Göran Larsson
Aktiv medlem
Det var en lång väntan; men nu har jag hämtat och packat upp mitt nya Zeiss 16-35!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du ska naturligtvis ha både 16-35/2.8 ZA och 24-70/2.8 ZA.Lutar själv kanske fortfarande mer åt Zeiss 24 - 70, men 16 - 35an i kombination med min fasta 50mm är ju ett alternativ.
Du har lyft en tyngd från mitt bröst! Jag har i över två års tid gått med gnagande oron i bakhuvudet att metallmotljusskyddet på 85:an förr eller senare kommer transportera och förstärka en smäll in i objektivet, men din post fick mig att kontrollera att det visst finns en plastbajonett där1) Motljusskyddet till 24-70/2.8 ZA är helt i plast men till 16-35/2.8 ZA är det metall med plastbajonett (ungefär samma konstruktion som till 85/1.4 ZA).
Menar du att frontlinsen snurrar men objektivet inte varierar i längd? Eller att den varierar i längd i vissa brännviddsområden?2) 16-35/2.8 ZA har inte helt intern zoom, men längden varierar inte i alla fall. Ovanlig design.
Objektivets toala längd ändras inte vid zoomning; filtergänga och motljusskydd rör sig inte. Det som händer vid zoomning är att främre linspaketet rör sig in och ut; längst ut vid 16mm och 35mm och indragen ca 6mm vid 22mm brännvidd. Frontlinsen rör sig alltså in och ut, men resten är fast.Menar du att frontlinsen snurrar men objektivet inte varierar i längd? Eller att den varierar i längd i vissa brännviddsområden?
Objektivets toala längd ändras inte vid zoomning; filtergänga och motljusskydd rör sig inte. Det som händer vid zoomning är att främre linspaketet rör sig in och ut; längst ut vid 16mm och 35mm och indragen ca 6mm vid 22mm brännvidd. Frontlinsen rör sig alltså in och ut, men resten är fast.
1) Motljusskyddet till 24-70/2.8 ZA är helt i plast men till 16-35/2.8 ZA är det metall med plastbajonett (ungefär samma konstruktion som till 85/1.4 ZA).
Skumt, min SAL2470Z har motljusskydd i metall...
Visst är det så. Jag vet inte varför jag fick för mig att mitt var i plast.Skumt, min SAL2470Z har motljusskydd i metall...