Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Yashika-D

Produkter
(logga in för att koppla)

D.K

Aktiv medlem
Var hemma hos min farmor och farfar och hittade den kameran undanlagt i en liten hylla, har försökt att hitta lite info om den på internet men hittar inget. Vad är det för någon kamera och vad skulle det kosta om man lämnade in den så att nån kunde serva den? Jag vet ju inte om den är trasig men det kan ju vara bra att låta någon gå igenom den.

Skriver du Yashica med c istället för k så fpr du många träffar i Google. Här är en manual t ex.

Yashica gjorde bra tvåögdingar. Hur just D-modellen är har jag dock ingen koll på.

Jag antar att kameran har ett Yashikorobjektiv?

Det är ett enklare trelinsigt objektiv som ger mjukt resultat vid stora bländaröppningar, och fin skärpa nedbländat till 11 eler mer.

Yashinon heter det fyrlinsiga objektivet av tessartyp, som är mycket bra. Trelinsiga Yashikor och det stora negativformatet ger dock även det mycket fina bilder, som slår det mesta i småbildsväg.

Min farfar hade en Yashica-A, som är den enklaste av de kamerorna, men den har gett många fina bilder till albumen, och de kan förstoras ordentligt. Jag fick kameran som leksak av farfar när jag var liten, så den är inte mycket att ha nu, men jag lärde mig en del. Jag gav i januari en fin Yashica-A till min far när han fyllde 60. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar