Tyvärr ser jag inte alls de fördelar med Canons implementation på samma sätt som du tycks göra, Föredrar alla gånger den som Nikon gjort även om den absolut inte är perfekt. Canons version är helt kass för min typ av fotografering om jag inte kommer högre än iso800 vid användande av autoiso.
Det är inte åt det lägre hållet jag vill att min autoiso skall fungera. Det är åt det andra hållet. Iso400 som lägst är absolut inget problem men att vara begränsad till max iso800....nix.
På min kamera är autoiso inställd att variera från 200 till 3200. Skulle gärna gå ännu högre upp i skalan om bara bildkvaliteten räckte till. Får väl köpa en D700 eller D3 först.
För många av mina bilder är det givetvis inga problem men jag fotograferar ofta ultrasnabb motorsport och då även under sämre ljus. Till detta så behöver jag ofta en exponeringstid som inte alls är relaterad till brännvidden. vanligtvis är den avsevärt kortare än vad jag behöver för att undvika skak. (Den skall dock intee vara alltför kort för att hjul och andra detaljer skall frysas.) Detta är anledningen till att jag inte klarar mig med iso800. Och när bildkvaliteten dessutom räcker till mellan iso200 - iso3200 så ser jag ingen anledning till varför tillverkaren skulle behöva begränsa mig.
På sättet som autoiso är implementerat i de moderna Nikonkamerorna så kan man ha den påslagen hela tiden. Den påverkar inte känsligheten överhuvud taget om dne inte behövs. Dvs före något av gränsvärdena under eller överstigs. Det är på detta sätt jag vill den skall fungera. Finnas men inte synas om den inte behövs. Dock skulle jag väldigt gärna ta finessen med kopplingen till bärnnvidden från Canon OM jag själv kan få sätta in gränsvärdena....