ANNONS
Annons

XT-2 - Inställning AutoIso och Autotid. Iso går ej upp och slutartid blir lång.

Produkter
(logga in för att koppla)

Genic

Aktiv medlem
Jag har en Fujifilm XT-2. Jag väljer Auto Iso och slutartid på Auto, bländare 2,0. Jag väljer tex Auto Iso setting 2 i kameran. Vi säger att jag har Auto Iso setting 2 inställd på Iso base (default sensitivity 200, Iso limit 6400 och min shutter speed 1/200.
När jag riktar kameran mot mitt mål och det är dåligt ljus går inte Iso:n upp utan håller sig på 100. Tiden går upp till 1/1,6 som ett exempel, lång tid.
Men jag har ju sagt åt kameran att inte ta foton under 1/200! Och att höja Iso:t till 6400. Varför gör den inte det då?
Jag har provat runt en mängd olika saker som jag tänkt kan inverka, jag har letat i forum och youtubevideos men hittar ingen lösning. Vad är det fråga om?
/Suzanne
 
Nu har jag inte kameran framför mig men kan det vara ISO ratten som hamnat lite ut läge så att kameran tycker ISO är L ?
 
Nu har jag inte kameran framför mig men kan det vara ISO ratten som hamnat lite ut läge så att kameran tycker ISO är L ?
Nja - kanske ingen bra teori men nu har jag testat och om ratten hamnar lite ur läge så säger kameran ISO 200 vilket då visas i gult.
 
Tack för svar.
Iso-ratten har inte hamnat ur läge. Men i displayen visar IsoL100 när den står i Auto.
Texten i displayen för Iso är i blå (det är också bländartalet och +/- symbolen) till skillnad från övrig text som är vit. Texten IsoL100 blir vit om jag vrider vredet till L eller H eller vilken annat Iso som helst.
Däremot om vredet står på A och jag ändrar Iso med främre ratten (där jag har ställt in att jag kan växla mellan F, +/- och ISO genom att trycka på den och sen välja värde genom att snurra på ratten) förblir texten blå. Det verkar helt enkelt vara de tre värden jag kan välja med främre ratten som är i blått.
 
Blå text får jag på tid och bländare om jag ställer in manuellt. ISO är alltid vit om jag ställer in med ISO vredet (jag anväder dock inte främre ratten alls). Det där med färgerna är nog ett mysterium för sig...

Jag skulle börja med att ändra den främre rattens funktion till " - " för att undvika konflikt genom att samma värde ställs in på flera ställen ochse vad som händer.
 
Om man nu inte väljer att ställa in kameran som om den vore en analog apparat från anno dazumal :)
Autoiinställningar gör man helst utifrån syftet med bilderna. Vad behöver man? Därför är det svårt att ge råd. Är det en allmängiltig inställning som ska fungera till det mesta eller utifrån ett särskilt behov. En standardinställning kan vara lägsta Iso 200, högsta 6400. Längsta exp.tid 1/60. Inställningen utgår ifrån brännvidd normal till måttlig vidvinkel. Teleobjektiv behöver nog lite kortare exp.tid, förutsatt,att man inte är sällsynt säker på handen. Och att den föreslagna inställningen utgår från att man väljer bländare själv (A valt).
 
Nu var väl frågan varför kameran inte uppför sig som förväntat givet inställningarna för automatisk ISO... Vad gäller en standardinställning som fungerar för de flesta fall håller jag med dig.
 
Jag hittade lösningen. Jag (kan tyvärr inte skylla på nån annan) hade vart in i menyn/skiftnyckel/buttondial setting sidan 2 Iso dial setting (A) och ställt den på Command. Antagligen för att jag ville kunna styra ISO:t manuellt med främre hjulet. Nu ställde jag om den till Auto och AutoISO fungerar perfekt.

Vad jag inte förstår är varför tiden går upp till längre tid än jag ställt in som minimumtid utan att åtminstone varna på nåt sätt.
 
Skönt att det löste sig. Det med tiden är helt enligt vad som står i manualen, räcker inte tiden till för en "normal exponering" trots att max ISO är uppnått så justeras tiden.

"..The camera may select shutter speeds slower than MIN. SHUTTER SPEED if pictures would still be underexposed at the value selected for MAX. SENSITIVITY..."
 
Nånstans här börjar jag fundera på hur modernt fotografiskt tänkande skiljer sig mot dåtidens exp-bländare- vetskap om brännvidd. Digitalt fotograferande har andra parametrar.
Men det blir nog rätt,i slutändan ändå :)
 
Nånstans här börjar jag fundera på hur modernt fotografiskt tänkande skiljer sig mot dåtidens exp-bländare- vetskap om brännvidd. Digitalt fotograferande har andra parametrar.
Men det blir nog rätt,i slutändan ändå :)
Det är exakt samma parametrar, den enda skillnaden är egentligen att man nu kan ändra ”filmens” känslighet från bild till bild, och därmed låta kameran hjälpa till.
 
Skönt att det löste sig. Det med tiden är helt enligt vad som står i manualen, räcker inte tiden till för en "normal exponering" trots att max ISO är uppnått så justeras tiden.

"..The camera may select shutter speeds slower than MIN. SHUTTER SPEED if pictures would still be underexposed at the value selected for MAX. SENSITIVITY..."
Ja verkligen. Frustrerande när man inte hittar lösningar.
Ja, jag har förstått att det inte bara är på Fujifilm som det är så heller, att tiden går över det man angett. Då undrar man varför man ska sätta en mini-exponeringstid. Men man tycker att man kunde få en varning. Det är ju lättare (till viss grad) att hämta hem en underexponerad bild än en med skakningsoskärpa. Det hade då vart bättre att ISO:t gick upp istället trots maxISO.
Tydligen har det gnällts en hel del om det här i många år när man börjar leta. Men det verkar kameratillverkare skita i.
 
Ja verkligen. Frustrerande när man inte hittar lösningar.
Ja, jag har förstått att det inte bara är på Fujifilm som det är så heller, att tiden går över det man angett. Då undrar man varför man ska sätta en mini-exponeringstid. Men man tycker att man kunde få en varning. Det är ju lättare (till viss grad) att hämta hem en underexponerad bild än en med skakningsoskärpa. Det hade då vart bättre att ISO:t gick upp istället trots maxISO.
Tydligen har det gnällts en hel del om det här i många år när man börjar leta. Men det verkar kameratillverkare skita i.
Det är inte så ologiskt som du kanske tror/tycker. Du har valt motsvarande A/Av på kameror med programratt, vilket betyder att du ställer bländaren och sedan ändrar kameran slutartiden för att få rätt exponering för en given inställd känslighet/ISO. Sedan har du på det sagt åt kameran att du vill att den när slutartiden blir så lång som x* höja ISO upp till y, för att den inte ska bli längre än x. Detta istället för att du själv vrider på ISO-ratten vid behov. När kameran "får slut" på ISO, utifrån hur den är inställd, återgår den till att göra det den normalt sett hade gjort, dvs ändra slutartiden.

*Tänk här för logikens skull på att kameran kommer att ändra slutartiden fritt mellan kortast möjliga slutartid och den tid du har ställt in som gräns för när kameran ska börja höja ISO som alternativ lösning på att bilden annars blir för mörk (enligt exponeringsmätaren).

Red: två kommatecken råkade bli punkter.
 
Senast ändrad:
Ja verkligen. Frustrerande när man inte hittar lösningar.
Ja, jag har förstått att det inte bara är på Fujifilm som det är så heller, att tiden går över det man angett. Då undrar man varför man ska sätta en mini-exponeringstid. Men man tycker att man kunde få en varning. Det är ju lättare (till viss grad) att hämta hem en underexponerad bild än en med skakningsoskärpa. Det hade då vart bättre att ISO:t gick upp istället trots maxISO.
Tydligen har det gnällts en hel del om det här i många år när man börjar leta. Men det verkar kameratillverkare skita i.
Det finns en logik eftesom Auto ISO så att säga vrider på ISO ratten och för att kameran ska veta när det är dags att vrida så sätter man minsta slutartid (eller låter kameran avgöra denna)

Man kan tycka att färgen på slutartiden i sökaren kunde ändras när den går under vald minimigräns. Har aldrig fått riktig koll på "färglogiken" och kan kan inte hitta en beskrivning i manualen.
 
Det finns en logik eftesom Auto ISO så att säga vrider på ISO ratten och för att kameran ska veta när det är dags att vrida så sätter man minsta slutartid (eller låter kameran avgöra denna)

Man kan tycka att färgen på slutartiden i sökaren kunde ändras när den går under vald minimigräns. Har aldrig fått riktig koll på "färglogiken" och kan kan inte hitta en beskrivning i manualen.
Gjorde ett snabbt test och det finns ingen indikering i sökaren när slutartiden gpr under valt minvärde
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.