Annons

Yrkesfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

cerox

Aktiv medlem
Jag köpte för ett tag sedan en Minolta 505si. Nu har jag använt denna i cirka 5 månader och börjat känna att detta är vad jag vill hålla på med. Jag har iof alltid gillat att ta bilder, men det är nu som jag har en "riktig" kamera.
Om jag nu vill "gå vidare" och bli yrkesfotograf. Hur bär jag mig åt?
Jag har en dröm att kunna leva på det här inom en 10 års period. Jag är 30 år, är det försent att bli yrkesfotograf?
Detta var många frågor, men jag hoppas att det finns någon som vill hjälpa mig att besvara mina frågor.

Ligger själv på amatörnivå, men det enda som krävs för att bli "yrkesfotograf" är ett brinnande intresse, samt en sjuhelvetes tjock plånbok, film samt tillbehör är inte billigt, iaf inte i början när man får bekosta allt själv.

Har du bara intresset, och att du försöker utvecklas hela tiden spelar din ålder ingen roll, fortsätt plåta, utveckla dig själv så att du hittar din "nisch".

Vägen till att lära sig allt inom foto är lång, mycket lång.
Men man kan klara sig långt genom att ha ett öga för det man plåtar, tex genom att vara på rätt plats vid rätt tillfälle och få en bra bild när ngt händer.

Har du väl ett par gånger fått med en bra bild i tex den lokala tidningen, så finns risken att dom själva hör av sig till dig.

Lycka till med allt.

/Tobbe

Befinner mig också i den situationen. Jag har en kommentar angående åldern. Helmut Newton är 81år och "still going strong".

Så det gäller att vara envis och visa vad man går för. Man får ingenting gratis. Vilket bildchefer på vissa lokaltidningar borde lära sig också. Deras intresse brukar svalna en del när man nämner att man vill ha betalt i enlighet med de avtal som finns på marknaden.

Mvh
Maverick

Hej
ha inte för stora förväntningar att kunna leva på det. Börja smått.

Ett bra tips är.
Fråga dig själv vad du har för special intresse utöver fotografering. Är det t ex
Fiske, Friluftsliv, Äventyr eller andra intresseområden?
I så fall kan du prova med att göra en egen artikel om ämnet med bilder och text för att sända in ditt material till någon Redaktör på någon lämplig facktidsskrift i detta ämne.

Så här började jag, men kan ännu inte försörja mig som fotograf på heltid.

Lycka till.

Ska ge några tips på vägen mot "yrkesfotograf". Vet inte riktigt vad som menas med yrkesfotograf. Jag går ju i skolan, men alla mina inkomster jag har kommer från foto, och därför kallar jag mig yrkefotograf vid 15 år ålder. Det retar så klart många som säger att jag är grön amatör...

Steg 1 till att börjar få stålar att rulla in är att lära sig skriva lite. Sällan lokalblaskan köper enbart bilder av nybörjare. Det är bra om man har en text till.
Hitta på något riktigt luffigt som händer i din hembygd, fotografera det, skriv en text och traska upp till tidningen. Där snackar du med en redaktör för lämplig sida eller NYHETSCHEFEN. Ingen bildchef, som en del säger, i alla fall inte på lokaltidningar.
Sen är det bara att hoppas. Ös bilder över dem! Innan jag skapade tät kontakt med tidningen täckte jag en massa föreställningar, som i slutänden ressultetade i att en av tidningens fotografer kom leende in igenom dörren då jag hade tagit en halv film.

Åker man på lite resor kan man sälja bilder till t.ex. en höstbilaga som lokaltidningen ger ut.
Nu springer jag på fotoavdelningen flera dagar i veckan. Och till det bästa: alla de tunga gluggarna ligger framför fötterna på en, till utlåns. (Då är det bra om man har samma kameramärke som tidningen, i mitt fall Canon).

Viktigt: terrorisera stackarna tills de slänger ut dig. Då tar du nästa tidning.

Jag är hobbyfotograf liksom du - mina tankar nedan ska ses ur det perspektivet...

Yrkesfotograf är ju ett samlingsbegrepp för massor av inriktningar, t.ex. porträtt, produkt, industri, reklam, press, sport, natur, reportage, action, konst, polis, museum, osv. osv. Olika inriktningar ställer antagligen delvis olika krav.

Här är några mycket generella råd (varav flera redan har nämnts ovan) som kan ge långsiktig framgång inom fotografi, oavsett vart man vill nå:

Mod/experimentlusta
- våga experimentera, våga misslyckas, våga bli sågad. Våga bryta mot konventioner, pröva att göra tvärtemot.

Tålamod/envishet/disciplin/planering/hängivenhet
- jobba, jobba, jobba, slösa med film, utvärdera resultatet. Jobba igen.

Intresse för all sorts fotografi, bild och konst
- läs böcker, gå på utställningar, diskutera bild med andra, kommentera bilder på fotosidan, låt dig inspireras av allt och alla, det utvecklar bildsinnet.

Intresse för motivet
- det är självklart lättare att ta bra bilder av något som man är genuint intresserad av och påläst om.

Stolthet/självförtroende
- våga vara stolt över dina bilder, även om inte alla andra tycker om dem. Det går inte att tillfredsställa alla!

Skrivförmåga
- det är troligen lättare att sälja in ett "färdigt" reportage med text och bild, annars måste ju köparen hitta någon annan som kan skriva text till dina bilder. Alternativt kan man leta upp någon skribent att samarbeta med.

Projektidé
- det är bra att tidigt ha en idé om vad man vill berätta med sina bilder och jobba därefter. Visst kan planlös fotografering ge enstaka lyckoskott, men det blir sällan helgjutna kollektioner. Sedan kan man modifiera projektidén under arbetets gång, om det behövs.

Bilden i centrum
- låt inte pryl-och teknikintresset dominera över bildintresset. Det är alltid slutresultatet, bilden, som är det viktiga. Häftiga fotoprylar är inte alltid till hjälp, ibland är de rentav ett hinder. Snegla inte för mycket på vad andra har. Köp nya prylar först när du verkligen behöver dem.

Återkommer med mer idéer senare. Kan inte påstå att jag själv lever upp till allt detta, men jag försöker sträva i den riktningen.:)

Mvh/Acke

Tack för alla svar

Det är verkligen roligt att ställa frågor i detta forumet för man får en massa olika svar.
Egentligen vet jag inte i vilket fack jag vill jobba. Det enda som jag egentligen vet är att jag vill tjäna pengar på att fotografera. Nu senast fotograferade jag på en fest för en släkting. Naturligtvis tog jag inte betalt. Bara för själva framkallningen. Jag vill kunna bli en allsidig fotograf. Kan man vara så bred som att "plåta" på fester och även i naturen?

Men det jag mest vill göra nu är att lära mig mera om fotografi. Jag läser och läser, men känner att jag vill göra något rent praktiskt. Jag skulle vilja gå hos en fotograf som praktikant. Göra allt det som inte han själv vill göra, tills jag lärt mig mer. Såg i Tidningen Foto att det delas ut pris till Årets Assistent. Man kanske skulle satsa på det.

Som ni märker har jag huvudet fullt med idéer och frågor.

Jag återkommer med mera.

Ytterligare ett inlägg: Att vara duktig på att fotografera är bara knappt 50% av receptet till framgång inom yrket. Det är minst lika viktigt, eller viktigare, att kunna sälja bilderna. Att hitta köpare, våga ta kontakt med olika presumtiva kunder, få dem att nappa och sedan att behålla dessa kontakter. Förutom fotograferingen tillkommer en massa annat jobb som du måste vara beredd på att lära dig. Du måste kunna sköta en egen firma med allt vad det innebär i bokföring - räkna inte med att du kommer att ha råd att låta en revisor göra jobbet de första åren. Ska du syssla med reklamfotografi bör du vara händig och lagd åt det estetiska hållet, inte bara vad gäller din bildsyn (från vilken vinkel en produkt ska fotograferas) utan även vad du kan skapa med en produkt - miljö, ljussättning, eventuellt efterarbete i dator. Som porträttfotograf lär du inte bli fet. De största förtjänsterna gör man på efterbeställningar av förstoringar, inte på fotograferingen. Natur är en av de svåraste områdena att livnära sig på. Receptet kan vara att försöka göra lite av varje, om man inte är alldeles enastående duktig på en viss typ av fotografi och snabbt kan göra sig ett namn inom detta.
Att vara hobbyfotograf kan vara nog så stimulerande som att vara yrkesfotograf. Skillnaden mellan hobbyfotografen och yrkesfotografen är att den senare är duktigare på att sälja sina bilder - inte på att ta dem!

Lycka till, vad du än beslutar dig för.

Christian

Bäst att vara amatör

Det är inte de roligaste uppdragen som ger pengar. För att helt leva på sin fotografi måste man slita stenhårt, Det är mycket pengar som måste in. Produktfotografering, gruppbilder, personalbilder - det är sånt som ger pengar.

Själv har jag levt några år som heltidsfotograf. Min privata fotograferande led under den tiden. Nu har jag reportagefotografering som en del av mitt jobb som informatör. Det är en lagom nivå som inte kväver mitt privata fotograferande och som dessutom ger ett varierat arbete.

En klassisk kombination är deltids biologilärare och deltids naturfotograf.

Om du vill bli yrkesfotograf, var beredd på att slita hårt, säga ja till alla jobb och alltid göra ditt bästa.
Annars är det en fantastisk hobby som som kan finansieras genom en del fotouppdrag.

Ett par tips ang. att bli yrkesfotograf. Kolla med SFF och BLF, de har synpunkter på vad som nenas med begreppet yrkesfotograf.
Ta reda på vad du vill plåta, om det inte bara är pengar som intresserar dig.
lycka till
anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar