Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss 16-35 F2.8 ZA SSM

Produkter
(logga in för att koppla)
Skoj :) Den verkar ha kommit i mängder till Sverige just nu, såg att Scandinavian Photo listar att de har >5 i lager.

Ska bli spännande att höra lite mer omdömen om den. De som sluppit ut på nätet hittils känns, med något undantag, lite vaga. Lutar själv kanske fortfarande mer åt Zeiss 24 - 70, men 16 - 35an i kombination med min fasta 50mm är ju ett alternativ.
 
Lutar själv kanske fortfarande mer åt Zeiss 24 - 70, men 16 - 35an i kombination med min fasta 50mm är ju ett alternativ.
Du ska naturligtvis ha både 16-35/2.8 ZA och 24-70/2.8 ZA. :)

Lite kuriosa:

1) Motljusskyddet till 24-70/2.8 ZA är helt i plast men till 16-35/2.8 ZA är det metall med plastbajonett (ungefär samma konstruktion som till 85/1.4 ZA).

2) 16-35/2.8 ZA har inte helt intern zoom, men längden varierar inte i alla fall. Ovanlig design.
 
1) Motljusskyddet till 24-70/2.8 ZA är helt i plast men till 16-35/2.8 ZA är det metall med plastbajonett (ungefär samma konstruktion som till 85/1.4 ZA).
Du har lyft en tyngd från mitt bröst! Jag har i över två års tid gått med gnagande oron i bakhuvudet att metallmotljusskyddet på 85:an förr eller senare kommer transportera och förstärka en smäll in i objektivet, men din post fick mig att kontrollera att det visst finns en plastbajonett där :)

2) 16-35/2.8 ZA har inte helt intern zoom, men längden varierar inte i alla fall. Ovanlig design.
Menar du att frontlinsen snurrar men objektivet inte varierar i längd? Eller att den varierar i längd i vissa brännviddsområden?

Lär nog dröja ett bra tag innan jag skaffat båda gluggarna, men ska bli intressant att höra om 16 - 35an kan tävla i kantupplösning med 24 - 70 i det överlappande området. Zeiss 16 - 35an slår ju garanterat min Sigma 12 - 24 i kantskärpa, men 24 - 70 är väl som bäst kring 24mm och troligen vassare än min fasta Minolta 24mm.
 
Senast ändrad:
Menar du att frontlinsen snurrar men objektivet inte varierar i längd? Eller att den varierar i längd i vissa brännviddsområden?
Objektivets toala längd ändras inte vid zoomning; filtergänga och motljusskydd rör sig inte. Det som händer vid zoomning är att främre linspaketet rör sig in och ut; längst ut vid 16mm och 35mm och indragen ca 6mm vid 22mm brännvidd. Frontlinsen rör sig alltså in och ut, men resten är fast.
 
Objektivets toala längd ändras inte vid zoomning; filtergänga och motljusskydd rör sig inte. Det som händer vid zoomning är att främre linspaketet rör sig in och ut; längst ut vid 16mm och 35mm och indragen ca 6mm vid 22mm brännvidd. Frontlinsen rör sig alltså in och ut, men resten är fast.


Japp stämmer bra...dock inte speciellt ovanlig konstruktion..rätt vanlig på vidvinklar.

Ett test av objektivet...ser ut att prestera bra men rätt svag i hörnen/kanterna(lite som på Canons 16-35 merkII) speciellt på stora öppningar.

http://translate.google.com/transla...photo.com/Introduction,1868.html+&sl=fr&tl=sv
 
Jag är lite nyfiken på den nya Zeiss vidvinkelzoomen. Ni som har den dela gärna med er av erfarenheter.
 
njae asså!

tror nog inte det e metall i 24-70 skyddet,trodde själv det men googlade mig fram till att det var ngn form av abs eller abc-plast om jag minns rätt.
kanske kan kolla om det e magnetiskt när man kommer hem,eller krafsa på det med en kniv å kolla om det blir glansig snittyta !! =)

en liten edit bara ,googlade igen å nu hittade jag flera ställen som skriver alu, hmmm aja skitsamma abs eller alu känns stabilt iaf !!
 
Senast ändrad:
väcker liv i en gammal tråd

Tänkte att vi inte behöver starta fler... :)

Jag har idag ett gammalt KM 17-35 som jag kör på min 850. Den ger en vågformad distorsion som är lite knepig att korrigera, särskilt när det gäller raka horisonter. Hur funkar det med 16-35? Kan någon ge ett exempel på FF ?

Mvh
Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.