Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ytterliggare en tråd angående bröllopsfotografering =)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik1990

Aktiv medlem
Hej alla!

Ska som ni säkert förstår så kommer jag fota ett bröllop som kommer ske i början av september och har nu lite funderingar.

Det är mitt första böllop och fotar och det är dom medvetna om men ska självklart göra så gott jag kan.

Söker nu allmänna tips och trix hur du brukar göra samt på utrustning

Jag har en Nikon D90
50mm 1.8
16-85mm 3.5-5-6
70-300mm 4.5-5.6
Sb900 Blixt

Hur är det att fota med blixt i kyrka? Är det något att rekomendera eller föredrar ni ljusstarka gluggar?
Isåfall blir det lite jobbigt då jag endast har 1st sådant.
Brukar ni ta själva bröllops fotot innan ceremonin eller efter?

Söker helt enkelt tips och trix ni kan dela med er av. Självklart ska jag prata med paret innan angående önskelmål. Fick även ett förslag av syster att ta kort på samtliga i par när dom kommer in i kyrkan.

Tack på förhand//
Fredrik

Hur skall du hinna med att fotografera alla par som kommer in i kyrkan,del blir inte lätt om dom inte är med på detta och kommer i par så du kan plåta dom.

Har iofs aldrig fotograferat bröllop, men två synpunkter:

1. Du vill inte göra det här med bara ett kamerahus.

2. Möjligen blir det bättre bilder om du använder blixt under vigseln i kyrkan, men det blir ett sämre bröllop. Och brudparet och deras gäster är viktigare än dina bilder.

Först och främst, prata igenom bröllop med brudparet och skapa ett körschema med "måste bilder" och utrymme för spontana bilder. Med hjälp av körschemat så är det lättare att arbeta snabbt och få med alla bilder som Ni har pratat om. Tänker då även på när och detaljbilder.

Sedan träffas Ni innan bröllopet och testar miljö och poser. Allt för att både du och brudparet skall känna sig bekväm framför/bakom kameran och att Ni skall se vad som fungerar och tankar som inte var så bra. Där har du även möjligheten att testa gränserna med ljuset.

I kyrkan är det så klart allra bäst med det naturliga ljuset men om brudparet och prästen inte har något emot det, så kan det bli ett nödvändigt ont med en "försiktig" indirekt blixt.

Håll inte på att spring omkring inne i kyrkan. Tag hänsyn till cermonin och smit ut precis minuten innan det är över. Då kan du fånga brudparet och gäster när de går ur kyrkan.

Utanför kyrkan brukar de allra flesta brudparen stanna i porten så att övriga gäster får grattulera/kramas kasta ris, blåsa såpbubblor och allt vad som kan hända. Där skall du vara på hugget.

Jag använder alltid blixten när jag tar utomhusbilderna. En försiktig upplättningsblixt ger det där lilla extra och är helt klart nödvändig om det är en solig dag. Annars har du hopplösa mörka skuggor.

Själva brudkorten tar du innan cermonin. Efter cermonin har brudparet tappat fokus och alla gäster rycker och drar i brudparet.

Med rätt förberedelser, så plåtar du brudparet på 60 minuter, max 90 minuter om det inte är annat överenskommet.

Känn din utrustning utan och innan. Backup hus är naturligtvis bra att ha och det är bl.a. det som skiljer amatören från proffset. Proffset har alltid en plan B med tillhörande utrustning.

Inne i kyrkan kan det vara lämpligt med enbens stativ. Då kan du arbeta med lite längre tider. I övrigt så gäller det som sagt att testa innan och se var gränserna är för en acceptabel bild i naturligt ljus.

Hur skall du hinna med att fotografera alla par som kommer in i kyrkan,del blir inte lätt om dom inte är med på detta och kommer i par så du kan plåta dom.

Det är ett väldigt litet bröllop och enligt paret så kommer dom flesta i par, dom som inte gör det får det helt enkelt singel bild på. På det senast bröllopet min syster var på så hade fotografen gjort det, just för att få med alla och det där blev tydligen väldigt lyckat =)

Först och främst, prata igenom bröllop med brudparet och skapa ett körschema med "måste bilder" och utrymme för spontana bilder. Med hjälp av körschemat så är det lättare att arbe...............Massa text......

Tack för ett väldigt bra och enkelt skrivit svar!

Hej alla!

Ska som ni säkert förstår så kommer jag fota ett bröllop som kommer ske i början av september och har nu lite funderingar.

Det är mitt första böllop och fotar och det är dom medvetna om men ska självklart göra så gott jag kan.

Söker nu allmänna tips och trix hur du brukar göra samt på utrustning

Jag har en Nikon D90
50mm 1.8
16-85mm 3.5-5-6
70-300mm 4.5-5.6
Sb900 Blixt

Hur är det att fota med blixt i kyrka? Är det något att rekomendera eller föredrar ni ljusstarka gluggar?
Isåfall blir det lite jobbigt då jag endast har 1st sådant.
Brukar ni ta själva bröllops fotot innan ceremonin eller efter?

Söker helt enkelt tips och trix ni kan dela med er av. Självklart ska jag prata med paret innan angående önskelmål. Fick även ett förslag av syster att ta kort på samtliga i par när dom kommer in i kyrkan.

Tack på förhand//
Fredrik

Spännande Fredrik, hoppas det kommer gå bra och att du har is i magen. Jag har fotograferat två bröllop i sommar och har ungefär samma kamerautrustning som du..., här är mina erfarenheter och tips;

Pressa bröllopsparet lite innan angående att ni behöver gott om tid INNAN vigseln för fotografering. I båda fallen kom paret alldeles för sent och med andan i halsen..., och ont om tid är det sista man vill ha när man ska gestalta deras stora dag och få dem att koppla av och stråla av kärlek. Det kan tyckas taskigt att pressa några som redan känner sig pressade men ha det i åtanke när ni planerar att ses..., lägg till någon timme om du kan så att ni har marginal! :)

Använd din externa blixt och stativ inne i kyrkan, risken är att du har lång slutartid och handskak annars, det är inte kul alls. Jag har upplevt att det är svårare att stå framme vid altaret och ta bild på brudparet när de kommer in i kyrkan än att gå i förväg när ceremonin är över och ta bilder när de går ner för altargången. Varför vet jag inte riktigt men jag tror det har med ljuset att göra, när de går in står du i ljuset och de kommer från ett mörkt förmak. När de går ut har de ljuset med sig så att säga.

Testa dig fram inne i kyrkan innan vigseln går av stapeln för man vill inte ha obehagliga överraskningar där inne. Jag tycker det är svårt ärligt talat att fota där inne...men det kommer väl med erfarenheten.

Sen ett sista tips - glöm inte detaljerna! :) Arrangera små stilleben med ringar, blommor osv.

Lycka till!!!
Karin

Spännande Fredrik, hoppas det kommer gå bra och att du har is i magen. Jag har fotograferat två bröllop i sommar och har ungefär samma kamerautrustning som du..., här är mina erfarenheter och tips;

Pressa bröllopsparet lite innan angående att ni behöver gott om tid INN..........MASSA TEXT......

Tack för ett bra svar! Känns bra att få lite kött på benen =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar