Annons

Auto-ISO på 5D MkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr ser jag inte alls de fördelar med Canons implementation på samma sätt som du tycks göra, Föredrar alla gånger den som Nikon gjort även om den absolut inte är perfekt. Canons version är helt kass för min typ av fotografering om jag inte kommer högre än iso800 vid användande av autoiso.

Det är inte åt det lägre hållet jag vill att min autoiso skall fungera. Det är åt det andra hållet. Iso400 som lägst är absolut inget problem men att vara begränsad till max iso800....nix.

På min kamera är autoiso inställd att variera från 200 till 3200. Skulle gärna gå ännu högre upp i skalan om bara bildkvaliteten räckte till. Får väl köpa en D700 eller D3 först.

För många av mina bilder är det givetvis inga problem men jag fotograferar ofta ultrasnabb motorsport och då även under sämre ljus. Till detta så behöver jag ofta en exponeringstid som inte alls är relaterad till brännvidden. vanligtvis är den avsevärt kortare än vad jag behöver för att undvika skak. (Den skall dock intee vara alltför kort för att hjul och andra detaljer skall frysas.) Detta är anledningen till att jag inte klarar mig med iso800. Och när bildkvaliteten dessutom räcker till mellan iso200 - iso3200 så ser jag ingen anledning till varför tillverkaren skulle behöva begränsa mig.

På sättet som autoiso är implementerat i de moderna Nikonkamerorna så kan man ha den påslagen hela tiden. Den påverkar inte känsligheten överhuvud taget om dne inte behövs. Dvs före något av gränsvärdena under eller överstigs. Det är på detta sätt jag vill den skall fungera. Finnas men inte synas om den inte behövs. Dock skulle jag väldigt gärna ta finessen med kopplingen till bärnnvidden från Canon OM jag själv kan få sätta in gränsvärdena....

Jo, det är två helt olika tillämpningar. Skillnaden är väl att du måste ändra gränsvärdena när du byter objektiv. När inte iso800 (40D) räcker för mej ökar jag iso ett steg åt gången upp till de som behövs eller sätter på ett ljusstarkare objektiv och fortsätter med auto-iso, resten fixar kameran. Men det beror ju väldigt mycket på vad man fotograferar oxå.

På 5DII, 50D och nu 7D har dom tagit bort det där bekväma "stoppet" neråt vid iso400, men å andra sidan fortsätter ju auto-iso uppåt till iso3200 istället.

Edit: Kanske upp till iso1600 för 50D?, men alla kör ju 1/brännvidden.
 
Håhåjaja... Ovanstående inlägg bekräftar det jag redan förstod. Det verkar struligt och meckigt att få till en AISO funktion som går att använda på vettigt sätt. Även om man gör funktionen 100% konfigurerbar med brytpunkter o annat verkar det som absolut enklast att välja ISO själv och ha total kontroll.
Man har ju iso både i sökaren och på alla displayer samtidigt.
Jag tror jag glömmer A läget en gång för alla på min 5D.
 
Jo Anders! En sak som jag inte fått riktigt klart med om 7D. När jag på "M" ställer bländare och tid fixar auto-iso resten då på 7D?
Ja, under förutsättning att området räcker till. Om den "bottnar" börjar exponeringsmätarnålen ge sig iväg från mittläget. Tid/bländare ändrar den aldrig på själv i M.
 
Håhåjaja... Ovanstående inlägg bekräftar det jag redan förstod. Det verkar struligt och meckigt att få till en AISO funktion som går att använda på vettigt sätt. Även om man gör funktionen 100% konfigurerbar med brytpunkter o annat verkar det som absolut enklast att välja ISO själv och ha total kontroll.
Man har ju iso både i sökaren och på alla displayer samtidigt.
Jag tror jag glömmer A läget en gång för alla på min 5D.

Inte alls. Det fina med en väl implementerad funktion är att du inte behöver tänka alls på den. Den bara fungerar. Det är på detta sätt som jag vill att automatik skall fungera. Inte märkas när den inte behövs men samtidigt fungera utan min inblandning när den väl behövs. Oftast är det enda jag märker av autoisofunktioner är att iso symbolen blinkar i sökare som en indikation på att den har höjt isovärdet. Dessutom är en väl implementerad funktion som tex autoiso ett bra sätt att snabba upp handhavandet och därmed slippa trycka på en massa onödiga knappar. Det går fortare helt enkelt. Jag vill ju fånga bilder, inte scrolla i menyer :) Jag vill inte heller vara tvungen att sätta på eller stänga av en massa parameterar beroende på situation. Risken är för stor att jag glömmer stänga av den senare. Det har hänt mig alltför ofta.

Bildkvaliteten är idag så pass bra att i alla fall jag inte bryr mig speciellt mycket vilket iso jag använder. Ställer oftast in den längsta fungerande slutartid som jag vill ha korrelerat till min mest använda glugg. Sedan glömmer jag i princip bort funktionen till vardags. Tar vi sedan min specialgren: motocrossfotografering så är autoiso en gudagåva. Som jag redan nämnt så brukar jag veta exakt vilken slutartid och bländare jag vill ha för att få fram ett speciellt uttryck i bilderna. Väljer A läget, sätter minsta acceptabla slutartid i autoiso (via en genväg) och ställer in en specifik bländare och låter autoiso sköta exponeringen genom att variera isot. Fungerar galant. Skulle givetvis lika gärna kunna använda autoiso M läget
 
Senast ändrad:
"Jo, det är två helt olika tillämpningar. Skillnaden är väl att du måste ändra gränsvärdena när du byter objektiv."

Precis och det är just det som jag känner är bristen i Nikon implementering. Nu är man väl så pass insnöad på sin egen kamera att det är svårt att se något annat men jag tror att jag har lättare att leva med denna brist än att ha en mycket mer begränsat spann av alternativa isolägen. Till vardags så tar jag majoriteten av mina bilder med ett enda objektiv. Ställer in längsta slutartid efter detta. För mina motocrossbilder så har jag förändrat en massa parameterar i vilken autoiso är en. Alla dessa ställs galant in via en enda genväg. Men som sagt det är hur jag arbeter, förmodligen för att jag är van med de prylar jag har tillgång till. Man anpassar och lär sig leva med för resp nackdelar med sin utrustning

"När inte iso800 (40D) räcker för mej ökar jag iso ett steg åt gången upp till de som behövs eller sätter på ett ljusstarkare objektiv och fortsätter med auto-iso, resten fixar kameran. Men det beror ju väldigt mycket på vad man fotograferar oxå."


Det är just detta som jag vill slippa. Pilla i menyer eller trycka på en massa knappar. Det tar bara fokus och tid från motiven. Ser hellre att funktionen bara fungerar utan att jag behöver ingripa.

Det känns spontant som om autoiso funktionen är avsevärt förbättrad i och med 7D. Om den fungerar som ni beskrivit så skulle jag endast villa lägga till två saker fär att få den helt perfekt:
- Välja OM brännvidden skall ingå som en parameter. Det är ju inte alltid som den är viktig som i mitt exempel med motorcyklarna
- När brännvidden är viktig så vill jag kunna välja X/brännvidden
 
Mankan, lägg in en "länk" till auto-ISO i "min meny" så behöver du inte fippla så mycket. Jag använder auto-ISO i stort sett hela tiden, och det går väldigt snabbt att byta tid när den ligger lättåtkomligt. Något jag saknar mer i så fall är att kunna stänga av auto-ISO utan att gå in i menyerna alls.
 
Något jag saknar mer i så fall är att kunna stänga av auto-ISO utan att gå in i menyerna alls.
Går det inte att ändra iso manuellt när auto-iso är på? Vad kan tanken bakom den begränsningen vara i så fall?

Då låter det som Pentax kommit avsevärt längre, för det enda man behöver gå in i menyn för är ändring av övre/undre gräns för iso som auto-iso ska använda. Vill man sedan överstyra iso gör man det på sedvanligt sätt via iso-knappen, och för att återgå till auto-iso trycker man på iso- + gröna knappen. Så det går utmärkt att växla mellan manuell och auto iso utan att släppa ögat från sökaren.
 
Mankan, lägg in en "länk" till auto-ISO i "min meny" så behöver du inte fippla så mycket. Jag använder auto-ISO i stort sett hela tiden, och det går väldigt snabbt att byta tid när den ligger lättåtkomligt. Något jag saknar mer i så fall är att kunna stänga av auto-ISO utan att gå in i menyerna alls.

Tack men det är redan gjort. Jag har den både i min meny men och i en genväg. I genvägen (i de fyra olika minnesbankerna/genvägarna som du förmodligen känner till) har jag definierat en rad andra inställningar som passar vissa givna situationer. För tex stativ/macro, sport eller i mitt fall motocross. Dessa kräver olika inställningar för att jag skall få ut det mesta av kameran utan att behöva scrolla igenom hela den komplexa menyn och ändra en mängd inställningar varje gång. I macro/stativ har jag tex stängt av autoiso och satt på slutarfördröjningen för att nämna några.

Jag håller dessutom med dig angående en snabbknapp. Har tänkt på samma sak många gånger. Jag har dessutom en idé: På din och min kamera så ändrar vi ju iso bla genom att hålla ner en knapp och snurra på ett inställningshjul. Varför inte lägga in på/av för Autoiso även där. Själva grundinställningarna av autoisot kan man fortfarande göra via menyerna.
 
Den funktionen finns hos Canon, för auto ISO är helt enkelt det sista (eller första, snarare) läget på ISO-skalan. Gillar man inte automatiskt valt ISO rullar man åt höger så kommer först manuellt valt ISO 100 och sen fortsätter det uppåt.
Ändra i ISO-skalan gör man lätt utan att ta ögat från sökaren, när man övat in sig på var knapparna sitter på kameran.
 
Går det inte att ändra iso manuellt när auto-iso är på? Vad kan tanken bakom den begränsningen vara i så fall?

Då låter det som Pentax kommit avsevärt längre, för det enda man behöver gå in i menyn för är ändring av övre/undre gräns för iso som auto-iso ska använda. Vill man sedan överstyra iso gör man det på sedvanligt sätt via iso-knappen, och för att återgå till auto-iso trycker man på iso- + gröna knappen. Så det går utmärkt att växla mellan manuell och auto iso utan att släppa ögat från sökaren.

Fungerar alldeles utmärkt med Nikon autoiso också förutom snabbknappen som alltså saknas........
 
Det var ju märkligt att de förbisett en sån detalj. Dedicerad ISO-knapp finns ju även på Canons instegskameror (nyare än 400D).
 
Dedikerad isoknapp finns på många av Nikonmodellerna men det vi saknar är en dedikerad knapp för autoiso på och av, eller i alla fall att funktionen skall finnas på samma knapp som iso....

Det är egentligen inget större problem att gå via menyerna. På Nikon så minns kameran var jag var senast i menyerna och lämnar jag menyn i läget för autoiso så kommer jag dit blixtsnabbt men fortfarande skulle det gå snabbare om funktionen fanns direkt under isoknappen
 
Senast ändrad:
D
Ändra i ISO-skalan gör man lätt utan att ta ögat från sökaren, när man övat in sig på var knapparna sitter på kameran.

Det är just detta man slipper göra med Nikons lösning (förutom att jag då och då saknar kopplingen till brännvidden) och tydligen även Pentax om jag förstod ett tidigare inlägg korrekt. Men det går givetvis finfint att göra det med de modeller som har en dedikerad knapp.

Autoiso fungerar så omärkligt och bra att i princip det enda jag märker är att isosymbolen blinkar när den träder in. Finns oftast alltså ingen som helst fördel med att ställa in ett manuellt valt iso när autoisot gör det åt dig......Det fina är oxå att så länge som den inte behövs så påverkar den inte exponeringen ett dugg. Inget förhöjt lägsta värde eller något annat konstigt....:)

ps. Att jämföra olika strategier/konstruktioner på detta konstruktiva sätt är riktigt intressant och kul. Det blir alltför ofta pajkastning som bara är trist men på detta sätt så blir det bra. Många av de sk "finesser" som vi nu diskuterar är svårt att läsa sig till. Oftast kräver de en längre tids användning innan man förstår sig på den ordentligt....eller ens hittar dem. Jag har hittat några finesser i min D300 som inte ens är förklarat i den mycket omfattande manualen. Eller så har jag missat dem, vem vet :)
 
Senast ändrad:
Jaha. På Canonkamerorna står det auto i sökaren innan man trycker på avtrycket. När man gör det visar den vad auto har valt.
 
Jaha. På Canonkamerorna står det auto i sökaren innan man trycker på avtrycket. När man gör det visar den vad auto har valt.

Kommer faktiskt inte ihåg hur det är på min D300. Det är inget jag hängt upp mig på då det bara fungerar :)

På min tidigare kamera D2X så stod isot tydligt och klart i sökaren.
 
Titta efter. Är du likadan nörd som resten av oss har du den på armlängds avstånd! ;-)

Tyvärr inte då jag skrev inläget. Var på det dagliga jobbet och hade lämnat kameran hemma. Hualigen hur i hela friden har det gått till :)

Men nu har jag den nästan på armlängds avstånd. och jodå. Det syns mycket tydligt i sökaren valt iso.

Det står alltså "iso 200" när autoiso är avstängt och jag valt 200 manuellt. När autoiso är påslaget men inte använt så står det "iso auto 200". När den arbetar så blinkar "iso auto" medan 200 lyser med ett fast sken. Själva värdet 200 varierar givetvis med valt värde och visar det som antingen jag själv valt eller det som autoiso valt.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.