Annons

Auto-ISO på 5D MkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr inte då jag skrev inläget. Var på det dagliga jobbet och hade lämnat kameran hemma. Hualigen hur i hela friden har det gått till :)

Men nu har jag den nästan på armlängds avstånd. och jodå. Det syns mycket tydligt i sökaren valt iso.

Det står alltså "iso 200" när autoiso är avstängt och jag valt 200 manuellt. När autoiso är påslaget men inte använt så står det "iso auto 200". När den arbetar så blinkar "iso auto" medan 200 lyser med ett fast sken. Själva värdet 200 varierar givetvis med valt värde och visar det som antingen jag själv valt eller det som autoiso valt.

Auto eller inte så tycker jag att det viktiga är att kameran är så enkel att hantera så att det behövs bara en knapptryckning/rattvridning för att ändra någon viktig parameter som iso, mätområde, seriebildstagning, af-sätt/exponeringskompensation, programval, bländare eller tid mm och om man samtidigt slipper ta ner kameran från ögat så är det naturligtvis fulländat. Oavsett vad man sen använder för kamera så är det bara att få in alla funktionsändringar man behöver i ryggmärgen. Då!..blir det mesta rätt på en gång.

Det finns ingen automatik som slår enkelheten och den kamera som sitter i "ryggmärgen". Och har man kameran där så handlar det mesta sedan om skytte. Prickskytte med kulbössa i konsten att hålla kameran stadigt, även på rörliga mål. Eller hagelskytte, där det handlar om konsten att skjuta utan att sikta, som att svinga bössan mot en flygande ripa, och träffa rätt. Är man då väldigt kunnigt i de man "jagar" så räcker det med ett skott. Då blir oxå ultrasnabb seriebildstagning av mindre vikt.

Nu är jag som synes lite bråkig men rent krasst så är det så även om många försöker tuta i oss konsumenter nåt annat. Och kom inte med några konstiga biljämförelser mellan A och B, 400m, 0-10 eller nåt annat knas.

Nu ska jag ta kväller med lite god mat och ett par glas vin :)
 
Håller inte alls med dig, som vanligt :) Jag kan räkna upp massor av ytterst förträffliga autofunktioner som underlättar det vardagliga arbetet. Oavsett det handlar om fotografering, köra bil eller vad det nu kan vara.

För mig så skall en automatisk funktion ta bort ett onödigt manuellt arbete som bara tar tid från vad jag egentligen gör. Varför skall jag behöva fippla med att ställa in iso (även om jag kan göra det utan att ta ner kameran) om kameran kan sköta det åt mig på ett fullgott sätt? Eller ställa in skärpan manuellt när kameran gör det mer exakt och dessutom avsevärt snabbare? Eller sköta exponeringsinställningen? Givevis måste den automatiska funktionen vara så pass bra utformad att den verkligen kan ersätta det manuella arbetet i majoriteten av alla situationer.

Någonstans känner jag att vi utvecklingsmässigt börjar närma oss vad i alla fall jag vill ha och samtidigt verkligen behöver. Den kamera jag har idag är väldigt nära den ideala kameran i detta avseende (för mig). Det allra mesta bara fungerar utan att jag behöver interagera speciellt mycket.

Det finns givetvis också en massa exempel på mindre lyckade autofunktioner som man kan fråga sig hur i hela friden teknikerna tänkte. Det är tyvärr ingen drömvärld vi lever i och dessutom använder vi prylarna på olika sätt och därmed har olika krav.
 
Är man då väldigt kunnigt i de man "jagar" så räcker det med ett skott. Då blir oxå ultrasnabb seriebildstagning av mindre vikt.

Alltid lika kul när detta påstående kommer upp. Har du någonsin fotograferat ultrasnabb sport? Bara för att du inte har någon användning för en hög fps så betyder det inte att andra som kanske har det är kassa fotografer som inte kan sina motiv. Insnöat är min spontana kommentar. Lite mer öppen inställning till andras behov vore lite klädsamt. Till mina vardagsmotiv så har jag absolut inga krav på vare sig AF, hög fps etc. Skulle galant klara mig med automatiken i en Lecia M9 eller tom en FM3 om den bara fanns som digital. Dvs nästan ingen automatik alls. När jag fotograferar ultrasnabb motorsport så är det däremot en helt annan sak.

Nästa fråga är då rätt naturlig: Varför i hela friden har du en 40D om du inte behöver dess snabba fps och AF? Jag har köpt min D300 enkomt för min motocrossfotografering. Skulle jag enbart fotografera det jag gör till vardags skulle jag köpa något avsevärt enklare och lägga pengarna på annat.

Det finns motiv och situationer där du som fotograf inte har en chans att hänga med kamerans automatik. Du hinner knappt ens panorera och samtidigt komponera bilden. Rätt ofta får jag komponera om bilden i efterbehandligen genom att beskära den. Skall du då dessutom vara tvungen att ställa in fokus manuellt, sköta exponeringen etc och samtidigt försöka få en bild där ansiktsutrycket är rätt bakom hjälmen (vilket du inte ser igenom sökaren)....glöm det! En fullvuxen AF och snabb fps är helt avgörande för dessa bilder......

Bilden nedan är ett exempel på detta. Sonen min dyker upp bakom ett hopp och far förbi i en fart som vida överstiger vad jag kan hantera. Bilden är rätt hårt beskuren. Tog en serie på 5 bilder där denna var den enda som blev bra. På två av dem blinkade han, vilket jag inte hade en chans att se igenom sökaren, Den tredje sköt jag för tidigt och denna sista blev bra.

Alldeles för mycket OT, som vanligt. Nu lämnar jag tillbaka tråden till 5DmkII :)
 

Bilagor

  • _MG27697.jpg
    _MG27697.jpg
    51 KB · Visningar: 99
Senast ändrad:
elbe skrev: Är man då väldigt kunnigt i de man "jagar" så räcker det med ett skott. Då blir oxå ultrasnabb seriebildstagning av mindre vikt.

Alltid lika kul när detta påstående kommer upp. Har du någonsin fotograferat ultrasnabb sport? Bara för att du inte har någon användning för en hög fps så betyder det inte att andra som kanske har det är kassa fotografer som inte kan sina motiv. Insnöat är min spontana kommentar. Lite mer öppen inställning till andras behov vore lite klädsamt...
...

Nästa fråga är då rätt naturlig: Varför i hela friden har du en 40D om du inte behöver dess snabba fps och AF? ...

....

Jo, lite tillspetsade är ju mina påståenden men det är ju aldrig fel att vara kunnig och insatt i de man fotograferar oavsett vilken "bössa" man har. Jag tror att man får fler bra bilder då och slipper "spraya" så mycket för en bild.

Jo, de händer att jag fotar div snabba motorsporter men senast det begav sej så var det med en 350D och det gick de oxå :) Se nedan.

Nu blir det mest vilda djur och fåglar och då kan det oxå gå undan.

Jo, jag köpte en 40D för jag ville ha en bättre kamera överlag och som var enklare att hantera genom att man slapp många dubbelkommandon för att ändra någon parameter som t.ex. iso. Och visst är auto-iso, af och snabb seriebildtagning bra men det är ju inte lösningen på allt för en bra bild.
 

Bilagor

  • LOB_0191.jpg
    LOB_0191.jpg
    88 KB · Visningar: 94
  • LOB_4975.jpg
    LOB_4975.jpg
    89.1 KB · Visningar: 88
Egentligen är vi nog helt överens :)

Och självklart blir det fler bra bilder om man är påläst om motivet man skall plåta. Du lyckas garanterat oftast bättre påläst med en sämre kamera än okunnig med en toppkamera. Givetvis är det så

När det gäller hjälpmedel eller autofuntioner så tillhör jag den kategorin människor om gladeligen tar till dem om de underlättar mitt arbete. Oavsett om det handlar om snickeri, fotografering eller bilkörning. Ser inte riktigt tjusningen med att använda handsåg om min elektriska gör arbetet lika bra men avsevärt snabbare. Aldrig att jag använder manuell fokus bara för att det är kul när AF gör arbetet både snabbare och bättre. Varför skall jag använda M-läget när A gör det så mycket enklare och bilderna blir minst lika bra? Autoiso vs manuell? Alla gånger en väl implementerad automatiserad sådan om den fungerar. Jag fotograferar för att jag gillar att fånga motivet i tiden eller uttrycket. Inte för att jag gillar att hålla på och pilla på en kamera.

Drömkameran skulle vara en helt utan knappar och inställningsmöjligheter men då månste den samtidigt alltid göra precis som jag vill. Omöjligt givetvis men drömma får man väl. Det är dock lite åt detta hållet som min kamera fungerar när den väl är inställd. Jag har fått skapa några snabbval som ställer in kameran efter 3-4 olika situationer. Åker jag till crossbanan så använder jag inställningen som jag gjort för denna typ av foto. Gatufoto har sin egen liksom macro/stativ.

Däremot är jag "allergisk" mot dåliga lösningar. De slängs ut eller stängs av direkt. Oavsett om det handlar om verktyg eller kameror. Som autoison på min gamla D100. Avstängd!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.