Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

XP till 7 för dummisar?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Har kommit över Windows 7 ultimate biligt, och vill så smidigt som möjligt installera detta.
Hur göra detta smidigast, utan att behöva sitta i dagar med ominstallation av alla program, e-postinställningar? Förslag tages tacksamt emot.
 
Har inga tips på autoprogram/överföring av filer och inställningar, utan det viktigaste (och bästa) tipset jag kan ge är att tänk efter innan vad du kommer behöva backup på; inställningar, filer, bokmärken m.m. och backa sedan upp allt. Upplevde själv W7 som enkelt gällande drivrutiner men vet du med dig att du har någon konstig hårdvara i datorn så se till att redan innan ladda ner drivrutiner för denna.

Ett annat tips är att innan kolla över vad du kommer behöva installera om. Ladda sedan ned/förbered en extern disk med alla program, uppdateringar m.m. redan innan du börjar installera om. När installationen är klar spar man sedan en väldig tid på att man bara kan dra in allt nödvändigt.

För mig tog det nog 60-40 för nyinstallation av W7, tog betydligt längre tid att förbereda allt än vad det sedan tog att lägga in. Klarade mig också utan trevliga överraskningar :)

(E-post prog använder jag inte så kan inte svara ang. det, men borde gå att exportera och sedan importera...)
 
Jag skulle installera Win7 på en ny systemdisk, gärna en Corsair F80 SSD. När installationen är klar kan du koppla in din gamla disk och använda den som lagringsdisk.
 
Som vanligt är det väl 2 alternativ.

1) Installera det nya operativsystemet över det gamla. I teorin skall det ju fungera men i praktiken brukar det ofta leda till problem.

2) En total ominstallation. Mer jobb men oftast bättre resultat. Det finns ju lite guider att köra som skall underlätta flytten där e-post och dokument kopieras över men hur som helst är det oftast ett ganska stort jobb.

Vad är det i din nuvarande dator som inte funkar och som du förväntas lösa med Windows 7? Det är lätt att tror att gräset är grönare på andra sidan staketet...

Jag tycker att det väldigt sällan är lönt mödan att uppgradera en befintlig dator med nytt operativsystem. Bättre då att köpa helt ny dator och ha båda igång parallellt under en tid för att i lugn och och ro flytta över de funktioner som krävs.
 
En nyinstallation ger ofta ett renare system
Jag har en mapp med alla mina installationsprogram och drivrutiner.
Efter nyinstallation är det "bara" att köra igenom dem ett efter ett.
Epost och data återställs från backup.
Men visst tar det en stund.

Innan nyinstallation är det också bra att ta en backup på gamla systemdisken så man kan gå tillbaka om något skulle gå allvarligt fel.

Köper i stort sett aldrig ny dator utan byter de delar som har blivit för omoderna.
 
Vad är det i din nuvarande dator som inte funkar och som du förväntas lösa med Windows 7? Det är lätt att tror att gräset är grönare på andra sidan staketet...
Det där resonemanget är helt onödigt. Windows 7 är enormt mycket bättre än XP på alla möjliga sätt.
 
Egentligen så är detta intressant: Varför ska jag uppgradera? Jag vet inte. Vet någon annan?

Beror ju på hur mycket du vill sitta säkert i båten och hålla dig aktuell med program och hårdvara.

Finns en rad anledningar till att byta, säkerheten är en, enklare gränssnitt och stöd för framtidens program är andra. Möjligheten att kunna bygga sitt system snabbare anser vissa vara en stor faktor. ..osv.

Microsoft kommer dessutom inte hålla XP vid liv särskilt länge till, så förr eller senare måste du uppgradera av samma anledning till varför du inte sitter med Windows95 idag.

Kom med lite argument till varför man inte ska uppgradera ur t.ex. ett säkerhetsperspektiv.
 
Egentligen så är detta intressant: Varför ska jag uppgradera? Jag vet inte. Vet någon annan?

Är det inte så att det i dagsläget har blivit modernt att byta för bytandets skull oavsett om det finns anledning eller ej?

Har man något som fungerar bra och fyller det behov man har finns det väl knappast en rimlig anledning att byta. Har man klara problem med funktionen så kan ju en uppgradering vara en lösning på problemet, men det är ju inte till 100 % säkerhet den enda eller ens den bästa.
 
Här är ju faktiskt en intressant skillnad (som omväxling) mellan MacOS och Win-människor. Jag hör sällan eller aldrig Macfolk propagera för 10 år gamla operativsystem, men Windowskollektivet består av mängder med folk som inte förstår värdet av att uppgradera. Varför är det så?
 
Här är ju faktiskt en intressant skillnad (som omväxling) mellan MacOS och Win-människor. Jag hör sällan eller aldrig Macfolk propagera för 10 år gamla operativsystem, men Windowskollektivet består av mängder med folk som inte förstår värdet av att uppgradera. Varför är det så?

Till att börja med så är nog hela grundinställningen annorlunda. Macmänniskor brukar ha inställningen att allt Apple producerar är lösningen på världsproblemen, Det sk Windowskollektivet har nog en betydligt större spridning vad gäller användare. Om inte annat så bara genom att antalet är enormt mycket större.

Debaclet med Vista har knappast gjort att förtroendet för Microsoft som en mjukvarutillverkare som släpper lösningar som fungerar från början har ökat. Allt har inte alltid varit Microsofts fel eftersom funktionen även hänger på att programmakare och drivrutinsutvecklare hänger med. En gammal sanning vad gäller Windows är att man ska vänta tills första servicepaketet kommer för då hinner både de värsta buggarna rättas till och övriga komma ifatt. Jag gjorde faktiskt inte det med 7:an och måste säga att M$ faktiskt lyckats bra. Någon liten bugg har jag väl stött på, men det har fungerat förvånansvärt bra. Det är några enstaka program som inte fungerar eller fungerar sådär. Bl a Nero 6-någonting fungerar inte, Adobe Audtion 1.5 måste stänga av Aero, gamla Daemon Tools fungerar inte* fast det var väl väntat. Det kan alltså vara värt att kontrollera innan man uppgraderar hur det står till med program man använder och eventuellt drivrutiner om man har gamla prylar, särskilt om man tänker köra 64-bitarsversionen.

* Jag vet att det finns nya men jag ogillar de nyare versionerna. Inte för att de är så nya längre då det var länge sedan de gick över till 4.xx.
 
Det där resonemanget är helt onödigt. Windows 7 är enormt mycket bättre än XP på alla möjliga sätt.

"Enormt mycket bättre" är ett ganska starkt uttryck och jag tycker resonemanget verkligen är relevant. Jag tycker det alltid bör finnas anledning att ifrågasätta varför man köper en ny pryl. Ibland är det motiverat, ibland inte.

Jag kör många olika operativsystem. XP på jobbet, Vista på hemdatorn. Win 7 på ett par bärbara. På alla dessa kan jag utföra de arbetssysslor jag vill göra.

Ge gärna exempel på en avgörande funktion/möjlighet i Win 7 som inte finns i XP.

Min poäng var att det oftast inte är värt att uppgradera operativsystemet på en befintlig dator, det är helt enkelt lättare/bättre att köpa en helt ny burk.
 
Här är ju faktiskt en intressant skillnad (som omväxling) mellan MacOS och Win-människor. Jag hör sällan eller aldrig Macfolk propagera för 10 år gamla operativsystem, men Windowskollektivet består av mängder med folk som inte förstår värdet av att uppgradera. Varför är det så?

Vem har propagerat för XP?

Det vi konstaterar är att uppgradera från XP till Windows 7 kräver en hel del jobb. Jag anser att man kan ifrågasätta om det är värt att utföra det jobbet på en gammal dator som ändå kanske börjar bli till åren och kanske bör bytas ut av andra skäl än att just OS är gammalt.
 
Ge gärna exempel på en avgörande funktion/möjlighet i Win 7 som inte finns i XP.

Nu var det ju inte mig du frågade, men jag tycker nog det beror lite på. Till att börja med så ska man nog se till vad det är för hårdvara man har. Att köra ett 9-10 år gammalt operativsystem på ny hårdvara är inte särskilt lyckat egentligen, särskilt som det hänt en hel del med antalet processorkärnor, trådning och mängd ram-minne mm. Det är ganska lätt att se till det senare där Windows 7 cachar på ett helt annat sätt. Det är bra mycket effektivare att hålla informationen i ramminnet som inte används än att läsa det från disk. Likadant är det med trådning etc, men det är ju sådant som inte direkt syns på ytan. Man ska hålla i huvudet att det faktiskt hänt mer saker än bara att ytan ändrats..

När det gäller gränssnitt mm så är det väldigt mycket en smak- och vanesak. Windows 7 kan vara effektivare om man jobbar med det istället för mot det. Att söka direkt i startmenyn är en sådan sak, även om jag starkt ogillar att det inte går att få ut en meny vid sidan med alla program. Rullningslister i en meny är helt enkelt inte bra gränssnittsdesign. Grupperingen av fönster är en annan sak som är en sak som är praktisk om man jobbar med många fönster samtidigt. Det finns gruppering i XP också om man vill, men den tycker jag är helt värdelös jämfört med Win7-varianten med Aero. Sedan en sak som jag tycker är en befrielse. ÄNTLIGEN (!!!) kan man flytta runt programmen på aktivitetsfältet utan att behöva stänga allihop och öppna dem igen. Den funktionen har jag velat ha i 10-15 år... Att man kan sätta fast programmen gör också att de alltid ligger på samma ställe vilket gör att man slipper titta utan motorisk vet var de ligger. Det finns fler sådana småsaker också. Däremot undrar jag varför i hela fridens namn Microsoft inte kan göra en vettig kontrollpanel. Antingen är det lek med Olle - tre år - eller också ett sammelsurium av olika ikoner. Det måste gå att gruppera dessa på ett bättre sätt utan att göra ett gränssnitt för treåringar. Dessutom är det inte konsekvent. Först är det leksaksgränssnitt, men gräver man djupare i inställningarna övergår det till att se ut precis som det har gjort sedan Windows 95/98/2000.

Vem har propagerat för XP?

Jag kan inte svara för alfin, men det är ganska vanligt att det propageras för XP faktiskt. Själv har jag en något mer balanserad inställning och menar som sagt på att det beror på vad det är för hårdvara det är frågan om.

Det vi konstaterar är att uppgradera från XP till Windows 7 kräver en hel del jobb. Jag anser att man kan ifrågasätta om det är värt att utföra det jobbet på en gammal dator som ändå kanske börjar bli till åren och kanske bör bytas ut av andra skäl än att just OS är gammalt.
Här beror det ju på vad det är för version man har (retail/OEM) och om man bygger egna burkar (eller låter en firma göra det) alternativt köper något från PC-drakarna. I det senare fallet ingår ju operativet vare sig man vill eller inte.
 
Windows ska man aldrig uppgradera och det går egentligen inte att uppgradera från XP heller för den delen även om det kanske kallas så. En nyinstallation är det som gäller oavsett. Jag gör alltid så att jag sparar allt av värde på annan partition än systempartitionen ifall Windows skulle krascha eller för delen underlätta vid ominstallation. Då är det bara att blåsa systemdisken och göra om allt från början så som det alltid ska göras. Finns INGA genvägar till en snabb och ren installation.

Själva installationen av OS är den lilla biten, installera drivrutiner och program sen är det stora jobbet men det är sånt man får leva med helt enkelt.

Andra OS som Linux eller MacOS är dock en helt annan femma som jag inte ska dra upp här.

Ett tips till TS; ifall du har en märkesdator, kolla så att alla drivrutiner finns till W7 så att du inte står där och det visar sig att det inte finns drivrutiner till grejer i datorn.
 
"Enormt mycket bättre" är ett ganska starkt uttryck och jag tycker resonemanget verkligen är relevant. Jag tycker det alltid bör finnas anledning att ifrågasätta varför man köper en ny pryl. Ibland är det motiverat, ibland inte.

Jag kör många olika operativsystem. XP på jobbet, Vista på hemdatorn. Win 7 på ett par bärbara. På alla dessa kan jag utföra de arbetssysslor jag vill göra.

Ge gärna exempel på en avgörande funktion/möjlighet i Win 7 som inte finns i XP.

Min poäng var att det oftast inte är värt att uppgradera operativsystemet på en befintlig dator, det är helt enkelt lättare/bättre att köpa en helt ny burk.

Jag håller med så långt som att man ska överväga vad man får när man uppgraderar, samtidigt är kostnaden för nytt OS rätt liten särskilt om man köper en OEM-version.

Några exempel på förbättringar i W7
Bättre användargränssnitt,men det är till stor del en smaksak.
Enklare att dela dokument ,skrivare och annat.
Bättre sökfunktion.
Snabbare bootup.
Går ur viloläge snabbare.
Windows touch.
Säkerhet.
Support kommer att finnas kvar längre än för XP.
Anpassat för moderna hårdvaruteknologier.

Förstår inte varför man ska köpa en ny dator (om det gäller en stationär) över huvud taget, byt ut de delar som behövs, behövs nytt OS byt till det.

Det här med att uppgradera i tid och otid är inte precis knutet till datorer, tror nog t.ex.att många uppgraderar sina kameror och objektiv rätt ofta utan att egentligen kunna motivera det, ordentligt jag vet att jag också har lätt för det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.