Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Z6 II vs Z5

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Har förväntat mig en lång tråd kring ämnet men hittar ingen. Har googlat runt och fann att i princip tre egenskaper skiljer kameror:
  • - fps (14 vs 4,5)
  • - skärmupplösning (2100 k vs 1040 k)
  • - topdisplay saknas på Z5
Det känns lite väl liten skillnad för att rättfärdiga 50 % prispåslaget. Topdisplayen är nog det som jag skulle sakna mest om jag valde Z5 med det är knappast värt 8 kkr. Eller missar jag något mer?
 
Om dubbla minneskortplatser inte är jätteviktigt, så skulle nog jag titta på "gamla" Z6, då den har gjort en fantastisk resa vad beträffar uppdateringar och idag känns den väldigt komplett.
 
Det är i princip det samt att Z5 saknar fokus stacking, kan ju vara andra saker som minnesbuffer etc, men eftersom den inte har så många bps så spelar det kanske ingen roll. För mig var avgörandet skillnaden i serietagning.
 
Om dubbla minneskortplatser inte är jätteviktigt, så skulle nog jag titta på "gamla" Z6, då den har gjort en fantastisk resa vad beträffar uppdateringar och idag känns den väldigt komplett.
På nätet jämförs Z5 mest med just Z6. Och det verkar inte skilja speciellt mycket. Men Z6 II måste ju vara ännu bättre. Vad är det som gör att Z6 II är så mycket dyrare?

Det jag bryr mig om är ergonomi (topdisplay kommer jag att sakna), EVF (byter från DSLR, den ska vara lika bra som Z6 II), autofokus (är det samma på Z6 II?).

Det som jag vet jag kommer att störa mig på varför i hela friden har Nikon flyttat PSAM ratten till höger?!!! Nikon som är så känd för sin ergonomi?! Men för 8 tkr kan jag förlåta dem. :)

Det är i princip det samt att Z5 saknar fokus stacking, kan ju vara andra saker som minnesbuffer etc, men eftersom den inte har så många bps så spelar det kanske ingen roll. För mig var avgörandet skillnaden i serietagning.
Fokus stacking är det när man fotograferar makro? För att öka skärpedjupet? Nej, tror inte att jag kommer att använda det någon gån. :)
 
På nätet jämförs Z5 mest med just Z6. Och det verkar inte skilja speciellt mycket. Men Z6 II måste ju vara ännu bättre. Vad är det som gör att Z6 II är så mycket dyrare?

Det jag bryr mig om är ergonomi (topdisplay kommer jag att sakna), EVF (byter från DSLR, den ska vara lika bra som Z6 II), autofokus (är det samma på Z6 II?).

Det som jag vet jag kommer att störa mig på varför i hela friden har Nikon flyttat PSAM ratten till höger?!!! Nikon som är så känd för sin ergonomi?! Men för 8 tkr kan jag förlåta dem. :)


Fokus stacking är det när man fotograferar makro? För att öka skärpedjupet? Nej, tror inte att jag kommer att använda det någon gån. :)
Ja det är i huvudsak för makro, men går att använda även för naturvyer skulle jag tro, beror på vilken steglängd man kan lägga in (har inte testat) men det fungerar fint för makro iaf
 
.........................


Fokus stacking är det när man fotograferar makro? För att öka skärpedjupet? Nej, tror inte att jag kommer att använda det någon gån. :)
Fokusstacking är ett utmärkt hjälpmedel vid landskapsfotografering. Alltså inte bara vid makro. Som nämnts tidigare av Erik är det även olika sensorer i Z 5 resp. Z 6/Z 6II. Framför allt ger Z 6/Z 6II bättre kvalitet och prestanda för video. För stillbild är nog inte skillnaden märkbar.
 
Om dubbla minneskortplatser inte är jätteviktigt, så skulle nog jag titta på "gamla" Z6, då den har gjort en fantastisk resa vad beträffar uppdateringar och idag känns den väldigt komplett.
Har kollat nu även Z6. Det skiljer inte så mycket i pris mellan dem faktiskt. Dessutom kan man köpa 24-70/4 i paket med den. Dock tillkommer kostnaden för XQD kort på ca 1500 kr.

Vilka uppdateringar har gjorts så att kameran blivit "mer komplett" Tord?
 
Fokusstacking är ett utmärkt hjälpmedel vid landskapsfotografering. Alltså inte bara vid makro. Som nämnts tidigare av Erik är det även olika sensorer i Z 5 resp. Z 6/Z 6II. Framför allt ger Z 6/Z 6II bättre kvalitet och prestanda för video. För stillbild är nog inte skillnaden märkbar.
Konceptet är ju dock detsamma. Man säger åt kameran att ta ett antal bilder och flytta fokus en viss bit mellan dem och slår sedan ihop bilderna i efterhand. Funktionen finns även i några spegelreflexer, bl a D850 (kräver dock AF-S eller AF-P, har jag för mig).
 
Åh, det var en lång lista! :) Eye-detection AF låter intressant. Är den användbar? Är det något annat av intresse som jag missat?

Borde inte Z5 också ha allt Z6 kan i bildläget?

Förresten har kollat och det verkar att Z5 också har focus stacking.
Vill du vara helt säker så kan du hämta ner manualer från nikon, där framgår vad som finns och inte finns. Z6 kom ju ut innan den var helt färdig så det kom flera uppdateringar när det gäller olika AF lägen och även uppdateringar om Af i serietagningar. Skulle dock tro att det som nu finns i Z6 även finns i Z5 när det gäller AF lägen mm. Har själv inte använt ögonfokus så mycket, men det lär fungera bra. Det stod väl i testen att Z5 inte hade fokusstackning, men kolla i manualen för att vara säker, de kallar det fokus shift
 
Jag finner det lite märkligt att Z6 skiljer så lite i pris från Z5. Den är ju ändå lite bättre på några punkter (sensorn, fps, top display) i bildläget och mycket bättre i videoläget. Det känns att det är större skillnad mellan Z5 och Z6 jämfört med Z6 och Z6 II. Vilket man inte kan säga om priset. What's the catch? Är Z5 bättre på något jämfört med Z6? Förutom dubbla minneskortsplatser?
 
Jag finner det lite märkligt att Z6 skiljer så lite i pris från Z5. Den är ju ändå lite bättre på några punkter (sensorn, fps, top display) i bildläget och mycket bättre i videoläget. Det känns att det är större skillnad mellan Z5 och Z6 jämfört med Z6 och Z6 II. Vilket man inte kan säga om priset. What's the catch? Är Z5 bättre på något jämfört med Z6? Förutom dubbla minneskortsplatser?
Här kan du se skillnaderna, det är troligen inte så mycket mervärde i en Z5 jämfört med Z6


En Z6 kan man ju hitta en hel del begagnade också hos fotofirmor som Cyberphoto med 6 mån garanti
 
Här kan du se skillnaderna, det är troligen inte så mycket mervärde i en Z5 jämfört med Z6

Specarna har jag redan jämfört. Som sagt är det bara dubbla minnesplatser och lite längre batteritid som talar för Z5. Z6 är rejält bättre på flera andra punkter. Och prisskillnaden är endast 1,5 tkr (< 10%). Skillnaden blir ännu mindre om man köper dem med 24-70/4. Tänkte mest att det fanns "mjuka" parametrar som inte nämnts i specarna. Till exempel nämns inte topdisplay i jämförelsen du länkar till.

Hur som helst var jag helt inställd på Z5 först men nu ser jag ingen anledning att inte köpa Z6 istället. Prisskillnaden är ju försumbar.

Tack alla som hjälpte mig med valet!
 
Gissningsvis är sensorutläsningen lite långsammare i Z5 i och med att sensorn troligen är äldre med tanke på att den inte är av BSI-typ, men hur mycket det märks på de aktuella kamerorna vet jag inte.

En sak som kan vara en fördel i specifika fall med Z5 (och Z6 II/Z7 II) är att de går att driva via USB. Vill man filma stationärt eller använda kameran som webbkamera så är detta en rätt påtaglig fördel jämfört med batteridummy och tillhörande strömadapter. Å andra sidan är Z5 en sämre videokamera...
 
Jag tycker att ögonfokus är suverän. Tar mycket bilder på min katt och ögonfokus fungerar bra. Fungerar säkert bra på människor också, men jag fotograferar inte mycket människor.
 
Jag tycker att ögonfokus är suverän. Tar mycket bilder på min katt och ögonfokus fungerar bra. Fungerar säkert bra på människor också, men jag fotograferar inte mycket människor.
Jag har mest försökt med fåglar och där tycker jag inte att det fungerar så bra, men jag har förstått att det ska fungera fint på hundar
 
Specarna har jag redan jämfört. Som sagt är det bara dubbla minnesplatser och lite längre batteritid som talar för Z5. Z6 är rejält bättre på flera andra punkter. Och prisskillnaden är endast 1,5 tkr (< 10%). Skillnaden blir ännu mindre om man köper dem med 24-70/4. Tänkte mest att det fanns "mjuka" parametrar som inte nämnts i specarna. Till exempel nämns inte topdisplay i jämförelsen du länkar till.

Hur som helst var jag helt inställd på Z5 först men nu ser jag ingen anledning att inte köpa Z6 istället. Prisskillnaden är ju försumbar.

Tack alla som hjälpte mig med valet!
Tror inte du ska vara så orolig för batteritid, jag har ännu inte sett några problem med Z jämfört med mina DSLR. Har varit uppe i över 1000 bilder och fortfarande batteritid kvar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.