elbe
Avslutat medlemskap
Tyvärr inte då jag skrev inläget. Var på det dagliga jobbet och hade lämnat kameran hemma. Hualigen hur i hela friden har det gått till
Men nu har jag den nästan på armlängds avstånd. och jodå. Det syns mycket tydligt i sökaren valt iso.
Det står alltså "iso 200" när autoiso är avstängt och jag valt 200 manuellt. När autoiso är påslaget men inte använt så står det "iso auto 200". När den arbetar så blinkar "iso auto" medan 200 lyser med ett fast sken. Själva värdet 200 varierar givetvis med valt värde och visar det som antingen jag själv valt eller det som autoiso valt.
Auto eller inte så tycker jag att det viktiga är att kameran är så enkel att hantera så att det behövs bara en knapptryckning/rattvridning för att ändra någon viktig parameter som iso, mätområde, seriebildstagning, af-sätt/exponeringskompensation, programval, bländare eller tid mm och om man samtidigt slipper ta ner kameran från ögat så är det naturligtvis fulländat. Oavsett vad man sen använder för kamera så är det bara att få in alla funktionsändringar man behöver i ryggmärgen. Då!..blir det mesta rätt på en gång.
Det finns ingen automatik som slår enkelheten och den kamera som sitter i "ryggmärgen". Och har man kameran där så handlar det mesta sedan om skytte. Prickskytte med kulbössa i konsten att hålla kameran stadigt, även på rörliga mål. Eller hagelskytte, där det handlar om konsten att skjuta utan att sikta, som att svinga bössan mot en flygande ripa, och träffa rätt. Är man då väldigt kunnigt i de man "jagar" så räcker det med ett skott. Då blir oxå ultrasnabb seriebildstagning av mindre vikt.
Nu är jag som synes lite bråkig men rent krasst så är det så även om många försöker tuta i oss konsumenter nåt annat. Och kom inte med några konstiga biljämförelser mellan A och B, 400m, 0-10 eller nåt annat knas.
Nu ska jag ta kväller med lite god mat och ett par glas vin