"Enormt mycket bättre" är ett ganska starkt uttryck och jag tycker resonemanget verkligen är relevant. Jag tycker det alltid bör finnas anledning att ifrågasätta varför man köper en ny pryl. Ibland är det motiverat, ibland inte.
Jag kör många olika operativsystem. XP på jobbet, Vista på hemdatorn. Win 7 på ett par bärbara. På alla dessa kan jag utföra de arbetssysslor jag vill göra.
Ge gärna exempel på en avgörande funktion/möjlighet i Win 7 som inte finns i XP.
Min poäng var att det oftast inte är värt att uppgradera operativsystemet på en befintlig dator, det är helt enkelt lättare/bättre att köpa en helt ny burk.
Jag håller med så långt som att man ska överväga vad man får när man uppgraderar, samtidigt är kostnaden för nytt OS rätt liten särskilt om man köper en OEM-version.
Några exempel på förbättringar i W7
Bättre användargränssnitt,men det är till stor del en smaksak.
Enklare att dela dokument ,skrivare och annat.
Bättre sökfunktion.
Snabbare bootup.
Går ur viloläge snabbare.
Windows touch.
Säkerhet.
Support kommer att finnas kvar längre än för XP.
Anpassat för moderna hårdvaruteknologier.
Förstår inte varför man ska köpa en ny dator (om det gäller en stationär) över huvud taget, byt ut de delar som behövs, behövs nytt OS byt till det.
Det här med att uppgradera i tid och otid är inte precis knutet till datorer, tror nog t.ex.att många uppgraderar sina kameror och objektiv rätt ofta utan att egentligen kunna motivera det, ordentligt jag vet att jag också har lätt för det.