Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Z1 vs. C-750

Produkter
(logga in för att koppla)

ToLu

Aktiv medlem
Denna frågan ställer jag främst till dem som har erfarenhet av båda kamerorna men alla som vet något skall känna sig välkomna att svara.

Jag vet att Z1 har 3,2Mpixels och C-750 har 3,9Mpixels men jag undrar varför dessa på papperet så pass likvärdiga kameror förutom detta uppenbara faktum skiljer sig så pass mycket i pris?

Hur är optiken, jag tror mig veta att olympus har mer erfarenhet av såna här extrema zoomar än minolta och därmed kanske kan ge bättre kvalitet, eller?

Funktioner och annat som skiljer dessa två kameror åt skulle jag också vara tacksam att ta emot information om.

Ställer dessa frågor eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av digitalkameror och förmodligen kommer att införskaffa en i denna prisklassen, med samma zoomomfång.

Underbart om så många som möjligt har åsikter!

Tack på förhand

/Tomas
 
Olympusen har klart bättre bildkvalitet..skillnaden är faktiskt ganska stor..sen är kameran dessutom mycket bättre byggd.
En annan stor skillnad är att på Olympusen kan man sätta på både filter och konvertrar via en adapter...en stor för del då kameran blir betydligt mer mångsidig.
Vill du ha en Olympus till samma pris som Z-1 så finns ju C-740...stort sätt samma kamera som C-750 men med färre pixlar (3mp)...även den ger klart bättre bildkvalitet än Z-1.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.