ANNONS
Annons

xtol ger mig problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Är det någon som kan tipsa mig om en filmframkallare? Xtol ger mig problem!

Eftersom jag inte har möjlighet att lämna kemi eller annat i mörkrummet måste allt bäras. Och att släpa runt på en 5 liters dunk med Xtol är jobbigt i längden. Då jag dessutom pluggar kemi är det ännu tristare att stå och blanda pulver. Mörkrumsarbetet förvandlas snabbt till en kemilaboration.

Jag söker därför en framkallare som förvaras i högst 5-10 dl flaska med koncentrat. För att sedan spädas nåt i stil med 1:9. Lätt att bära och lika lätt att blanda som ett glas saft. Finns det jag söker?

Du har två vettiga alternativ som jag ser det. Det ena är Tmax framkallaren, det andra är HC110. Båda två bra val, bäst ekonomi med HC110.

Ett alternativ är ju att framkalla filmen hemma istället för i mörkrummet. Går bra i badrum/kök/tvätt el liknande. Du behöver ju bara en mörk garderob/skrubb för att ladda i filmen i dosan. Då kan du förvara din X-tol i badrummet/tvätten/under diskohon el vad du nu har tillgång till. Högkoncentrerade snabbframkallare som t.ex Rodinal och HC110, men även FX-39 och T-max tror jag, ger dig negativ med grövre korn än vad du får med X-tol.

Senast ändrad:
X-tol spädes med fördel 1+1. Ska du ner och framkalla ett par filmer behöver du ju endast bära med dig 3 dl för det tillfället i så fall? X-tol håller bra i förrådslösning och du kan ha en stor dunk hemma och ta med dig bara det du behöver för tillfället?

*skrattar* Jo jag har också tänkt på det där. Att endast ta med det man behöver, på något konstigt sätt blir det att man släpar på dunken ändå. Men slabbet med pulvret finns ändå kvar. Jag vill helst använda koncentrat. Det fungerar så bra för övriga kemikalier.

Är de grövre kornen en egenskap hos de koncentrerade framkallarna, vilka undantag finns? Jag eftersträvar oftast fina korn.

Är lite tveksam till det där med hemmaframkallning. Min omgivning delar ej min passion. Kan tänka mig reaktionen när någon tar fel på mjukmedelsdunken och mitt fix...

Om de använder mjukmedel kan de knappast klaga på lite fix... mjukmedel är ju som att be om allergi. :)

Kör du småbild så är ju Rodinal inte helt perfekt. Särskilt inte med snabba filmer. Jag skulle nog dela upp XTOLen i mindre behållare och bära med dem. Varför kan man inte förvara kemi i mörkrummet? Det låter ganska kontraproduktivt, är det vanligt att det är så?

Jag förstår inte riktigt hur du menar när jag läser dina poster igen. Du bär kemin (i en femlitersdunk... varför??) från ett ställe som inte verkar vara ditt hem till ett mörkrum där det inte får vara kemi. Var förvarar du kemin? Kan den inte vara där även om du tar fram den vid de tillfällen du ska framkalla?

Summan är väl att XTOL är riktigt finkornig, och det är svårt att få med de framkallare som finns som koncentrat. De alternativen som andra nämnt är annars utmärkta.

Sen undrar ju jag, hur mycket framkallar du? Jag kör XTOL till småbild och gör av med 5 liter på kanske fyra-sex månader. Det är ju knappast så att du behöver blanda ny kemi varje vecka?

I all välmening,
henning

En till aspekt är ju att du inte behöver blanda alla 5 liter på en gång. Jag har en sån där jättekänslig digital hushållsvåg och mäter bara upp så mycket pulver som går åt för att blanda en liter (stavmixer ett hett tips), denna liter fördelar jag sedan direkt på fyra 0.25L flaskor med skruvkork (anv. 0.25L per film).

Orsaken till 5-liters dunken är att det blir just fem liter när man mixar allt pulver =) Om jag skall vara ärlig så vet jag inte varför jag är så emot pulver. Skrattar mest åt mina egna inlägg här faktiskt. På något sätt bär det mig emot att stå och röra runt och lösa upp pulver. Jag har absolut inga argument, får se mig som besegrad. Oftast framkallar man ju inte ens film utan tiden i mörkrummet är ju för kopiornas skull. Men just idag var det dags för pulverupplösande igen. Trist var det och jag svor att aldrig mer köpa x-tol utan numera köpa koncentrat.

Men jag ger upp! Jag fortsätter med x-tol, häller den i små flaskor och lever lycklig i min finkoriga värld.

Jo angående kemin. Tyvärr får vi inte förvara privat kemi i det mörkrum jag använder.

Jo, att väga upp x-tolen har jag också gjort. Då vägde jag upp den mängd som jag behövde för stunden i mörkrummet. Risken som jag såg det var att olika komponenter i pulvret separeras. Sedan har det pulvler som det är en mindre mängd av(A eller B påsen) en väldig förmåga till att suga upp vatten. Hur mycket man än försluter behållaren blir pulvret alltid klumpigt eller i värsta fall till en kaka.

Ja det där med separation var jag också lite bekymrad för, men det verkar inte vara nån fara, hittills har jag inte haft några problem. Jag har inte heller haft några problem med att det skulle klumpa sig, jag har bara tejpat igen påsarna efter vaje användning och inte klippt upp något stort hål till att börja med. Hur fuktig ens miljö är spelar säkert också in. Visst, jag kanske prövar min lycka.. men peppar, peppar, hittils inga problem, jag har gjort så här lite över ett år nu.

Paterson

Paterson acutol och Aculux e bra til TRI-X, bättre än D-76 tycker jag. Men det kanske e smaksak.

Jag skulle nog avhålla mig från att spara oblandad Xtol i pulverform. Ett av de förmodade skälen till den ökända Xtoldöden var ju ett fel i den första förpackningsgenerationen som gjorde att pulvret kunde suga fukt ur luften. Jag har själv råkat ut för Xtoldöden två gånger och kan berätta att det inte är särskilt kul att upptäcka att soppan helt plötsligt förlorat sin magi.

Nu skall vi inte skrämmas med X-toldöden då den inte existerar med de nya förpackningarna (man har även fördelat om komponenterna då rellationen mellan vikterna i A och B påsarna skall ha ändrats).

Jag rekomenderar förvaring i småflaskor för att minska exponeringen för syre.

/Richard (som ibland ses samla 0.5l PET flaskor, inte för pantens skull. Syreläckaget genom plasten är försumbar)

Galaxens President skrev:
Nu skall vi inte skrämmas med X-toldöden då den inte existerar med de nya förpackningarna
Nä, men med öppnad förpackning så har man ju de facto en återgång till den gamla förpackningen.

Galaxens President skrev:

/Richard (som ibland ses samla 0.5l PET flaskor, inte för pantens skull. Syreläckaget genom plasten är försumbar)

Fick en rolig syn framför mig: Galaxens President med en Cambo Master och stativ över axeln, rotandes i papperskorgar efter 0,5 L PET. Aluminiumburkarna kastas ilskt över axeln...

;)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.