Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

XP till 7 för dummisar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin, att Win 7 är bättre än XP är nog de flesta överens om men som din och andras uppräkningar visar - det är ingen avgörande funktionsförbättring det handlar om. TS har ju idag en fungerande setup med XP. En "uppgradering" till Win7 kommer inte att tilfföra någon _avgörande_ funktion.

Kristofer, jag håller med. Det är ett stort jobb att uppgradera win OS. Därför måste man ju fråga sig om det verkligen är värt mödan.

Åke, om man gillar att skruva och trixa så kan man förstås uppdatera sin dator. Min erfarenhet är dock att det sällan är lönsamt. TS har betalt för ett nytt OS, kanske måste köpa mer minne eller någon annan komponent. Fortfarande står han där med en gammal dator.

Eftersom kostnaden för nya burkar inklusive nytt OS är relativt låg tycker jag det oftast lönar sig bättre att köpa helt nytt (om man nu bestämt sig för att uppgradera). Det underlättar uppgraderingen då man kan ha båda datorerna igång under en övergångstid. När man är klar har man dessutom en extra dator som kanske kan komma till användning i familjen, hos en kompis eller liknande.
 
Martin, att Win 7 är bättre än XP är nog de flesta överens om men som din och andras uppräkningar visar - det är ingen avgörande funktionsförbättring det handlar om. TS har ju idag en fungerande setup med XP. En "uppgradering" till Win7 kommer inte att tilfföra någon _avgörande_ funktion.

Kristofer, jag håller med. Det är ett stort jobb att uppgradera win OS. Därför måste man ju fråga sig om det verkligen är värt mödan.

Åke, om man gillar att skruva och trixa så kan man förstås uppdatera sin dator. Min erfarenhet är dock att det sällan är lönsamt. TS har betalt för ett nytt OS, kanske måste köpa mer minne eller någon annan komponent. Fortfarande står han där med en gammal dator.

Eftersom kostnaden för nya burkar inklusive nytt OS är relativt låg tycker jag det oftast lönar sig bättre att köpa helt nytt (om man nu bestämt sig för att uppgradera). Det underlättar uppgraderingen då man kan ha båda datorerna igång under en övergångstid. När man är klar har man dessutom en extra dator som kanske kan komma till användning i familjen, hos en kompis eller liknande.

En ren prestanda ökning & större säkerhet & stabilitet är väl ganska bra anledningar ?

Lite som att fråga, varför ska du byta upp dig från din 8 år gamla kamera, den tar ju bilder den med.

Ja det gör den men det händer mycket, jag har längre stått stark gällande XP, har skippat vista efter lite test, men att uppgradera till win7 kan jag inte hitta några nackdelar med utan bara fördelar.

Ställer motfrågan, varför ska han inte uppgradera ?
 
En ren prestanda ökning & större säkerhet & stabilitet är väl ganska bra anledningar ?

Lite som att fråga, varför ska du byta upp dig från din 8 år gamla kamera, den tar ju bilder den med.

Ja det gör den men det händer mycket, jag har längre stått stark gällande XP, har skippat vista efter lite test, men att uppgradera till win7 kan jag inte hitta några nackdelar med utan bara fördelar.

Ställer motfrågan, varför ska han inte uppgradera ?

En prestandaökning kan man inte räkna med och får man någon så är den marginell. W7 har bättre minneshantering men lägger samtidigt på andra saker som belastar mer, går iof att stänga av mycket. Säkerheten är bättre i W7 med UAC mm. Jag skulle nog påstå att XP är stabilare än W7 då det funnits längre och har hunnit få flera SP och patchats under många år. Det gäller överlag, gamla OS är stabilare för det har hunnits patchas under många år utan att nya funktioner lagts till.

Största anledningen att byta upp sig är snarare att XP är gammalt och kommer inte underhållas på samma sätt som W7 gör. Personligen gillar jag Explorers nya gränssnitt med det nya aktivitetsfältet, dock inte det irriterande "Nätverks och delningscenter" men mycket är gjort för att underlätta för nybörjare med mycket förklarande text mm.

Lite frågor till TS; hur mycket RAM har du? Vilken CPU har du?
 
Ställer motfrågan, varför ska han inte uppgradera ?

Därför att det är massa jobb och kostnader. "If it ain't broken, don't fix it!"

Prestandaökning? Vad talar vi om då? Det är ytterst marginellt och det finns ju t o m en möjlighet att det blir en prestandasänkning! Tänk om TS har 512 mb ram, ett gammal sunkit grafikkort, en trött processor?

Jag vidhåller att det är bättre att uppgradera till nytt OS när man köper ny dator.

Jämförelsen med 8 år gammal kamera. Ja det är ju precis det jag förordrar! Köp en helt ny dator. Då har du den gamla kvar och kan använda den samtidigt som du får en ny med bättre prestanda och det senaste OS.

Det enda tillfälle jag skulle förorda en uppgradering av OS är om det befintliga krånglar och hårdvaran är i princip ny Den situationen verkar inte TS befinna sig i.
 
Ge gärna exempel på en avgörande funktion/möjlighet i Win 7 som inte finns i XP.
ptja, bortsett från att windows 7 är snabbare, säkrare, stabilare och snyggare så har det avsevärt mycket bättre minneshantering. XP är ett tio år gammalt OS, det har hänt massor sen det släpptes...
Min poäng var att det oftast inte är värt att uppgradera operativsystemet på en befintlig dator, det är helt enkelt lättare/bättre att köpa en helt ny burk.
Att det är bättre med en ny dator är ju självklart, men varför skulle det vara enklare? Det är ingen skillnad att installera ett nytt os på en ny dator jämfört med en gammal.
 
ptja, bortsett från att windows 7 är snabbare, säkrare, stabilare och snyggare så har det avsevärt mycket bättre minneshantering. XP är ett tio år gammalt OS, det har hänt massor sen det släpptes...

Att det är bättre med en ny dator är ju självklart, men varför skulle det vara enklare? Det är ingen skillnad att installera ett nytt os på en ny dator jämfört med en gammal.

Det du nämner är inte några funktioner, bara saker som inte ens stämmer...förutom säkerheten då. W7 är inte snabbare i de flesta fall, inte stabilare heller för den delen. Minneshanteringen är bättre ja, men samtidigt kräver W7 mycket mer minne för att ens fungera. Vill man ha en hyfsad upplevelse vid datorn är det minst 2GB som gäller. W7 slukar nästan 1GB direkt efter uppstart, släng på AV, FW och kanske Lightroom med RAW-redigering. Då räcker knappt 2GB till alltså är 4GB att rekommendera.

Jag skulle säga att frågan är om TS dator är tillräckligt bra för att W7 ska flyta på bra.
 
ptja, bortsett från att windows 7 är snabbare, säkrare, stabilare och snyggare så har det avsevärt mycket bättre minneshantering. XP är ett tio år gammalt OS, det har hänt massor sen det släpptes...


Som jag sa, knappast avgörande funktioner. Jag förstår inte argumentationen. Vi är väl alla överens om att Win 7 är bättre än XP men att påstå att det är en revolution som ger evinnerlig lycka är fel.

Att det är bättre med en ny dator är ju självklart, men varför skulle det vara enklare? Det är ingen skillnad att installera ett nytt os på en ny dator jämfört med en gammal.

Skillnaden är att du kan ha den gamla kvar och flytta i "lugn och ro". Mitt huvudargument för att ny dator är ju dock att sannolikt är en dator som idag kör XP ganska gammal och processor, minne och hårddisk kanske i behov av uppgradering. Lägger man då ihop kostnaden för nytt OS, ny hårdvara samt jobbet att uppgradera så kommer man - oftast - fram till att det är mer lönsamt att köpa en ny dator än att uppgradera den gamla.

Nåväl, vi lär ju inte bli överens om detta och trådskaparen har säkert fått underlag nog för sina beslut. Nu skall jag nog ut och fota lite. Ha det gott!
 
Kristofer, jag håller med. Det är ett stort jobb att uppgradera win OS. Därför måste man ju fråga sig om det verkligen är värt mödan.

Åke, om man gillar att skruva och trixa så kan man förstås uppdatera sin dator. Min erfarenhet är dock att det sällan är lönsamt. TS har betalt för ett nytt OS, kanske måste köpa mer minne eller någon annan komponent. Fortfarande står han där med en gammal dator.

Eftersom kostnaden för nya burkar inklusive nytt OS är relativt låg tycker jag det oftast lönar sig bättre att köpa helt nytt (om man nu bestämt sig för att uppgradera). Det underlättar uppgraderingen då man kan ha båda datorerna igång under en övergångstid. När man är klar har man dessutom en extra dator som kanske kan komma till användning i familjen, hos en kompis eller liknande.

Det tar kanske ca 4 timmar att byta till nytt OS och installera program och lägga tillbaka backuper,och man behöver inte sitta klistrad framför skärmen hela tiden utan kan hålla på med annat under tiden. Vet inte om det ska kallas för ett stort jobb?

Nog är det billigare att t.ex. bara byta moderkort, CPU och minne än att byte hela datorn, och inte behöver det ta särskilt lång tid (½-1 timma). Och efter det har man en ny fräsch dator.
Allteftersom man byter delar brukar det bli över till att skruva ihop flera datorer. I mitt fall har det blivit ett par stycken. Att skruva ihop en dator från scratch går rätt fort om man har lite vana.
Jag ser en klar fördel med att skräddarsy sin dator så jag får vad jag vill och behöver, jämfört med att köpa en märkesdator som inte är anpassad för mig.

Men, men vi är alla olika.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.