genom åren med MF-objektiv. Å andra sidan har jag ju misslycktas nån gång också. Men det har även hänt med AF-objektiv, så...

Jo men visst går det om man har en massa tid och accepterar att en av fem foton blir bra.
Man mäter in på en punkt där objektet skall passera sen knäpper man av när det är dags.
 
Skärpan på full öppning har aldrig varit problemet med EF 50/f1.4. Problemet är den otroligt fula lilaaktiga kant som alla konturer får. Det är CA av något slag och var i princip enda skälet till att jag bytte till Sigmas variant, som jag är otroligt nöjd med. Fick dock testa några innan jag hittade en som satte skärpan perfekt på mina hus.
 
Tack för svar!

Tack alla Ni som engagerat Er för mitt problem.

Jag har verkligen funderat på lösningen och alla Era förslag är bra!

Det lutar i dagsläget mest mot en fint begagnad 500D och ett ok zoomobjektiv.

/per
 
Det där snacket om att "det gick ju bra förr" tror jag inte på.
Faktum är att det inte alls gick så bra förr, det mesta var oskarpt. Och blev en bild skarp så var det enligt
principen "en blind höna kan också hitta ett korn".

Till viss del så kan man väl kanske argumentera för att man hade något enklare att fokusera manuellt med en stor och relativt ljus sökare och split-prisma som du hade i de flesta film-hus, jämfört med den lilla och relativt mörka sökarbild som _en majoritet_ har på sina APS-DSLR-hus och kitobjektiv?
 
Till viss del så kan man väl kanske argumentera för att man hade något enklare att fokusera manuellt med en stor och relativt ljus sökare och split-prisma som du hade i de flesta film-hus, jämfört med den lilla och relativt mörka sökarbild som _en majoritet_ har på sina APS-DSLR-hus och kitobjektiv?

Ja, absolut. Sökarna har ju inte blivit bättre. Har en gammal minolta X700 liggande, det var ju ingen avancerad eller dyr kamera på den tiden men sökaren är fullt i klass med canon 5Dmk2 (eller skulle vara om den blev rengjord...)

Och visst går det utmärkt att fokusera manuellt om man har EG-S mattskivan och inte den fabriksmonterade "genomskinliga", det gäller bara att man har gott om tid på sig.
 
Jag har både Zeiss ZE 50/1,4 Planar och Canon 50/1,2. Köp ett Canon också och behåll ditt Zeiss. Canon 50 mm finns ju i många olika objektiv beroende på hur mycket du vill betala.
Jag tycker även att Zeiss objektivet inte är så speciellt bra. Nerbländat är det ett mycket fint objektiv men f/1,4 eller i närheten av det så är det ganska dåligt. Klart sämre än något av de andra ZE objektiven jag har
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.