Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Z8 "service advisory"- ni som skickat in
- Trådstartare yalazy
- Start datum
AWid
Aktiv medlem
Min omfattades bara av remöglan. Skickade in den i början av augusti, och det var väl då det var som mest tryck på verkstäderna. De sa att det skulle ta 3-4 veckor, men fick tillbaka den efter ca 1,5 vecka. de ville väl vara på den säkra sidan. Vet inte vad de gjorde med den, men den funkade bra både före och efter översynen. Jag tror det var extremt få kameror som verkligen hade problem med öglan. Samma gäller nog även bajonetten för de som hade det problemet.
Kameran skickade jag till Goecker i Stockholm som i sin tur skickade vidare till verkstaden i Danmark. Sen samma resa tillbaka. Så det gick ett antal dagar i onödan då kameran skickades runt. På Nikons hemsida kan man beställa översynen, men jag föreslår att du kontaktar Goecker direkt via telefon. fråga då om du kan skicka kameran direkt till verkstan för att spara tid. Göcker skickar adresslapp via mail till dig för gratis transport. Smidigt.
Kameran skickade jag till Goecker i Stockholm som i sin tur skickade vidare till verkstaden i Danmark. Sen samma resa tillbaka. Så det gick ett antal dagar i onödan då kameran skickades runt. På Nikons hemsida kan man beställa översynen, men jag föreslår att du kontaktar Goecker direkt via telefon. fråga då om du kan skicka kameran direkt till verkstan för att spara tid. Göcker skickar adresslapp via mail till dig för gratis transport. Smidigt.
yalazy
Aktiv medlem
Min omfattades bara av remöglan. Skickade in den i början av augusti, och det var väl då det var som mest tryck på verkstäderna. De sa att det skulle ta 3-4 veckor, men fick tillbaka den efter ca 1,5 vecka. de ville väl vara på den säkra sidan. Vet inte vad de gjorde med den, men den funkade bra både före och efter översynen. Jag tror det var extremt få kameror som verkligen hade problem med öglan. Samma gäller nog även bajonetten för de som hade det problemet.
Kameran skickade jag till Goecker i Stockholm som i sin tur skickade vidare till verkstaden i Danmark. Sen samma resa tillbaka. Så det gick ett antal dagar i onödan då kameran skickades runt. På Nikons hemsida kan man beställa översynen, men jag föreslår att du kontaktar Goecker direkt via telefon. fråga då om du kan skicka kameran direkt till verkstan för att spara tid. Göcker skickar adresslapp via mail till dig för gratis transport. Smidigt.
Tack! Jag har redan skickat in kameran, och blev konfunderad när jag fick ett meddelande om att den nu var skickad till verkstad. Mycket riktigt en dansk adress på fakturan (0 kr) som bifogades. Att ringa Goecker hjälpte inte, för det var det första jag gjorde, och de ville att jag skulle fylla i deras standardmall för reparation på hemsidan. Någon särskild sida om återkallandet av Z8 kunde jag inte hitta på Nikon.se längre.
Nu har jag åtminstone din referens på hur lång tid det kan ta. Ingen som helst upplysning från Nikon om det. Synd att allt ska skötas via standardmallar, för det hade blivit en betydligt kortare och snabbare väg för mig direkt till verkstaden. Hade t o m kunnat leverera kameran dit, då vi bor en timme ifrån Köpenhamn.
Jag köpte från första batchen och har inte märkt några problem. Öglorna har jag iofs inte ens använt. Men fick ett påminnelsemail från Nikon nu i november, och tänkte att det var väl lika bra att få det överstökat nu under den mörka årstiden.
ztenlund
Aktiv medlem
De "tekniska servicemeddelandena" är länkade härifrån:
som leder till
Fast det gick visst inte så bra när det angående F6:s rubrik skulle översättas. Den kameran har tydligen "filmfunktion".
som leder till
Product Advisory List
service.nikonrepair.eu
Fast det gick visst inte så bra när det angående F6:s rubrik skulle översättas. Den kameran har tydligen "filmfunktion".
Arell
Aktiv medlem
För mig tog det tre veckor, men det var under semesterperioden. Dessutom: När jag skickade in den var det p g a bajonetten, som jag hade haft problem med. Just när den reparationen var klar kom larmet om öglorna, så den fick skickas tillbaka till verkstaden (i Estland?). Så med tanke på allt detta var nog tre veckor ganska rimligt.
yalazy
Aktiv medlem
OK, då kan jag nog räkna med att så lång tid som tre veckor ska det inte ta.För mig tog det tre veckor, men det var under semesterperioden. Dessutom: När jag skickade in den var det p g a bajonetten, som jag hade haft problem med. Just när den reparationen var klar kom larmet om öglorna, så den fick skickas tillbaka till verkstaden (i Estland?). Så med tanke på allt detta var nog tre veckor ganska rimligt.
Visste inte att grejorna skickas hit och dit till olika verkstäder utomlands. Har naivt trott att Nikon skötte reparationerna i Stockholm ☺
ztenlund
Aktiv medlem
OK, då kan jag nog räkna med att så lång tid som tre veckor ska det inte ta.
Visste inte att grejorna skickas hit och dit till olika verkstäder utomlands. Har naivt trott att Nikon skötte reparationerna i Stockholm ☺
Förr fanns det två verkstäder i Stockholm, en som var Nikons egna i Solna och en i Nacka (Björknäs) som var fristående, men auktoriserad. Den senare lades ned pga pension och ökade krav och vissa tekniker flyttade till Nikons egen. Sedan gick det några år och Nikon omorganiserade och gjorde om dotterbolaget i Sverige till en filial och lade ned verkstaden. Och sedan har vi fått dagens situation med en sorts butiksombud och verkstad utomlands. Något som väl är ett resultat av en kombination av att prylarna i grunden har minskat servicebehov totalt sett, ökad tekniknivå och sjunkande volymer rent generellt.
(Om jag inte missminner mig så kan väl Goecker göra vissa enkla saker, typ rengöring.)
yalazy
Aktiv medlem
Förr fanns det två verkstäder i Stockholm, en som var Nikons egna i Solna och en i Nacka (Björknäs) som var fristående, men auktoriserad. Den senare lades ned pga pension och ökade krav och vissa tekniker flyttade till Nikons egen. Sedan gick det några år och Nikon omorganiserade och gjorde om dotterbolaget i Sverige till en filial och lade ned verkstaden. Och sedan har vi fått dagens situation med en sorts butiksombud och verkstad utomlands. Något som väl är ett resultat av en kombination av att prylarna i grunden har minskat servicebehov totalt sett, ökad tekniknivå och sjunkande volymer rent generellt.
(Om jag inte missminner mig så kan väl Goecker göra vissa enkla saker, typ rengöring.)
Där ser man. Jag har inte hängt med så bra i vad som händer i kameravärlden på ganska många år. Trist för oss Nikonägare i Sverige.
Vet du om det då går lika bra att kontakta Nikon i Danmark, även om man bor i Sverige och köpt kameran här? Hade varit mycket smidigare, och de har av allt att döma egen verkstad.
Edit: Danmark har tydligen inte heller verkstad. Sökte och hittade en artikel här på FS där det framgick. Var skickas våra prylar?
Senast ändrad:
yalazy
Aktiv medlem
Ingen återställning på min, tack och lov!Det gick ju hyfsat fort ändå. Ungefär som för mig (inlägg 2). Ett tips är att kolla eventuella inställningar du tidigare gjort på kameran. Har sett i forum att en del fått kameran fabriksåterställd utan att märka det (med bl a jpeg i stället för RAW under bildkvalitet).
Similar threads
- Svar
- 27
- Visningar
- 5 K