Annons

Fotopapper och kemi

Produkter
(logga in för att koppla)
Mira!
En normal dosa för 135-film (småbild) rymmer 300 ml och en dosa för två filmer brukar rymma 500 ml.
Jag framkallar ofta två 135-filmer "filmbas mot filmbas och med emulsionssidorna utåt" i en ståldosa avsedd för en film utan att ändra tiden. Det fungerar utmärkt!
Beträffande vätskemängden är det huvudsaken att
hela filmen täcks av framkallare. Framkallar du en film i en dosa avsedd för två filmer kan du alltså fylla dosan till ca hälften.

Att blanda ut en del av pulvret kan nog gå bra och jag har gjort det många gånger utan problem. Det blir en del proportionalitetsberäkningar och en viss osäkerhetskänsla infinner sig eftersom man ju inte kan vara helt säker på att substanserna ligger jämnt fördelade i pulvret.



Tyvärr är det nästan alltid så att man inte kan utnyttja kemikalierna maximalt. Man får trösta sig med att kemikalierna är rätt billiga - i varje fall i jämförelse med vad man får betala för fotopapper.
Häller du tillbaka Neutolen i en flaska och klämmer ur all luft så tror jag nog att du kan räkna med längre hållbarhet än en vecka. Dock inte 6 mån.

Ragnar
 
Det är ofta så att man behöver blanda ut allt pulver för att få rätt mängd av dom olika kemikalierna...

6 dl är det rekomenderade för två 36 rutors 135 film...
Det finns en jobo dosa som är lite snål med kemin och det gör negativen mjukare då framkallaren blir förbrukad snabbare...
 
(känner mej väldigt frågvis och oförståndig nu, men det är ju den här sajten är till för...)

Har lite problem (allt gäller neg-framk.):
- dels har jag 2 termometrar som visar 1 grads skillnad, vilken ska jag gå efter?
- hur löser man vattensköljning när det bara finns en vanlig kran (ett vred för varmt och ett för kallt), det är väl sgs omöjligt att få det att hålla samma temp.?
- utan HCA? I mina gamla kurspapper står det att sköljtiden blir 1 timme utan... men enligt tidningen FOTO (som inte alls använder HCA) är sköljtiden 20 min......
- läste nånstans att för täta negativ är bättre än för tunna, på vilket sätt? När blir dom tätare?
- hur länge ska ett negativ torka innan man kan kopiera?

...kommer säkert med fler frågor...
 
Mira skrev:
(känner mej väldigt frågvis och oförståndig nu, men det är ju den här sajten är till för...)

Har lite problem (allt gäller neg-framk.):
- dels har jag 2 termometrar som visar 1 grads skillnad, vilken ska jag gå efter?
- hur löser man vattensköljning när det bara finns en vanlig kran (ett vred för varmt och ett för kallt), det är väl sgs omöjligt att få det att hålla samma temp.?
- utan HCA? I mina gamla kurspapper står det att sköljtiden blir 1 timme utan... men enligt tidningen FOTO (som inte alls använder HCA) är sköljtiden 20 min......
- läste nånstans att för täta negativ är bättre än för tunna, på vilket sätt? När blir dom tätare?
- hur länge ska ett negativ torka innan man kan kopiera?

...kommer säkert med fler frågor...

1 grad spelar faktiskt inte sån stor roll så länge du är konsekvent och använder samma hela tiden...

Sköljen är lite värre men sätter du en sköljslang så borde det väl gå att få en bra stråle... håller inte vattnet temperaturen alls?
Så länge det inte blir för kraftiga förändringar i temperaturen för snabbt så spelar inte det heller en sån stor roll... men går det från 5 grafer till 15 på någon sekund så är det värre...

Sköljtid är väl ok från 30 minuter till 1.5 h... allt efter 30 är ok men vill man ha hållbarhet så ska man väl lämna dom en timma...

Täta negg är när dom har mycket information på sig. När man kanske har överexponerat dom lite... Detta är för att dom i alla fall har lite information i sig. Ett tunnt negg ( underexponerat) kan man inte trola fram detaljer i. Det blir väldigt kontrastrikt och så. Ett tätt negg har ofta mycket detaljer i sig och det är juh bra...

Fråga om du inte förstår vad jag menar...
 
Enligt mina papper ska 1 grad göra 60 sek. skillnad (på framkalln.vätskan) - det är väl rätt så mycket?
Vad är bäst - att det blir 1 grad för varmt eller 1 grad för kallt? Blir negget tätare av det varmare vattnet?
 
Om du framkallar en film efter samma termometer så lär du dig hur filmen blir... Använder du samma teknik varje gång så kan du efter det reglera resultatet...

Det är därför man alltid ska vara konsekvent och framkalla likadant... samma rörelser osv...

Neggen blir mer kontrastrika i varm framkallare... tätare ifs men inte på alla områden...

På framkallaren som vi kör så tror jag att en grad är 15 sekunder men det varierar väl...
 
Helena och Mira!

Jag har en ståldosa för två filmer som rymmer 500 ml och att filmerna skulle bli mjukare i den än i en motsvarande dosa som rymmer 600 ml tror jag inte ens är mätbart. Som jag nämnde tidigare brukar jag ofta framkalla två filmer rygg mot rygg i en enfilmsdosa som rymmer 290 ml. Inte ens då kan jag notera någon skillnad ...
Rent teoretiskt borde det vara som Helena säger men jag tror inte att det har någon praktisk betydelse.

Ståldosor är förresten smidiga och bra. Man behöver inte bekymra sig om att ha helt torra spiraler vid laddningen och man kan ladda två filmer rygg mot rygg på en enda spiral.
Vidare kan man lätt rulla ut en bit av filmen och kolla resultatet direkt efter fixeringen och sätta tillbaks den igen. Ibland är det ju så spännande att man inte kan bärga sig.
Eftersom metallen är en bra värmeledare kan man ha dosan i vattenbad om man vill vara extra noga med temperaturen ...
Det finns nog bara fördelar med rostfria ståldosor.

När det gäller sköljning av film behöver man inte ens ha rinnande vatten. Ett antal bad i stillastående vatten går alldeles utmärkt. Det är tiden i vatten som är av väsentlig betydelse inte direkta sköljeffekten. 5 - 6 bad under en timme borde räcka bra och om man sedan sätter in ett HCA-bad någonstans i slutet så är nog filmen arkivbeständig.
Nackdelen är ju att man måste springa och byta vatten med jämna mellanrum.
(Bor man vid havet går det alldeles utmärkt att skölja i saltvatten och avsluta med sötvatten).

Har man rinnande kall- och varmvatten utan termostat är risken stor att temperaturen varierar upp och ner. Filmemulsionen sväller i det varma vattnet och krymper sedan hastigt när vattnet blir kallt. Resultatet blir en s k retikulation - en sorts krackelering - som kan vara effektfull men som oftast är förödande.

/Ragnar
 
ragnar skrev:
Helena och Mira!

Jag har en ståldosa för två filmer som rymmer 500 ml och att filmerna skulle bli mjukare i den än i en motsvarande dosa som rymmer 600 ml tror jag inte ens är mätbart. Som jag nämnde tidigare brukar jag ofta framkalla två filmer rygg mot rygg i en enfilmsdosa som rymmer 290 ml. Inte ens då kan jag notera någon skillnad ...
Rent teoretiskt borde det vara som Helena säger men jag tror inte att det har någon praktisk betydelse.

Ståldosor är förresten smidiga och bra. Man behöver inte bekymra sig om att ha helt torra spiraler vid laddningen och man kan ladda två filmer rygg mot rygg på en enda spiral.
Vidare kan man lätt rulla ut en bit av filmen och kolla resultatet direkt efter fixeringen och sätta tillbaks den igen. Ibland är det ju så spännande att man inte kan bärga sig.
Eftersom metallen är en bra värmeledare kan man ha dosan i vattenbad om man vill vara extra noga med temperaturen ...
Det finns nog bara fördelar med rostfria ståldosor.

När det gäller sköljning av film behöver man inte ens ha rinnande vatten. Ett antal bad i stillastående vatten går alldeles utmärkt. Det är tiden i vatten som är av väsentlig betydelse inte direkta sköljeffekten. 5 - 6 bad under en timme borde räcka bra och om man sedan sätter in ett HCA-bad någonstans i slutet så är nog filmen arkivbeständig.
Nackdelen är ju att man måste springa och byta vatten med jämna mellanrum.
(Bor man vid havet går det alldeles utmärkt att skölja i saltvatten och avsluta med sötvatten).

Har man rinnande kall- och varmvatten utan termostat är risken stor att temperaturen varierar upp och ner. Filmemulsionen sväller i det varma vattnet och krymper sedan hastigt när vattnet blir kallt. Resultatet blir en s k retikulation - en sorts krackelering - som kan vara effektfull men som oftast är förödande.

/Ragnar

Sedan beror det också på vad man är van vid för resultat och vilka resultat man vill uppnå...

Metallspiralerna är toppen men ganska jobbiga från början med 120 film... lätt hänt att det blir lite fel och att dom lägger sig mot varandra...

Vet inte hur säkert det är med två filmer mot varandra då det kommer till sköljningen...
Lätt hänt att fix blir kvar där...

Jag har alltid fått lära mig att det ska vara rinnande vatten... Hur transporteras annars fixen bort från emulsionen?
 
Hållbarhet.

Hur länge håller en rumstempurerad lösning med AGFA Rodinal BW Developer spädd 1+25 ?
Alltså hur många dagar/veckor ?
inte till hur många filmer.

Tjo flöjt !!!!

Förresten. Någon som provat ILFORD 400 svart-vit film?

:eek:
 
Delta eller någon av HP filmerna?

Tycker att deltan är ungefär lika kontrastlös som tmax medan HP'n är mer som en gammal hederlig film!

Läs på förpakningen om framkallaren :)
 
Någon som kan finska ?

När det gäller ILFORD 400 så refererar jag till DELTA .

När det gäller instruktionen så står det på alla jävla språk förutom Svenska.
Men om någon här kan översätta från Kinesiska,Finska,Kroatiska eller dyl.........



:)
 
Helena skrev:



Jag har alltid fått lära mig att det ska vara rinnande vatten... Hur transporteras annars fixen bort från emulsionen?

Fixresterna, bestående av i huvudsak natriumtiosulfat, behöver framför allt t i d för att gå ut i lösning.
En viss vattenmängd krävs förvisso för att fixkoncentrationen till slut ska bli så liten att den rimligtvis inte skadar det kvarvarande metalliska silvret i filmen/fotopapperet.
Betydelsen av den mängd vatten som passerar över filmytan är emellertid inte så stor som man skulle kunna tro.
Om så vore fallet skulle man ju kunna minska sköljtiden till ett minimum genom att skölja filmen med in i helsike mycket vatten under
några sekunder.
 
ragnar skrev:


Fixresterna, bestående av i huvudsak natriumtiosulfat, behöver framför allt t i d för att gå ut i lösning.
En viss vattenmängd krävs förvisso för att fixkoncentrationen till slut ska bli så liten att den rimligtvis inte skadar det kvarvarande metalliska silvret i filmen/fotopapperet.
Betydelsen av den mängd vatten som passerar över filmytan är emellertid inte så stor som man skulle kunna tro.
Om så vore fallet skulle man ju kunna minska sköljtiden till ett minimum genom att skölja filmen med in i helsike mycket vatten under
några sekunder.

Låt oss a n t a g a att filmen ligger i s t i l l a s t å e n d e vatten och fixresterna är i filmens gelatinskikt... F ö r s v i n n e r det då när vätska kommer i k o n t a k t med emulsionen men utan att försvinna därifrån? Hoppar fixresterna ut i det stillastående vattnet och ersätts av vattnet?
Tycker att det låter som en konstig skola... verkar mer folkvett att skölja filmen istället för att blötlägga den :)
 
Helena skrev:


Låt oss a n t a g a att filmen ligger i s t i l l a s t å e n d e vatten och fixresterna är i filmens gelatinskikt... F ö r s v i n n e r det då när vätska kommer i k o n t a k t med emulsionen men utan att försvinna därifrån? Hoppar fixresterna ut i det stillastående vattnet och ersätts av vattnet?
Tycker att det låter som en konstig skola... verkar mer folkvett att skölja filmen istället för att blötlägga den :)

Visst Helena, idealet är förstås att skölja filmen i rinnande vatten med rätt temperatur under rätt tid.

Men även med en serie stillastående vattenbad under denna "rätta" tid kommer koncentrationen av
löst fix i det sista vattenbadet att bli nästan obefintlig. Mängden fix i emulsionen på en film är så otroligt liten att några få liter vatten gott och väl räcker för att späda ut lösningen till en för filmen "ofarlig" koncentration.

Men som sagt: man måste ge fixet ordentligt med tid att lösa sig. Det är därför sköljtiderna också i rinnade vatten är så retfullt långa och inte kan kortas med ett rikligare vattenflöde.
/Ragnar
 
ragnar skrev:


Visst Helena, idealet är förstås att skölja filmen i rinnande vatten med rätt temperatur under rätt tid.

Men även med en serie stillastående vattenbad under denna "rätta" tid kommer koncentrationen av
löst fix i det sista vattenbadet att bli nästan obefintlig. Mängden fix i emulsionen på en film är så otroligt liten att några få liter vatten gott och väl räcker för att späda ut lösningen till en för filmen "ofarlig" koncentration.

Men som sagt: man måste ge fixet ordentligt med tid att lösa sig. Det är därför sköljtiderna också i rinnade vatten är så retfullt långa och inte kan kortas med ett rikligare vattenflöde.
/Ragnar

nej men rinnande vatten är väl inte likvärdigt med stillastående vatten? :)

Jag snackar itne högtryckstvätt nu alltså :)
 
Är det ok om sköljvattnet håller 22-23 grader?
Kan man lägga dosan i sköljkaret som är till för papperskopiorna - eller är det dumt att "kladda ner" karet?

Helena:
det var ju inte stillastående i 1 timme han menade heller - byte av baden 5-6 ggr gör ju att det blir lite mer "rinnande" och att inte samma vatten står hela tiden...
 
Helena skrev:


nej men rinnande vatten är väl inte likvärdigt med stillastående vatten? :)

Jag snackar itne högtryckstvätt nu alltså :)

Nja, oavsett metod blir nog slutresultatet ungefär lika bra.
Själv sköljer jag alltid i rinnande vatten eftersom det är bekvämt, jag har termostat och inte betalar vattnet efter förbrukad volym.
Skulle jag inte ha tillgång till rinnande vatten alternativt vara osäker på om vattnet verkligen höll temperaturen eller om det kostade multum skulle jag utan vidare använda vattenbadsmetoden och ändå vara säker på att resultatet blev OK.
Mira, som ju initierade frågan, har alltså en fullgod metod att ta till eftersom hon hade problem med att hålla vattentemperaturen konstant vid normal sköljning.
(Niepcè och de flesta andra fotografer på 1800-talet hade ju inga kranar att öppna. Ändå är ju deras alster ett under av beständighet. Tacka vattenbadsmetoden för det!)
/Ragnar
PS Helena. Jag tycker att du är en otroligt frisk och kompetent fläkt både i galleri och forum. Vad vore fotosidan utan dig?
 
Mira skrev:
Är det ok om sköljvattnet håller 22-23 grader?
Kan man lägga dosan i sköljkaret som är till för papperskopiorna - eller är det dumt att "kladda ner" karet?

Helena:
det var ju inte stillastående i 1 timme han menade heller - byte av baden 5-6 ggr gör ju att det blir lite mer "rinnande" och att inte samma vatten står hela tiden...


22 - 23 grader är en bra nivå och du kan lugnt ställa dosan var du vill utom på Steinwayflygeln.
Sköljkaret låter som en bra plats. Du kan ju spola av det efteråt.

Just det: byte av vattnet 5 - 6 ggr under en timme
är metoden!

/Ragnar
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar