Annons

Ytterliggare en Macrofråga

Produkter
(logga in för att koppla)

enSAM

Medlem
Har en 5DM3 och nu ska jag köpa ett makro, men vilket? Funderar, och funderar igen på Canon EF 100/2,8 eller Sigmas EX 150/2,8. Tycker att Sigmas objektiv är i tyngsta laget men räcker Canons 100/2,8 till eller blir småkrypen som ska fotas skrämda av att jag kommer för nära? Andra för/nackdelar på respektive objektiv. Prisskillnaden, betydelselös.
Samuel

Har ingen erfarenhet från någon av dem. Ska du bara fota insekter så är den längre brännvidden att föredra. Skulle då välja den framför 100/2,8.
Men pratar du om den nya 100 L IS så skulle jag nog välja den framför Sigman. Speciellt om du ska ha allround-macro.
/robban

Jag har ett Tamron 90mm macro som jag fotar insekter med, brukar inte va nåt problem alls.
Går du dessutom ut senare på eftermddagen brukar dom sitta och vila sig och orkar inte flyga iväg.

igår fotade jag sländor, jag kom så nära att sländan klättrade upp på objektivet och satte sig där :p

tycker du att sigmas är tungt så hade inte jag valt det, kan va rätt obekvämt att fota macro ibland, och då är det ju skönt att ha nåt som är lätt i jobbiga ställningar.

Hej Samuel, titta gärna på www.makrofokus.se , där bland bloggarna eller genom sökning i forumet hittar du mycket info om makrofotografering och utrustning. Den som skriver där tillsammans med mig är "årets naturfotograf John Hallmén".

Har en 5DM3 och nu ska jag köpa ett makro, men vilket? Funderar, och funderar igen på Canon EF 100/2,8 eller Sigmas EX 150/2,8. Tycker att Sigmas objektiv är i tyngsta laget men räcker Canons 100/2,8 till eller blir småkrypen som ska fotas skrämda av att jag kommer för nära? Andra för/nackdelar på respektive objektiv. Prisskillnaden, betydelselös.
Samuel

Det är inte alltid så jätteviktigt att vara jättenära!.Bilder av den sorten finns i överflöd. Då kan det vara intressantare att berätta något med bilden, t ex vilka växter småkrypen är på och lever av osv. Du har Canonhus, då skulle jag utan att tveka välja Canonoptik. Inga piratobjektiv alltså. Det heter visst inte så numera. Man får då optik med bättre mekanik, säkrare kontakt med huset. Robustare grejor helt enkelt. Man kan jämföra Nikons Micro Nikkor 105 mm med Tamron 90 mm. Nikonobjektivet är en stor och tung pjäs som verkligen känns stabilt medan Tamronobjektivet känns plastigt och ömtåligt och med osäker koppling mot huset. Kvalitet är värd prisskillnaden. Nikons 105:a är helt underbar att använda. Förmodligen får du samma sak med Canonoptiken.//K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar