Annons

Xmp eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Frevik

Medlem
Hej! Jag använder Lightroom 2 och sparar bilder i Raw, Olympus ORF. format. Jag har hitills valt att att spara metadatan i xmp sidecar filer. Tanken har väl varit att ha så mycket kompabiltet som möjligt. Nackdelen är att det blir en större mängd filer, även om xmp filerna är små så tar de utrymme också och några påstår att bilden tar längre tid att läsa in med xmp. Jag antar att eftersom metadatan sparats i en separat XMP fil så ligger den inte in i ORF filen också.
Går det att läsa in metadatan till ORF filerna som finns så att jag kan ta bort XMP filerna? För/nackdelar med det?

Mvh
Fredrik
 
Hej! Jag använder Lightroom 2 och sparar bilder i Raw, Olympus ORF. format. Jag har hitills valt att att spara metadatan i xmp sidecar filer. Tanken har väl varit att ha så mycket kompabiltet som möjligt. Nackdelen är att det blir en större mängd filer, även om xmp filerna är små så tar de utrymme också och några påstår att bilden tar längre tid att läsa in med xmp. Jag antar att eftersom metadatan sparats i en separat XMP fil så ligger den inte in i ORF filen också.
Går det att läsa in metadatan till ORF filerna som finns så att jag kan ta bort XMP filerna? För/nackdelar med det?

Mvh
Fredrik

Jag hinner inte svara så utförligt, men om du konverterar till DNG så bäddas XMP-filen in. Testa!
/Benny
 
Jag tror han frågar efter behålla raw-filen utan att behöva ha en separat fil med data, alltså spara all information i själva raw-filen.
 
Jag tror han frågar efter behålla raw-filen utan att behöva ha en separat fil med data, alltså spara all information i själva raw-filen.

Om han redan har XMP-filer så ser jag bara möjligheten med DNG.
Om man konverterar tillbaka från DNG till raw igen så är allt inbäddat i rawfilen.
Därefter får man väl avmarkera alternativet i LR2 som gör att det blir separata XMP.
 
Hmm, och var gör man det? Kan inte hitta denna checkbox!

Har sedan en tid drabbats av separata xmp-filer, men jag vet inte vad jag ändrat som påverkar detta.
 
Tankevurpor....!!

LR skriver aldrig någon data till en rå fil. Aldrig någonsin och det spelar ingen roll hur många checkboxar du klickar i eller ur. Enda undantaget är Adobes "eget" format DNG. De enda program som skriver till råfiler är tillverkarnas egna programvaror (utöver DNG då).

Problemet som kan uppstå om data skrivs till råfilen är att råfilen kan bli korrupt och inte läsbar av andra program. Det har hänt mig för några år sedan när det fortfarande var möjligt med vissa program.

Så om det är råfiler du använder så kommer LR att lagra infon om dem i en intern databas eller i en separat XMP-fil. Inget annat! Nackdelen med att använda en intern databas är att datat är förlorat om något händer med databasen. Fördelen är att du slipper alla små extrafiler. Men om du använder LRs gränssnitt för att administrera dina bilder. Dvs flytta etc så behöver du aldrig bry dig. Filerna hänger med automatiskt.

Jag har faktiskt en egen erfarenhet av att hålla xmpfilerna tillsammans med bildfilerna och inte i en den interna databasen. Jag lyckades med konststycket att få databasen korrupt! Det var mitt eget fel. Ren och skär klantighet men då alla mina inställningar och taggar låg lagrade tillsammans med bilderna så var det bara att importera dem igen. Jodå. Databasen var uppbackad men jag lyckades som sagt strula till det ordentligt :) Det enda som inte går att lagra i bilderna är "collections" och därför har jag istället skapat dem i "keywords"
 
Senast ändrad:
Nu ska jag spekulera lite vilt här, jag antar att det inte är filen som sådan du stör dig på, alltså storleken, för den tar ju i princip ingen plats på disken, däremot kan jag själv tycka att det blir aningen rörigt ibland med alla extrafiler.
Kanske går det att göra .xmp till en dold fil eller likanade om det är själva filmängden som stör?
 
Tankevurpor....!!

LR skriver aldrig någon data till en rå fil. Aldrig någonsin och det spelar ingen roll hur många checkboxar du klickar i eller ur. Enda undantaget är Adobes "eget" format DNG. De enda program som skriver till råfiler är tillverkarnas egna programvaror (utöver DNG då).

Problemet som kan uppstå om data skrivs till råfilen är att råfilen kan bli korrupt och inte läsbar av andra program. Det har hänt mig för några år sedan när det fortfarande var möjligt med vissa program.

Så om det är råfiler du använder så kommer LR att lagra infon om dem i en intern databas eller i en separat XMP-fil. Inget annat! Nackdelen med att använda en intern databas är att datat är förlorat om något händer med databasen. Fördelen är att du slipper alla små extrafiler. Men om du använder LRs gränssnitt för att administrera dina bilder. Dvs flytta etc så behöver du aldrig bry dig. Filerna hänger med automatiskt.

Jag har faktiskt en egen erfarenhet av att hålla xmpfilerna tillsammans med bildfilerna och inte i en den interna databasen. Jag lyckades med konststycket att få databasen korrupt! Det var mitt eget fel. Ren och skär klantighet men då alla mina inställningar och taggar låg lagrade tillsammans med bilderna så var det bara att importera dem igen. Jodå. Databasen var uppbackad men jag lyckades som sagt strula till det ordentligt :) Det enda som inte går att lagra i bilderna är "collections" och därför har jag istället skapat dem i "keywords"

Aha, det förklarar lite. Anledningen till att jag började med att skriva det till XMP var just för att jag skulle öppna RAW filerna i ett annat prog. som jag hade på den bärbara och fick inte med metadatan. Antog då att programmet inte kunde läsa metadatan från RAW filen och testade då med att skriva till XMP filr och då fungerade det ok. Så vill man ha störst kompabilitet med olika prog. så bör man skriva till XMP. Det är inte XMP filernas storlek som är problemet då om man skulle skriva till RAW filen istället så borde den öka lika mycket som XMP filen i storlek, utan mest att det blir en massa filer.

//Fredrik
 
En undran. Får man även en xmp-fil när man redigerar en jpeg-bild i Lightroom?

Det förblir ju en ickeförstörande redigering tills man exporterar bilden någonstans

Jag får nämligen inte Bridge att hitta mina nyckelord jag lagt in i Lightroom.

Har testa alla metoder på http://www.ekdahl.org/kurs/lr2_review/lr2-sync_metadatasettings.html

Nix. Med jpg så skrivs taggarna in i "huvudet" på filen. Men glöm inte bort att LR inte skriver något till filerna över huvudtaget som standard utan allt lagras i en intern databas. Antingen så gör du det manuellt eller ställer in LR att fixa det åt dig automatiskt. Använder du PC så markerar du bilderna och trycker på ctrl + S så lagras allt ner till bilderna och Bridge borde kunna läsa dina taggar
 
Nix. Med jpg så skrivs taggarna in i "huvudet" på filen. Men glöm inte bort att LR inte skriver något till filerna över huvudtaget som standard utan allt lagras i en intern databas. Antingen så gör du det manuellt eller ställer in LR att fixa det åt dig automatiskt. Använder du PC så markerar du bilderna och trycker på ctrl + S så lagras allt ner till bilderna och Bridge borde kunna läsa dina taggar

Tack, nu fungerar det,

Har ändrat i Redigera --> Kataloginställningar--> Metadadata och markerat Skriv ändringar Automatiskt till XMP-fil

Förstod inte att jag manuellt måste markerar de bilder jag redan hade i datorn bilderna och trycka på ctrl + S ( eller högerklicka på mappen eller bilderna --> Metadata --> spara metadata till fil) eller för att kopiera till XMP-fil

När jag nu importerar nya bilder skrivs metadata och nyckelord automatiskt till xmp-fil, i och med att jag gjorde ändringen ovan.
 
Här är en adobe sida som förklarar hur metadata/XMP fungerar i Bridge och Lifghtroom:
Metadata in Bridge and Lightroom

Kollade inte så noga på hur det fungerade I LR men i Bridge skriver programmet både databas och XMP fil när XMP alternativet är valt. Programmet använder databasen, XMP filen är en extra ”back up” för kompabilitet i tredjeparts program.

När man ger sig in i såna här grejer i Adobe framstår Office som ett under av klarhet och enkelhet med oändliga möjligheter att finjustera det individuella användandet. Fattar inte varför dessa (adobe) program inte har ett vettigt gränssnitt för att göra makron i tex JavaScript likt Office Vb-script.

Att man inte skriver till råfiler beror möjligen på att kameratillverkarna är njugga med dokumentation och öppenhet.

I program som ExifTool kan man importera XMP data till tex .cr2 filer (troligen inget att rekommendera då det möjligen kan ställa till det och filen blir kan bli korrupt) (ExifTool läser även Canons binära .VR filer), men om man sen raderar XMP filen skriver Bridge ingen ny om man bara ändrar tex IPTC data men om man ändrar i CR så skapar den en ny. Att Bridge inte skulle ge sig på att skriva i rå-filer verkar inte stämma då den inte drar sig för att ändra i rå-filen med importerad XMP. Jag har inte kollat så noga men bl.a. verkar den radera alla CR inställningsdata.

Jag letar och letar men hittar inget om hur man skulle kunna skapa XMP-filer i efterhand från databasen för en hel mapp om man haft XMP alternativet avstängt. Den enda möjligheten verkar vara att öppna Info avancerat och spara en fil åt gången eller öppna filen i CR och göra någon ändring, då skrivs det en XMP-fil.

Någon som vet om det går att göra style sheets till adobes XMP-filer så de kan bli vettigt läsbara i program som kan hantera XML?

Jag skulle nog för framtidskompabilitet ha XMP alternativet valt, troligen synnerligen praktiskt om man vill byta system/program, då främst för Key Words och IPTC taggar medan CR inställningar är programspecifika och troligen inte speciellt användbara i andra program.

Ärligt talat så tycker jag systemet för att tagga och organisera bildfiler är bedrövligt dåligt, användarna borde ha rätt att kräva betydligt större öppenhet och enkel kompabilitet. Men så blir det väl när företag har monopolliknande ställning. Användare borde inte acceptera att olika sorters databas-liknande program mer eller mindre låser in all den svett och möda användaren lagt ner för att skapa register av data för det ena eller andra. Det blir tillslut åtskilliga timmar som användaren lagt ner på sina registreringar, ett arbete som denne har all rätt att äga resultatet av.
 
Arbete pågår. Man kan bara undra hur lång tid det tar?

"Metadata Working Group Introduces First Specification for Interoperability
and Preservation of Metadata in Digital Photography
Adobe, Apple, Canon, Microsoft, Nokia and Sony form Metadata Working Group.

COLOGNE, Germany — Sept. 24, 2008  At Photokina 2008, industry-leading
companies announced the Metadata Working Group, an organization formed in 2007 dedicated
to solving key interoperability issues that make finding, organizing and searching for digital
photos a challenge. Today, the Metadata Working Group has also introduced its first
specification, which provides guidelines designed to increase interoperability and preservation of
metadata in digital photographs. "
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.