Jag är hobbyfotograf liksom du - mina tankar nedan ska ses ur det perspektivet...
Yrkesfotograf är ju ett samlingsbegrepp för massor av inriktningar, t.ex. porträtt, produkt, industri, reklam, press, sport, natur, reportage, action, konst, polis, museum, osv. osv. Olika inriktningar ställer antagligen delvis olika krav.
Här är några mycket generella råd (varav flera redan har nämnts ovan) som kan ge långsiktig framgång inom fotografi, oavsett vart man vill nå:
Mod/experimentlusta
- våga experimentera, våga misslyckas, våga bli sågad. Våga bryta mot konventioner, pröva att göra tvärtemot.
Tålamod/envishet/disciplin/planering/hängivenhet
- jobba, jobba, jobba, slösa med film, utvärdera resultatet. Jobba igen.
Intresse för all sorts fotografi, bild och konst
- läs böcker, gå på utställningar, diskutera bild med andra, kommentera bilder på fotosidan, låt dig inspireras av allt och alla, det utvecklar bildsinnet.
Intresse för motivet
- det är självklart lättare att ta bra bilder av något som man är genuint intresserad av och påläst om.
Stolthet/självförtroende
- våga vara stolt över dina bilder, även om inte alla andra tycker om dem. Det går inte att tillfredsställa alla!
Skrivförmåga
- det är troligen lättare att sälja in ett "färdigt" reportage med text och bild, annars måste ju köparen hitta någon annan som kan skriva text till dina bilder. Alternativt kan man leta upp någon skribent att samarbeta med.
Projektidé
- det är bra att tidigt ha en idé om vad man vill berätta med sina bilder och jobba därefter. Visst kan planlös fotografering ge enstaka lyckoskott, men det blir sällan helgjutna kollektioner. Sedan kan man modifiera projektidén under arbetets gång, om det behövs.
Bilden i centrum
- låt inte pryl-och teknikintresset dominera över bildintresset. Det är alltid slutresultatet, bilden, som är det viktiga. Häftiga fotoprylar är inte alltid till hjälp, ibland är de rentav ett hinder. Snegla inte för mycket på vad andra har. Köp nya prylar först när du verkligen behöver dem.
Återkommer med mer idéer senare. Kan inte påstå att jag själv lever upp till allt detta, men jag försöker sträva i den riktningen.
Mvh/Acke