Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Xz-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Ryms lätt i och lätt att bära i skjortfickan

Kanon-bilder :) !!
Kollade även in dina bilder på DPReview forumet.
Man måste bara skaffa en sådan kamera :)

Tack för trevliga kommentarer.

Kameran som är så liten och lätt överraskar positivt, ger lite porträttblurr, behöver knappast använda blixt, trivs i dåligt ljus, samt är en rapp kamera som fokuserar snabbt.

Olympus har gjort rätt i att satsa på en ljusstark optik med IBIS i kameran. Bildstabilisering med OIS kräver extra rörliga linselement i objektivet som i jämförelse därmed blir större och ljussvagare för samma sensorstorlek. Med ljusstarkare optik minskar även behovet av bildstabilisering, samt för de motiv som ändå rör sig.

Men samtidigt ska man komma ihåg att det inte är en systemkamera. Men ett bra komplement är det.

Jo, det tycker jag allt, i klass med LX5 i alla fall

Går det att ta actionbilder? Hänger AF och avtryck med?

E-3'an har ju inga SCN (scene modes), så jag är lite ringrostig med användandet av dessa. Men gamla E-300 hade sådana på ratten som jag brukade använda, däribland "SPORT" läget som ställer in sekvensexponering och prioriterar snabba slutartider i exponeringprogrammet. Vidare Auto-ISO, Blixt-Auto, samt Ansiktsigenkänning.

Många av de här parametrarna förblir naturligtvis låsta och kan heller inte ändras i SCN-mode. T.ex. "FOCUS TRACKING" fungerar inte i SPORT-läget. Kameran tar ett par bilder i sekunden, hur länge har jag inte provat - beror dels på bildstorleken i pixlar samt kanske till att någon buffert fylls, eller tills att minnsekortet är fullt?

Testarna hos DPREVIEW brukar redogöra för dessa, då den tillhörande .pdf-manualen inte är något för sifferbitare.

Här lånar jag därifrån ett stycke om kamerans Performance

In continuous (sequential) mode:

•JPEG (Fine): around 2fps until card fills
•RAW around 2fps for 50 frames (recovery time 5 sec)
•RAW + JPEG around 2fps for 14 frames (recovery time 7.5 sec)
There are also two high-speed burst modes. The first, Hi1, promises 7fps and can be used at resolutions up to 2560x1920 (5MP), while Hi2 offers 15fps at up to 1600x1200 (2MP).

•Hi 1: around 7fps for 100 frames (recovery time around 6 sec)
•Hi 2: around 15fps for 61 frames (recovery time 5 sec)

Fokus är det bästa jag sett på någon kompaktkamera, vilken är snabb, säker och fungerar ner till totalmörker, eftersom den har en stark LED för hjälpljus till dito.

Att fota RAW+JPEG är ingenting att bekymra sig för heller, kameran blir normalt inte långsammare för det. Vidare är Olympus .ORF filer komprimerade till ~10MB, ca bara dubbelt så stora mot 3648x2736 JPEG-filerna.

Bildprocessorn TruePicV är samma som i PEN.

Better panoramas with the Olympus XZ-1

Jag har alltid gillat att ta panoramabilder sen min första Canon Digital Ixus S100.
Med den var det dels enkelt att fota med hjälp av den transparenta hjälpbilden till stöd, dels var det bifogade programmet enkelt och hyfsat kraftfullt. Jag saknade denna möjlighet att med guider ta panorama hos DSLR, men hittade andra bra program såsom MS Windows Live Photo Gallery och Hugin Photo Panorama.

Nu har jag haft möjlighet att leka lite med nya XZ-1 och ta en hel del panorama-bilder. Kameran erbjuder tre alternativa metoder för att konstruera panoramabilder, varav två inbyggda i kameran. Några exempel här nedan, men de finns i ett större format i den här tråden på ett annat forum:

■ Better panoramas with the Olympus XZ-1

Bilagor

• xz-1_pano400.jpg
    xz-1_pano400.jpg
    68.7 KB · Visningar: 1,013
videokomprimering MPEG-4 AVC/H.264

Olympus SZ-10, SP-610UZ, TG-610, TG310, µ 7050, dvs 5 av de nya kameror som just lanserats filmar i 1280 x 720 pixels HD movie (MPEG-4 AVC/H.264), dvs. med det modernare och mer komprimerade videoformatet. Samtliga dessa har bildprocessorn TruePic™ III+, som även finns i systemkamerorna E-30 & E-620.

Däremot har XZ-1 samma bildprocessor som i PEN-kamerorna, TruePic™ V. Denna senare torde vara kraftfullare och energisnålare än föregångaren, vilket märks eftersom XZ-1 är en otroligt reaktionssnabb kamera på alla sätt. Att fota i råformat slöar inte ner nämvärt, bufferten är stor och snabb, kamerans autofokus nästan lika snabb som på en DSLR i dagsljus, samt faktiskt snabbare i mörker m.hj.a. AF-belysningen (LED).

Det är knappast troligt att en f/w uppdatering kan åstadkomma ett tillägg i videokomprimering för XZ-1, eftersom en sådan processkrävande funktion snarare implementeras i hårdvara. Vi kan däremot se fram emot att nästa iteration av XZ-2/XZ-10 torde kunna erbjuda H-264 komprimering.

SDHC & SDXC minneskort till XZ-1

Ett 8 GB SDHC räcker till ca 30 minuters video med en XZ-1 camera, samt 16GB räcker till ca en timme. Videokodningen är MJPEG och alltså inte så komprimerat som H.264.

Flashminne är relativt billigt, så minst 8GB bör man nog ha, helst 16GB för att ha lite marginal med video. Även riktigt stora SDXC minnen stöds. Kameran har dessutom ett disponibelt internt minne (~55MB), som räcker till ca 17 bilder i största formatet och med normal JPEG-komprimering.

XZ-1 har samma inkråm som PEN-kamerorna och är därför väldigt snabb samt har en ansenlig buffert. Kameran är därför relativt okritisk på val av minneskort, men väljer man åtminstone 133x, så klarar man många kamerors krav för HD video.

• 10 MB/s = 066x
• 15 MB/s = 100x
• 20 MB/s = 133x
• 30 MB/s = 200x
• 40 MB/s = 266x
• 45 MB/s = 300x
(1x is related to r/w speed for CD-ROM at 150 kB/s).

Bilagor

• P2177253r400.JPG
    P2177253r400.JPG
    59.6 KB · Visningar: 1,309
Powering your XZ-1 (LI-50B & LI-50C)

.
Olympus LI-50B batteri (3.7V, 925mAh, 3.5Wh) tillverkas av Sony och är identiskt med Pentax D-LI92 och Ricoh DB-100 batterier. Det innebär att man kan köpa en originalladdare från antingen Olympus, Pentax, eller Ricoh och ömsesidigt ladda motsvarande batteri från någon av dessa tre fabrikanter.

Till stöd för detta antagande synes att Energizer grupperar dessa tre batterier till en modell:
http://www.energizerbatteries.com/productList.asp?device=DIGCAM

iPod och iPhone användarna är vana med att ladda via USB-sladden. Därför är det många som uppskattar att man enkelt kan ladda även sin kamera via USB, i bilen, på motorcykeln eller den här tiden på året, även på snöskotern. Vad man behöver är Olympus specialsladd CB-USB6. (Alltså inte sladden CB-USB4 med den vanliga mini-USB kontakten som E-3/E-5 använder).

LI-50B batteriet till Olympus XZ-1 kan även laddas i en separat laddare för anslutning till 230V. Den heter LI-50C och laddningstiden anges till 2 timmar.

Bilagor

• P2147240e400.JPG
    P2147240e400.JPG
    58.7 KB · Visningar: 1,362
Hur klarar denna av att leverara JPG?
Tycker att min LX3 som varit i användning i 3 år klarade av detta fint. Nu vill jag inte ha teknikrunkande som har känsla, utan användar fakta i detta. Nån som vet på riktigt?

Jag vet inte riktigt men den har ju samma bildprocessor som min E- P1 som är mästerlig i jpg. Olympus överlag har gott rykte där, mycket gott...

Ännu en test av XZ-1, denna gång från Camera Gear Guide

- Lyriska över bildkvaliteten, tack vare det ljusstarka objektivet.
- Olympus erkända kvalitet på färgerna vid JPEG.
- Samma klagovisa beträffande avsaknad av "Noise Filter" kontroll, samt AEL lock.

Inget allvarligare än vad som går att rätta till vid en f/w uppdatering, Olympus har ändå lyckats synnerligen väl vid deras första iteration av sin comeback i P&S flagship-segmetet.

"This makes our final recommendation a little tricky, since we feel that for most enthusiasts, the XZ-1 goes beyond just “Highly Recommended”. Call it “Blue Ribbon” or “Gold Star” or whatever you like, but for us the XZ-1 earns our first “Essential” rating of the year. Compact enough to have with you all the time, easy to use, and truly adept at taking great pictures, the XZ-1 may be a latecomer, but it is the front-runner in a very talented pool of contenders."

Ref:

Firmware uppdatering för XZ-1 (ver 1.0 -> ver 1.1) (2011-03-03)

Firmware Update for OLYMPUS DIGITAL CAMERA
[ XZ-1 ]
- Problem som uppstod med POWER knappen för blixten är löst.

Firmware Update for OLYMPUS DIGITAL CAMERA
[ XZ-1 ]
- Resolved issue that occurred when the POWER button of the dedicated flash units was operated.

Kollade med min gamla FL-36 före och efter f/w uppdateringen och problemet nu löst med att kameran fortfarande väntade på den externa blixten även när den stängts av.

Ingen kritisk anledning att uppdatera för de ägare som inte använder Olympus TTL-kapabla blixtar eller t.ex. Panasonics dito. Ifall man inte vill träna på förfaringssättet med att uppdatera kameran förstås.

Undrar om Olympus är lika benhårda som Canon, att det är på kamerainnehavarens egen risk som man flashar programvaran; You Fail! -> You Loose!

Ref:

Nån här som har en XZ-1? Jag kollade på en och blev lite förbryllad över skärmen när jag hade den i preview-läge. Vinklade jag kameran lite blev den något grön-tonad.

Förmodar att det sitter en Samsung OLED (skärm) i XZ-1, tydligen med samma spec som i deras egen EX1.
Nu har jag ju klistrat ett skydd över displayen, men visst den drar åt grönt vid kraftig vinkling. Inget jag har funderat på hittills, men möjligen ett problem för de som står bredvid och sneglar på min kameras skärm.

Capdase Screen Protective Film 3.5" | ScreenGUARD ARIS

.
Med de goda erfarenheterna av Capdase ARIS displayskydd till mina båda DSLR E-400 & E-3, så beställde jag ett universellt i storlek 3.5" för min XZ-1 hos Scandinavian Photo. Tyvärr finns ingen exakt tillklippt folie för XZ-1 som ju har en 3" skärm (50x71mm), men med ett sidbreddsförhållande någonstans emellan 3:2 och 4:3. Visst skulle en 3" kunna användas, då slipper man ta fram saxen så att tillpassningen blir enklare, men till slut är jag ändå nöjd med den tillklippta.

Ref:

Köpte nämnda LCDskydd på Scandinavian Photo, Malmö till min XZ-1.

Jag behövde inte använda saxen, den graden som går utanför resp gavlar fördelade jag jämnt över gavlarna,
så jag kan lugnt rekommendera att kolla noga hur det kommer att bli innan applicering.

/Arne

Jag behövde inte använda saxen, den graden som går utanför resp gavlar fördelade jag jämnt över gavlarna,
så jag kan lugnt rekommendera att kolla noga hur det kommer att bli innan applicering.

Får backa på denna eftersom LCD-skyddet ville lossna i kanterna.

Det nya som sitter på nu har jag klippt 2-3mm på ena långsidan och ena gavelsidan.

/Arne E

Den gamla borde ha kunnat rengöras i diskmedel och vatten, samt torkats med en hårtork/varmluftpistol. Fast med en sprillans ny folie, så slipper man förstås sånt pyssel.

Efter två månader så är jag fortfarande nöjd med min skyddsfolie, enkel att torka ren, samt sitter fint utan några luftbublor eller damminneslutningar.

Jag har läst att den inte har en AEL-låsknapp eller nåt... fattar inte riktigt, men om man riktar kameran mot ett ansikte t ex och trycker ner avtryckaren till hälften kan man väl omkomponera bilden och behålla exponeringsvalet tills man tar?
Annars hur exponeringsjusterar man? Kräver det mycket knappande?
(funderar på denna då min pen-1 inte är så fickvänlig, eller en S95, å S95 kan man sätta exponeringsjustering på objektivratten, verkar bra)

Ehum, okej, svaret på sista frågan är att man snurrar på ratten på baksidan right?

Ja okej, man får omkomponera både fokus och exponering samtidigt, okej, ingen jättestor grej att missa, kanske?

Kände på en S95 idag och det verkar va det enklaste, man fokuserar och exponerar mot ansikte t ex, sen så omkomponerar man och skärpan är ju kvar men vill man nu justera exponeringen görs det enkelt med ratten runt objektivet som man redan håller i, riktigt enkelt och bra. Men med Xz-1 får jag snurra på den bakre lilla pillratten, mindre bra, eller använda manuell om jag ska använda objektivratten.

Senast ändrad:
Förlåt, men om man ställer in den i Custom mode "C" på inställningsratten kan man då tilldela objektivratten exponeringsjusteringsfunktion? (så den blir som en S95)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar