ANNONS
Annons

Fotopapper och kemi

Produkter
(logga in för att koppla)
Helena skrev:


nej men rinnande vatten är väl inte likvärdigt med stillastående vatten? :)

Jag snackar itne högtryckstvätt nu alltså :)

Du kan lugnt lita på att Ragnar har rätt i den frågan, Helena. Jag har ingen detaljerad kunskap om de kemiska processerna i framkallningsprocessen, men när det gäller sköljning så handlar det om "diffusion", dvs. hur snabbt fixmolekylerna rör sig inne i emulsionen resp. ute i sköljvattnet. Det verkar rimligt att diffusionen går långsammare i emulsionen än i vattnet - alltså är vattnets sköljhastighet inte avgörande.

En fysikers bekännelser...
Acke
 
ragnar skrev:


Nja, oavsett metod blir nog slutresultatet ungefär lika bra.
Själv sköljer jag alltid i rinnande vatten eftersom det är bekvämt, jag har termostat och inte betalar vattnet efter förbrukad volym.
Skulle jag inte ha tillgång till rinnande vatten alternativt vara osäker på om vattnet verkligen höll temperaturen eller om det kostade multum skulle jag utan vidare använda vattenbadsmetoden och ändå vara säker på att resultatet blev OK.
Mira, som ju initierade frågan, har alltså en fullgod metod att ta till eftersom hon hade problem med att hålla vattentemperaturen konstant vid normal sköljning.
(Niepcè och de flesta andra fotografer på 1800-talet hade ju inga kranar att öppna. Ändå är ju deras alster ett under av beständighet. Tacka vattenbadsmetoden för det!)
/Ragnar
PS Helena. Jag tycker att du är en otroligt frisk och kompetent fläkt både i galleri och forum. Vad vore fotosidan utan dig?


Det är faktiskt så att deras gamla negg håller mycket bättre än dagens negativ... men jag vet inte riktigt om det beror på deras flerbadsmetod eller mer grundliga kemikalier utan ett behov av att vara så jäkla snabba och finkorniga :)
Nicéphore kanske borde lärt oss ett och annat :)

Vad vore fotosidan utan mig? Förmodligen exakt lika dan... tror inte min närvaro påverkar så mycket :)
 
Stoppbadet (med ättika) - vilken kapacitet har det, hur många filmer/papper kan man köra i samma bad?

Ska det oxå lämnas till återvinning när det är förbrukat eller kan man hälla ut det?
 
Mira!
En liter tillblandat stoppbad räcker säkert till 10 - 20 filmer. Till papper räcker det till lika många 18x24-papper, minst. Stoppbadet är billigt oavsett om man använder hushållsättika eller isättika att blanda i vattnet. Vill man vara på den säkra sidan blandar man till färskt stoppbad lite oftare eller väljer att använda Kodak Indikator Stop Bath (eller liknande från annan tillverkare) som är gult när det är OK och slår om till blåviolett då det är uttjänt - lite onödigt dyrt kanske.

Jag vågar inte uttala mig om stoppbadets miljöfarlighet efter användning.
Nytt stoppbad är i alla fall inte miljöfarligt i de mängder du hanterar och inte heller reducerar det silversalter så mängden tungmetaller i använt stoppbad borde vara liten.
Själv lämnar jag bara framkallare och fix till miljöstationen.
Hur är det med använt stoppbad egentligen?
 
Hur starka är vätskorna/pulvrena?
Är dom frätande på tex. vissa plastsorter, eller klarar sej all plast?

(Varför är D-76 burken bara fylld till hälften med pulver - blev jag lurad?)
 
Mira skrev:
Hur starka är vätskorna/pulvrena?
Är dom frätande på tex. vissa plastsorter, eller klarar sej all plast?

(Varför är D-76 burken bara fylld till hälften med pulver - blev jag lurad?)

Det är som Cornflakes paketen.... det packas ihop under transport...

Dessutom så är det mindre risk för att kemikalierna ska pysa ut när man öppnar burken...

:)
 
Mira!
Plastflaskorna klarar sig men undvik att få framkallare på huden. Vissa kan vara allergiframkallande och om ex Kodak HC110 sa man förr att den inte enbart var filmframkallande utan även cancerdito. Jag vet inte om det ligger något i det men man ska absolut vara försiktig både mot sig själv och miljön.
Fix är väl inte så vådligt i sig men klart irriterade på huden och använt fix innehåller stora mängder silver som är en tungmetall man inte vill få ut i de biologiska systemen.

Plasthandskar är nog inte realistiskt att rekommendera - de blir för obehagliga att ha under lång tid - men var noga med att skölja av hud som fått framkallare/fix på sig.

ragnar
 
Mira skrev:
Kör ni med 2 fix-bad eller är det onödigt att göra så?

För film så är det toppen...
Använd din tidigare använda fix för att ta bort dom värsta silverpartiklarna och sedan ett alldeles fräscht fix för att göra rent på riktigt...

Fast fix är väl den viktigaste vätskan så det är bäst att alltid se till så att den är ny och pigg!
 
Hej Mira!
Det behövs inte två fixbad och det var åratal sen jag själv gjorde det.
Det är i alla fall en bra metod. Man skonar sista fixet och man vet att fixeringen blir ordentligt gjord. Till skillnad mot filmen ser man ju inte om en papperskopia är ordentligt fixerad. Resultatet visar sig ev långt senare i en flammig, spolierad bild.
Samtidigt är det inte bra att fotopapperet ligger för länge i fixet heller, eftersom fixet börjar angripa det metalliska silvret (=bilden) efter ett tag.
En kort ordentlig fixering i två bad borde alltå vara idealet om man vill vara riktigt noggrann.

/ragnar
 
Fotokemiskt

Nu har jag lŠst alla inlŠggen.

Antalet filmer som man kan framkalla samtidigt i tillexempel 300 ml beror pŒ hur kontcentrerad framkallare du anvŠnder, dvs hur mycket framkallningsŠmne det finns tillgŠngligt totalt i fšrhŒllande till filmytan.
LikasŒ Šndras tiden per grads skillnad i fšrhŒllande till framkallningskoncentrationen.
Du kan fŒ fšrŠndringar i tonŒtergivningen vid stora temeperaturskillnader, beoende av att framkallaren oftast bestŒr av tvŒ framkallningsŠmnen som reagerar olika aktivt vid oika temperaturer.

HŒllbarheten Šr bŠst i koncentrerade vŠtskor som fšrvaras i helt fyllda glasflaskor som fšrvaras mšrkt. Plast slŠpper igenom syremolekyler. Jag anvŠnder framkallare som engŒngsframkallare (spŠdning 2+1 till 1+2) NŠr jag skriver tex 1+2, sŒ Šr alltid fšrsta siffran (hŠr 1) kemikalien och sista siffran (hŠr 2) vattnet. Vattnet skall vara kokt eller avjoniserat eller destillerat fšr att fŒ bort syret, som annars minskar hŒllbarheten.
Om du kšper tex fŠrdigblandad D-76, sŒ vet du inte hur gammal den Šr eller hur den har fšrvarats. AnvŠnd pulver.
Det tar ett dygn sen du ršrt ut allt pulver ( ršr ner pš om pš)
innan det verkligen lšst sej. Du skall inte stŒ och ršra i ett dygn utan vŠnta ett dygn innan du bšrjar anvŠnda det.
AnvŠnd glasflaskor i tripp, trapp, trull storlekar sŒ att du alltid kan se till att ha helt fyllda fšrrŒdsflaskor. AO
 
Miramax!
Din text är lite svårläst på min dator: å, ä och ö ser ut som tjeckiska men jag har luskat ut att du påstår att plastflaskor (det skulle i så fall vara polyeten) släpper igenom syremolekyler. Finns det belägg för det?
Och om så är fallet: Är mängden syre som slinker in så stor att det blir någon oxidation att överhuvudtaget räkna med?

/ragnar
 
Ragnar
Jag har gjort egna prov. De bŠsta plastflaskorna Šr returpet 1,5 liter. Plasten dŠr Šr ju gjord med tanke att kunna stŠnga in koldioxiden i lŠsken. Dock Šr koldioxidmolekylen stšrre Šn syremolekylen. Glasflaskorna kan vara stora och fyllas pŒ med glaskulor fšr att ersŠtta vŠtskevolymen vartefter ( leksaksaffŠren sŠljer glaskulor). Det finns ocksŒ gas (propan) frŒn Tetenal under namnet Protectan. Jag har blandade erfarenheter av denna. En del yrkesfotografer anvŠnder kvŠvgas, men AGA-flaskorna till denna Šr mycket dyra (Šven att hyra dessa blir dyrt).

Mina Š,Š,š ser konstiga ut just i detta forum. Jag vill gŠrna ha tips om NetscapeinstŠllning fšr att undvika detta.
AO
 
Nu skriver jag från Explorer så får vi se hur prickar och ringar ovan bokstäverna beter sej. Jag har inga problem annars i andra forum.
Det här hör ju inte hit, så som plåster på såren kan jag berätta att Kodak X-tol är bland de bästa framkallare som gjorts. Var noga med att lösa pulvret i endast 27 grader och använd avjoniserat vatten för förrådslösningen och uppkokt för utspädningen.Köp 5-liters förpackningen. Det har varit alltför många fel på 1-liters.
Tyvärr är framkallaren känsligare för oxidation än många andra. Microdol är också känslig i utspädd form.
Just X-tol använder en C-vitaminvariant som framkallningsämne, vilket gör den relativt ogiftig.
AO
 
Miramax!
Jodå, nu ser bokstäverna alldeles normala ut.

Microdol-X var ju en utpräglad finkornsframkallare men resultatet upplevdes som lite luddigt och oskarpt - raka motsatsen till D 76, HC110 och framför allt Rodinal som alla har mer eller mindre tydlig kornstruktur men med skärpa.
Hur hanterar XTOL dessa egenskaper?
Finkornighet låter bra men de flesta kanske prioriterar andra egenskaper hos en film.

Protectan innehåller nog någon icke-reaktiv gas som kväve eller argon. Propan (gasol) kan det absolut inte vara fråga om.
 
X-tol och D-76 är lika. Skillnaderna:
X-tol ger något bättre skuggseparation och ett halvt steg bättre filmkänslighetsutnyttjande.X-tol är något finkornigare. Skärpa och korn är betydligt bätte än D-76 vid kraftig överframkallning, vilket kan utnyttjas.

Potectan är propan. Jag har fått det verifierat från importör och kemikalieinspektionen.
Därav varningstexten på flaskan att luftgasblandningar är explosiva. Därför skall man inte använda Protectan i tex framkallningsmaskin, då det finns risk för gnistbildning. Javiss är det idiotiskt med propan för det här ändamålet. Det används därför att gsen är tung och tränger därför undan luften i flaskan och tillverkaren tjänar mycket pengar. Du kan även använda Wacuvine (vacuumpump för vinflaskor) för att minska luftinnehållet. AO
 
Ja, propanen är tung och därmed effektiv och det blir så små mängder som i praktiken används att riskerna inte är så stora.
Jag blev i a f mäkta förvånad eftersom jag som kemilärare handskas med gasol dagligen och vet hur stora kraven är när det gäller förvaring av tuber och kontinuerlig frånluft i skåpen. Det är ju en gas som inte är att leka med.
Jag ska prova X-tol. Den verkar både bra och sympatisk.
Tack för all intressant information!
 
De som svetsar kan passa på att använda argongas till sina fotokemikalieflaskor.
Jag passerade Molanders idag och såg att på de nya Protectanflaskorna står det angivet att det är propangas.
AO
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar