Annons

Xz-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Early adopter

.
Skulle gärna vilja ha haft med en liten kamera i skidbacken, men tyvärr hinner nog inte XZ-1 ut på den svenska marknaden i volymer innan dess. Nåväl, lika bra att jag sällar mig till de entusiaster som redan står i kö för kameran. Tills dess får jag släpa med en lite större kamera i backarna.

Nu funderar jag på vilka tillbehör som är nödvändiga alt. vilka man kan vara utan.

Ref:
 
Men om den mestadels ska användas i backen så känns ju nästan S95 smidigare & ljusstyrkan bör ju räcka, bara en tanke...

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
 
Behöver nog ta en funderare till...

.
S95? Jo, men visst! Ju mindre, desto bättre om man ska ha med kameran på skidturen. Nackdelen är att dessa P&S kameror med dess små batterier är mycket känsliga för kyla. Har haft ett antal Canon Ixusar, vars batterier tappar ork i kyla. Därför bärs kameran eller ett löst batteri i den varmare innerfickan.

Panasonic med sina LX3 & LX5 var de modeller som först väckte intresset för en kompaktkamera igen. S95 kom senare än dessa, fast just ett litet batteri för den modellen är också den kritik som dpreview i sitt 2010 Enthusiast compact group test påvisar. S95 faller därför bort i mitt urval, kanhända duger den som en shirt/shorts/kamera som mina Ixusar. Med samma resonemang borde mitt val därför bli Lumix LX5, som med sina iterationer bara blivit bättre med åren. Dessutom passar ju Olympus/Metz/Nissin blixtar med automatik i blixtskon. Bäst på video är ju dessutom Panasonic-kameran.

Sen kom nu Olympus ZX-1 med dess främsta attribut en ljusstark optik, 3" OLED, samt möjlighet att koppla till en erkänt bra elektronisk sökare VF-2. Vana med Olympus färger, filer och råkonvertering ser jag som en bonus. Förmodligen med en Panasonic-sensor, vilken inte riktigt når de prestanda som de Sony-sensor försedda kamerorna presterar enligt dpreviews tester.
 
Härligt och se att olympus fixade en grym kompaktkamera :) Fick bättre betyg än de andra kompaktkameror till och med bättre än G12, thumbs up!
 
Hann knappt ta en funderare till...

.
förrän telefonen surrade till med ett SMS, att nu fanns kameran att hämta i butiken.
Amerikanska DPReview gav ju kameran en Gold Award, så varför inte löpa linan ut, när jag ändå hade förhandsbokat kameran. Här är de första bilderna, tagna i närheten av butiken.
 

Bilagor

  • P1271851s400.jpg
    P1271851s400.jpg
    49.9 KB · Visningar: 1,007
  • P1271853s400.jpg
    P1271853s400.jpg
    59.6 KB · Visningar: 994
  • P1271859s400.jpg
    P1271859s400.jpg
    59.9 KB · Visningar: 1,004
Fina bilder! Efter att ha sett de första testbilderna på Dpreview var jag skeptisk, men nu har jag ändrat uppfattning. På jämförelsebilderna ser Xz-1 t.o.m. ut att vara klart bättre än S95, och den som jag var så nöjd med.

Vet inte hur jag ska göra nu. Har lust att prova en Olympus efter allt man har läst om deras fina JPG.
 
Tack för bildkommentaren.

S-95 tillhör ju i princip samma generation av kameror som XZ-1, LX5. Fast om den här kameratypen är den man oftast använder, så varför inte om den nu testas vara bäst. Alltid kul med en vinnare.
 
Objektivets ljusstyrka är den magiska formeln

.
Kameran är grym, vida skilt från de P&S som har några år på nacken. Fokuserar i alla väder, hjälpljuset är ett lyft, bildstabiliseringen likaså. Den lilla blixten fungerar utmärkt då objektivet är så ljusstarkt samt lyser ut väl. Tillfällena då man behöver en extern blixt är lätt räknade.

Riktigt proffsiga blixtbilder med de externa blixtarna, synd bara att inte den inbyggda kan köras simultant med den externa, som på de gamla FT-kamerorna E-300/E-330.

Video med digital zoom fungerar utmärkt. Zoomning vid filmning går mjukt och tyst, autofokusen släpar efter något i det allra svagaste ljuset vid video, eftersom hjälpljuset då inte används.

Laddar batteriet gör man via USB-sladden, med batteriet i kameran. Då kan man inte fota med den, men det går att titta på de lagrade bilderna. Vet inte om man behöver en separat extern laddare, men en sådan finns, LI-50C.

Kör med ett billigt 16GB SDHC-kort som klarar 20MB/s (133x), ett class6 kort, SanDisk Extreme som klarar tempomfånget [-25...+85]ºC, men vad klarar batteriet LI-50B och själva kameran? Har ett extra batteri, bra vid kyla eftersom ett kan förvaras i en varmare innerficka.

Kameran känns solid i bygget, luckorna är stabila, ringen runt objektivet likaså. Det enda som jag tycker är för mjukt är kontrollratten på baksidan, den var jobbig att finlira med stelfrusna fingrar i -7ºC kyla idag, förhoppningsvis lär jag mig motoriken så småningom.

Visst syns det i 100% pixelnivå att man har att göra med en P&S sensor, så med den sensorn som utgångspunkt har man lagt till det bästa i form av ett ljusstarkt objektiv med lagom zoomomfång och en rapp och bra bildehandlingskedja därefter. Resultatet är en vinnare.

Basic Manual är på 29 språk, men eftersom kameran är så enkel, bara på 5 sidor.
Bruksanvisningen i .pdf format ligger på en CD och är på 94 sidor svenska.
CDn innehåller programmen Viewer 2 samt ib, sagda brux, samt en länk till registrering. Försökte registrera mig, men XZ-1 fanns ännu inte med som valbart alternativ.

Imponerande att Olympus fått ut kameran så snabbt på marknaden, de har nog lärt av de stora, så det är kul att de ger den nya kameran så bra lanseringsförutsättningar. Ångrar inte att man hoppade på att vara en "early adopter" än så länge i alla fall.
 
Ser sanslöst bra ut men hur man kunde glömma AEL/AFL-knappen förstår jag inte, den faller faktiskt för mig pga det då jag använder den oerhört ofta.

Jag var helt inne på denna men hittade ett P-E1 demoex med två objektiv & sökare för vidvinkeln billigt & det känns bra nu, var mycket osäker ett tag om jag gjorde rätt eller ej.

Nu är jag dock insnöad på att köra mitt 17mm med den medföljande sökaren men helt klart så är XZ-1 ett smidigare samt ett mångsidigare alternativ för de flesta...

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
 
Tack för bildkommentaren.

S-95 tillhör ju i princip samma generation av kameror som XZ-1, LX5. Fast om den här kameratypen är den man oftast använder, så varför inte om den nu testas vara bäst. Alltid kul med en vinnare.

Jag är som sagt väldigt nöjd med S95. Det är egentligen bara följande saker som stör mig lite:

-Att man "tappar" i bländare så fort man zoomar det minsta. Detta är det största problemet för mig och leder till att jag i stort sett enbart använder kameran på 28mm.

-Färgerna på ISO 800 och uppåt blir väldigt onaturliga (ofta överdrivna). Detta vet jag dock inte om EZ-1 är bättre på, och jag kan ju fota RAW vid dessa tillfällen, så är det nog inget problem egentligen.

-Flare i motljus. Återigen vet jag inte om Olympusen är bättre.

Har bestämt mig för att vänta nån månad. Då hinner priset gå ner lite och kanske finns det då omdömmen från folk som har testat både S95 och Xz-1. Det är trots allt bara min andrakamera och S95 är perfekt för det mesta som jag har den til (skidåkning och liknande).
 
.
Laddar batteriet gör man via USB-sladden, med batteriet i kameran. Då kan man inte fota med den, men det går att titta på de lagrade bilderna. Vet inte om man behöver en separat extern laddare, men en sådan finns, LI-50C.
Är det fortfarande en propriär USB kontakt i kameran? Vore bra om kameratillverkarna också kunde gå över till micro USB som de flesta mobiltillverkare har gjort. Bra att det går ladda batteriet via en USB kontakt.

Fina bilder!
 
Olympus 12-poliga multi-kontakt med tre funktioner

Olympus är inte ensam om att trycka ihop fler funktioner i en enda kontakt, men tråkigt att inte fabrikanterna enats om en dylik standard för identiska behov.


  • Det följer med en USB-kabel (liknande den till E-4xx/E-5xx/E-6xx/E-30 kamerorna fast något kortare), för att ansluta till dator och ladda batteriet via USB-kontakten.
  • För analogt video+ljud följer med en AV-kabel med en gul+vit RCA-kontakt.
  • Fjärrstyrningskabeln (RM-UC1) som säljs separat.

Dessutom finns under samma lucka ett HDMI typ D uttag, till vilken Olympus säljer kabeln CB-HD1 med övergång till typ A HDMI standardkontakt.

Här är två på skakig frihand tagna närbilder på multikontakten, med i kameran i supermakroläget.

P.S: Tack för bildkommentaren.
 

Bilagor

  • P1280059j400.JPG
    P1280059j400.JPG
    59.8 KB · Visningar: 1,392
  • P1280060j400.JPG
    P1280060j400.JPG
    58.9 KB · Visningar: 1,393
High altitude skiing with Olympus XZ-1

Helt underbart att slippa släpa på en tyngre kamera i skidbacken. Tidigare har jag i min ambitiösa iver släpat med en DSLR i en bröstsele eller i en ryggsäck. Visserligen saknar jag möjligheten att kunna änvända motljusskydd samt den optiska sökaren ibland, men LCD-sökaren funkade riktigt bra, (givet att man tog av sig de mörka skidglasögonen förstås).

Videomöjligheterna är nya för mig, så nu ska jag se hur jag kan lära mig att klippa ihop dessa. Har en äldre version av Pinnacle Studio 10, samt Nero att ta till, om inte Windows Movie Maker duger.

Kameran fungerade riktigt bra i kylan, den fina OLED-displayen likaså. Ett reservbatteri hade jag med i innerfickan, som jag behövde byta med på eftermiddagarna.

Jag hade tidigare en liten Minox-kamera med ett fast 35mm objektiv för film som ju var smidigare att ta med än en systemkamera. Det var en favorit på den tiden, men den här XZ-1 kameran med dess ljusstarka zoom, som dessutom erbjuder filmmöjlighet är verkligen en mycket positiv överraskning. Funderade länge på både Panasonic LX3 & LX5, men den ljusstarka 4x zoomen på [ƒ/1.8...ƒ/2.5] var den enskilda egenskapen, som till slut fick avgöra till Olympus fördel.

Jag har några bilder och en videsnutt uppladdad i ett lite större visningsformat, se referenserna.

Ref:
 

Bilagor

  • P1310289r400.JPG
    P1310289r400.JPG
    78.7 KB · Visningar: 1,223
Kul o se dina bilder fr skidresan..

Hej Knight Palm!

Kanon-bilder :) !!

Kollade även in dina bilder på DPReview forumet.

Man måste bara skaffa en sådan kamera :)

/Arne
 
Bra testgenomgång

En utförlig test med faktiskt både lite tips och saker jag undrat över kan man läsa här. Utförlig med både belysande sample images och illustrativa product images, samt en omfattade produktspecifikation utan några (hittade) sakfel.

Detaljer som möjlighet till att porträttblurra bakgrunder, effektivitet hos IBIS (bildstabilisering) tas upp.

Ref:
 
Åh, Kisa backen är så vacker så här års! ;-)

Förmodar att backen är nypistad i så fall. ;o)
Manchesterränder på salsliknande golv är vackert att åka på.

P.S:
Vi kom inte upp på krönet med det poetiskt klingande namnet "Gobba di Rollin" som för sommarskidåkning är högst med sina 3899m, fast från toppen på Klein Matterhorn med 3883m och ner till Valtournenche på 1524m så blir den ansenliga fallhöjden 2359m i ett enda åk - högre än vårt Keb. är över havsytan.
 

Bilagor

  • P2010356r400.JPG
    P2010356r400.JPG
    86.2 KB · Visningar: 1,152
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.